Trpí počítače, které obchodují na finančních trzích, nočními můrami z případných ztrát? Investoři se na podobné věci mohou ptát v posledních letech, kdy hedge fondy začaly ve velkém měřítku používat automatizované obchody, které se týkají prodejů a nákupů aktiv v hodnotách miliard dolarů. Před finanční krizí jim to většinou vynášelo zisky, pak ale přišla rána v podobě vysoké korelace mezi trhy a intervencí centrálních bank. Pro počítače byly následné ztráty jen dalším tokem dat. Tvůrci obchodních programů ale čelili stejnému stresu jako každý investor, kterému nevychází obchodní strategie.
Fondy jsou pod tlakem, aby své strategie změnily. Podle některých názorů je automatizované sledování trendů mrtvé a matematici by měli své algoritmy navždy opustit. Jsou ale tací, kteří například zkoumají vývoj cen v dávné minulosti, aby i nyní mohli správně odhadnout velmi dlouhodobý trend. Sandy Rattray z AHL k tomu říká: „Pokud lidé nyní pochybují o sledování trendů, je to stejné, jako když se před prasknutím internetové bubliny pochybovalo o hodnotovém investování.“
Studie totiž podle Rattraye jednoznačně ukazují, že sledování trendu během delšího období funguje. A zatímco na počátku roku 2014 bylo sledování trendu plošně zatracováno, letos tato strategie slaví opět úspěchy. Vede si lépe než vybírání jednotlivých akcií, a to zejména díky pohybu cen komodit, energií, sazeb a také pokračujícímu oslabování japonského jenu. Fondy jako AHL, Cantab či Isam se tak chlubí dvojcifernými zisky. Naopak tradiční strategie zaměřené na makroekonomický vývoj letos tratí. Správci úspěšných fondů tvrdí, že k úspěchu vedla jejich schopnost odolat tlaku na to, aby úplně změnili svůj přístup a principy, podle kterých investují.
Mezi problémy spojené se sledováním trendů patří složitost této strategie, která je někdy popisována jako „černá skříňka“. Její zastánci ale tvrdí, že počítačové algoritmy jsou ve skutečnosti mnohem čitelnější než tradiční management fondů. Rattray například uvádí, že pokud mu někdo řekne, kam se zítra pohne cena vládních dluhopisů, je schopen ihned říci, jak na to bude jeho fond reagovat. Podle jeho názoru si lidé budou na investování založeném na algoritmech stále více zvykat. Přirovnává to ke skepsi, kterou měli lidé ke značce Nissan v době, kdy začala k výrobě automobilů používat roboty. Pak si ale spotřebitelé zvykli a autům, která byla vyrobena stroji a ne lidmi, začali důvěřovat.
Zdroj: FT