Čínský internetový prodejce Alibaba, dnes zveřejnil své hospodářské výsledky za 2QFY15. Upravený zisk na akcii vyšplhal na 2,79 juanu při konsensu 2,74 juanu.
Anualizovaný počet aktivních klientů q/q stoupl o 10 % na 307 mil. Meziročně se dokonce jedná o růst 52 % a společnost potvrzuje svůj růstový potenciál. Díky tomu tak Alibaba nadále hlásí prudký nárůst svých tržeb. Ty meziročně vyskočily o 54 % na 16,8 mld. juanů a překonaly tak i konsensuální odhad nastavený na 16 mld. juanů. Klíčový příspěvek tradičně dodal domácí čínský trh, společnost se však úspěšně prosazuje také na zahraničních polích.
Čistý zisk v periodě od června do září klesl o téměř 39 % na 3,03 mld. juanu. Příčin lze najít hned několik. Hlavními viníky jsou výrazně vyšší administrativní a marketingové náklady (které však odrážejí prudký nárůst tržeb) či náklady spojené s vývojem dalších produktů a odpisy. Náklady souvisí také se snahou společnosti penetrovat svou nabídkou trhu tabletů a smartphonů. I díky nim tak došlo k poklesu marží. Pozornost přitahuje také klesající schopnost monetizovat nemobilní služby, kterou však zastiňuje pro budoucnost klíčový mobilní trh, kde se proces zpeněžování nabízených služeb výrazně zlepšuje.
Samotná Alibaba v současné chvíli upozorňuje, že monetizace není jejím základním cílem. Tím má být spíše růst klientské základny a celkových tržeb, což se společnosti s ohledem na dnešní čísla daří velice dobře. Navíc stále lépe Alibaba pracuje s mobilním světem, v němž se pravděpodobně skrývá samotný budoucí úspěch. Počet aktivních mobilních klientů v září dosáhl 217 mil., což q/q představuje růst 15,5 %.
Celkový růst je patrný také na celkové velikosti Alibaby. Ta od stejného období minulého roku vzrostla v aktivech na dvojnásobek. I proto bude celková efektivnost v dalších periodách pod stále větším tlakem. Samotná společnost však za hlavní úkol nadále považuje celkový růst a postupnou tvorbu klientské základny. S ohledem na současný růstový plán jsou ziskové úrovně příjemným bonusem, který by v další fázi byznysového modelu – monetizaci – mohly být rozšířeny.
Akcie Alibaba výsledek zprvu přijaly velice pozitivně a rostly v premarketu až o 5 %. Aktuálně hlásí + 1 %.