Poměrně reálné je možné majetkové propojení dvou státem ovládaných firem, ztrátového železničního dopravce ČD Cargo a ziskové energetické skupiny . Napsal to Ekonom. V kuloárech se o kroku podle listu spekuluje dlouho, nyní ho nevyloučil ani šéf dozorčí rady Martin Roman.
S myšlenkou, že by mohl majetkově vstoupit do železniční firmy ČD Cargo, která má finanční problémy, přišel v minulých dnech ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS). Jak píše Ekonom, vážně se jí zabývají v Českých drahách, které nyní nákladního železničního dopravce zcela ovládají.
Šéf drah Petr Žaluda se zatím nechce vyjadřovat, ale uvnitř firmy má vstup podle zjištění týdeníku Ekonom podporu, protože prý reflektuje fakt, že je pro ČD Cargo největší zákazník.
pro ČS Cargo zabezpečuje patnáct procent z celkového dopravního byznysu, uvádí Ekonom s tím, že pro by krok mohl přinést dlouhodobou stabilitu v dopravě uhlí a také možnost propojení s firmou SD-Kolejová doprava, což je dcera Severočeských dolů, taktéž součást skupiny .
"Není to jednoznačné. Synergie tam nějaké jsou, ale záleželo by na podmínkách," uvedl Roman ve vyjádření pro týdeník Ekonom.
ČD Cargo letos skončí se zhruba dvoumiliardovou ztrátou, byť půjde "pouze" o ztrátu účetní vyplývající zejména z přecenění majetku. Stoprocentní dcera Českých drah je ohrožena insolvencí, přičemž jako hlavní důvod je uváděna přeprava jednotlivých vozových zásilek, která je oproti lukrativním uceleným vlakům velmi nákladná zejména z hlediska nároků na pracovní sílu, napsal Ekonom.