Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Téma cel na čínská elektroauta rozhýbalo Evropu. Německo chce zastavit ztráty pro všechny

Téma cel na čínská elektroauta rozhýbalo Evropu. Německo chce zastavit ztráty pro všechny

14.06.2024 14:14, aktualizováno: 14.6. 15:08
Autor: Wednesday Mašková, Patria Finance

Aktualizováno

Německá vláda pracuje na tom, aby zabránila vstupu nových cel Evropské unie na čínská elektrická vozidla v platnost – nebo je alespoň zmírnila, pokud by úplné zastavení nebylo možné. Stellantis NV může přesunout část čínské produkce do Evropy. Snaha o protekcionismus vůči čínské elektromobilitě odhaluje vystavenost evropských automobilek Číně a tamní produkci a rozpohybovává politiky.

Dílčí index výrobců automobilek včera ztratil 2,4 procenta. Peking návrh nových cel označil za protekcionistické chování a vyjádřil naději, že "EU napraví své nesprávné postupy a obchodní spory bude řešit prostřednictvím dialogu". "Pokud cla plně nevyrovnají podmínky pro domácí výrobce, nebo je dokonce zvýhodní, Evropa se možná právě střelila do vlastní nohy," uvedl na druhou stranu analytik Bas van Geffen ze společnosti Rabobank.

Brusel ve středu rozhodl o uvalení dodatečných cel na elektromobily dovážené z Číny, přičemž poplatky se zvýší až na 48 %. Opatření se týká čínských výrobců automobilů včetně BYD, Geely a vlastníka MG SAIC, kteří byli obviněni z narušování trhu státními dotacemi a porušování pravidel WTO. 

Výše tarifu se bude kromě stávajícího poplatku ve výši 10 % lišit podle míry spolupráce jednotlivých výrobců automobilů. BYD Co. má nad stávající limit zaplatit dalších 17,4 %, zatímco sazba SAIC Motor Corp. je na 38,1 %. EU cla nastavuje podle toho, nakolik společnosti spolupracovaly v průběhu prověrky ze strany EU.

Čína pohrozila odvetnými opatřeními napříč zemědělstvím, letectvím a automobily s velkými motory a uvedla, že je hluboce zklamaná a rozhodne protiopatřeními Jakákoli opatření typu „tit-for-tat“ mohou poškodit německé výrobce včetně Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group AG a BMW AG, kteří se silně spoléhají na prodej na největším světovém automobilovém trhu.

Konkrétní dopady záleží hlavně na razanci čínských protiopatření v reakci na prozatímní opatření Evropské komise. Ta rozhodla, že dovozní cla na elektromobily z Číny se v některých případech zvýší až na 48,1 procenta, pokud se vezme v úvahu, že desetiprocentní clo už platí.

Pro výrobce prémiových automobilů Mercedes-Benz čínský trh představuje třetinu ročního odbytu. Zhruba 20 procent těchto vozů automobilka do země dováží z Německa, vyplynulo z výroční zprávy. Jde zejména o luxusní modely, jako je třída S nebo Maybach. Právě na ně dopadne případná čínská odveta. Naopak vozy střední třídy se vyrábějí na místě.

Třetinu globálního prodeje v Číně uskuteční také BMW. Z těchto vozů se z Německa dováží 13 procent, především nejdražších modelů. Firma vlastní 75procentní podíl ve společném podniku s čínskou Brilliance Automotive. Právě tento společný podnik vyrábí většinu automobilů BMW pro čínský trh.

Podobně i německá automobilová skupina Volkswagen, bez Porsche, čínským spotřebitelům dodává zhruba 30 procent svého ročního odbytu. To z ní dělá nejúspěšnější zahraniční automobilku s tržním podílem 14,5 procenta, který plánuje ještě zvýšit. Výraznou většinu aut pro čínský trh Volkswagen vyrábí v závodech společného podniku se SAIC Motor v šesti různých městech. Jde o modely značek Škoda, Audi a Volkswagen. Jen 261.000 vozů z 3,236 milionu do Číny automobilka loni dovezla.

Značka luxusních vozů Porsche, která rovněž spadá pod koncern Volkswagen, je na tom ale opačně než zbytek skupiny. Všechny vozy, které na čínském trhu prodá, pocházejí z dovozu. Čína přitom tvoří 21 procent globálního prodeje značky. Podobně automobilka Ferrari ze skupiny Stellantis, která se pohybuje ve stejném segmentu, v Číně prodává jen importované modely. Podle analýzy banky HSBC má nicméně segment luxusních automobilů lepší možnosti, pokud jde o přenášení nákladů dovozních bariér na zákazníky.

Švédská automobilka Volvo Cars, jejímž většinovým vlastníkem je čínská společnost Geely, v zemi uskuteční čtvrtinu svého globálního odbytu. Ten podle HSBC představuje deset procent jejího zisku. Prodej dovážených vozidel tvoří zhruba čtyři procenta prodeje aut společnosti Volvo v Číně. Jinak se zaměřuje hlavně na místní výrobu.

Německý ministr hospodářství Robert Habeck hned po rozhodnutí řekl, že nyní je příležitost pokusit se o zastavení těchto akcí a "doufejme, že uspějeme“, jinak dle něj hrozí spirála eskalace. 

Habeck příští týden odcestuje do Číny a plánuje tuto záležitost projednat s tamními vládními úředníky. Už na konci dubna řekl, že rozhodnutí o clech vůči Číně by nemělo být automatické, ale nakonec by je měli přijmout politici. „Rozhovory s Čínou vede Evropská komise, která tato jednání také oznámila,“ uvedlo ministerstvo hospodářství, když ho kontaktovala agentura Bloomberg. "Vláda je jako obvykle v úzkém kontaktu s Evropskou komisí."

Pokud budou zavedena cla na dovoz elektrických vozidel už tento týden, Stellantis NV oznámil, že přesune výrobu některých modelů vyrobených čínským Leapmotorem do Evropy.

Noví partneři, kteří začnou prodávat v Evropě od září, mohou urychlit plány na přesunutí montáže některých modelů Leapmotor do továren Stellantis kvůli potenciálním dodatečným nákladům, řekl generální ředitel Carlos Tavares ve čtvrtek. Minulý měsíc společnosti již uvedly, že elektromobily budou nakonec vyráběny mimo Čínu, částečně ve světle rostoucího globálního obchodního napětí.

Stellantis již uvedl, že jejich továrna v polském Tychy, která v současnosti vyrábí Jeep Avenger, by mohla být potenciálním místem, kde by se mohla vyrábět vozidla Leapmotor, uvedl tehdy generální ředitel Tavares.

Graf: Evropa jako destinace pro čínská EV

ev

Zdroj: Čínská celní správa, Bloomberg

EU tento týden oznámila prozatímní dodatečná cla až 38,1 procenta na dovoz elektromobilů z Číny, která by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu. Na automobilky ochotné spolupracovat na vyšetřování dopadu čínských subvencí by se vztahovala 21procentní sazba.

Jak již němečtí představitelé naznačili, vláda pracuje usilovně na tom, aby zabránila – nebo alespoň zmírnila – zavedení cel v platnost, přičemž argumentuje, že eskalující obchodní napětí nadělá více škody než užitku. Cla by měla vejít v platnost 4. července.

Zdroj: Bloomberg, ČTK

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Novinky z Patria Finance: Zvýhodnění investic do DIPu a rozšíření Pravidelných investic
14.06.2024 14:32
Patria Finance zásadně rozšířila nabídku ETF v produktu Pravidelné i...
Rozbřesk: Aleš Michl nechává pro červen ve hře 50 bps snížení sazeb, koruna pod lehkým tlakem
14.06.2024 9:08
Guvernér Aleš Michl ve včerejším londýnském vystoupení naznačil, že na...
Apple opět nejhodnotnější společnost světa, nové cílové ceny na pražské banky a futures v zeleném
14.06.2024 8:53
Japonský jen oslabil poté, co Bank of Japan odložila plán snížení náku...
Akcionáři automobilky Tesla schválili rekordní balík odměn pro Elona Muska
14.06.2024 9:23
Akcionáři americké automobilky Tesla schválili rekordní balík odměn pr...
Japonská centrální banka úroky nezměnila, hodlá však omezit nákupy dluhopisů
14.06.2024 10:35
Japonská centrální banka dnes ponechala úrokové sazby beze změny. Ozn...

Váš názor
  • Čínské automobilky zvýšení cel příliš nepocítí....
    14.06.2024 16:24

    I přesto jejich němečtí konkurenti proti restrikcím Bruselu ostře protestují... .... Expanzi čínských elektroaut do Evropy totiž přirážky podle odborníků neohrozí. ..Analytická firma Rhodium ve studii uvedla, že například největší čínský výrobce elektroaut BYD i přes dodatečné clo vydělá na jednom prodaném voze v Evropě sedmkrát (!) více než v Číně... .....Analytici spočítali, že průměrný zisk BYD na jednom prodaném elektroautě v Evropě s hodnotou 42 tisíc eur bude 9400 eur. ....Do výrobních a dopravních nákladů čínské firmy započetli vedle stávajícího desetiprocentního cla (2099 eur) i navržené dodatečné clo 17,4 procenta (3658 eur). ....Podle analytiků si tak výrobce udrží vysoké marže, protože má v domovské zemi značné nákladové výhody: levnější zaměstnance nebo dostupnost surovin..... https://archiv.hn.cz/c1-67333470-cinske-automobilky-zvyseni-cel-prilis-nepociti-i-presto-jejich-nemecti-konkurenti-proti-restrikcim-bruselu-ostre-protestuji Ani podle dalších odborníků nemusí mít nová cla ze strany EK na počet čínských elektromobilů dovážených do Evropy a ziskovost firem významný vliv. „Je to proto, že už nyní mají čínské automobilky v evropských cenících zahrnuté vysoké marže,“ uvedl Matthias Schmidt ze společnosti Schmidt Automotive Research.
    SFX
    • Re: Čínské automobilky zvýšení cel příliš nepocítí....
      14.06.2024 16:27

      ....Zatímco základní model vozu Dolphin od BYD se v Číně prodává za 313 tisíc korun (!),.. v Česku ho prodejce Top Drive Club nabízí za 830 tisíc.... „Předpokládáme, že automobilky budou schopny promítnout zvýšení cel z velké části do svých vysokých marží... a zákazník žádný rozdíl nepocítí,“ dodal Schmidt pro oborový server Automotive News Europe. .... Podle Schmidta by čínským výrobcům mohla cla zvýšit nové náklady o miliardy eur ročně. Nemyslí si ale, že by to mělo snížit jejich prodeje v Evropě. Letos se jich tam za první čtyři měsíce prodalo 119 tisíc, tedy meziročně o 23 procent více.
      SFX
  •  
    14.06.2024 14:51

    Nepřipadá vám to chování EU blázinec? Zjistí, že je zle ohledně globálního oteplování, zakazují auta na klasický pohon, pak pomocí cel omezují dovoz aut na elektriký pohon z Číny, zjišťují, že nebude dost elektrických aut a zdraží se, což znamená, že je lidé nebudou kupovat a zůstanou u starých špinavých aut, které se budou snažit také zakázat... Podle mě je nejkritičtější když politici ničí průmysl emisními povolenkami. Až ty povolenky jsou ale rozumě, nesmí docházet k jejich předražení a likvidaci energeticky náročného průmyslu. Dovážené výrobky s dodatečnou ekologickou stopou při přepravě to neřeší.
    Proton.me
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu