Bývalý ředitel Fordu Mark Fields se domnívá, že americký trh s elektromobily se posouvá od optimismu k realismu. Sice stále roste, „ale ne tempem, které všichni čekali.“ Elektromobily podle experta minulý rok přestavovaly v USA asi 7 % celkových prodejů automobilů, i zde došlo k růstu, ale nedochází k očekávané akceleraci.
Obrázek ukazuje, jaký podíl na americkém trhu s elektromobily měly uvedené automobilky. drží stále výrazný náskok, z evropských firem se mezi pětku dostal s 5,9% podílem na trhu:
Zdroj: CNBC
Podle experta „všechny automobilky“ nyní ve světle popsaného dění přehodnocují své investice a plány expanze v oblasti elektromobility. Spotřebitel má přitom „problémy s jejími náklady, se strachem z dojezdu.“ K tomu podle Fieldse hraje roli i snižování cen. Například Model Y se nyní ve srovnání s minulým rokem prodává s cenou o 20 % nižší. Tento pokles se totiž promítá i do ceny ojetých elektromobilů, takže jejich současní majitelé pociťují propad jejich hodnoty na sekundárním trhu. To má podle Fieldse také dopad na zájem o nové vozy.
Jak expert vnímá konkurenci z Číny a dalších zemí? Podle něj jsou čínské automobilky skutečnou hrozbou pro ty americké. Čína totiž není významnou silou v oblasti výroby automobilů se spalovacími motory, a i proto se rozhodla intenzivně investovat do elektromobility tak, aby zde získala silnou pozici. Odvětví tak výrazně podporuje vláda a kvalita vozů z této země se podle experta výrazně zvyšuje. Zároveň v Číně existuje obrovský objem výrobních kapacit, a tudíž se země snaží o vývoz vozů. Do USA se pak snaží dostat přes Mexiko tak, aby se vyhnula obchodním překážkám.
Čína má výhodu na straně nákladů práce, k tomu jsou zde továrny na výrobu baterií, což představuje další konkurenční výhodu. Dobrou pozici drží stále , mimo jiné kvůli integraci svého výrobního řetězce. Další noví američtí výrobci však potřebují dosáhnout potřebného objemu výroby a právě v tom pro ně čínská konkurence představuje hrozbu. Na změnu je pak podle Fieldse zralá regulace automobilových emisí v USA. Míní, že zákony ve státech jako Kalifornie nyní počítají s absolutně nerealistickými cíli, co se týče produkce a prodejů vozů s nulovými emisemi. „Buď to Bidenova vláda změní, nebo bude zvolen Trump a změní to on,“ míní expert.
Zdroj: CNBC