Cathie Wood z ARK Investment Management se domnívá, že v americké ekonomice dojde k prudkému poklesu inflace a Fed bude sazby snižovat (viz první část rozhovoru v odkazech pod článkem). Investorka sice minulý rok prodávala akcie Tesly, ale stále věří v jejich velký potenciál. Ten by se měl odvíjet zejména od aktivit v oblasti autonomního řízení a robotaxíků.
Tesla bude podle expertky schopná díky autonomnímu řízení výrazně zvýšit své ziskové marže, které jsou nyní pod tlakem kvůli rostoucí konkurenci a klesajícím cenám elektromobilů. Wood přitom míní, že analytici tento faktor ve svých modelech reflektují většinou jen minimálně. O budoucím úspěchu autonomního řízení a taxíků využívajících tuto technologii pak má podle investorky již nyní hovořit společnost Waymo a podobné firmy operující v Číně.
Tesla má „více dat potřebných pro provoz autonomních taxíků než všechny další společnosti dohromady“. Navíc má data týkající se velmi mimořádných situací na silnici, které podle expertky jiné společnosti nemají vůbec. To vše jí poskytuje výraznou konkurenční výhodu. Wood míní, že u autonomních taxíků dojde ke konverzi tří výrazných technologických témat. Jednak půjde o robotiku, protože takové vozy budou v principu roboty. Pak se tu výrazně projevuje prvek energetické transformace, protože takové vozy budou elektromobily. A v neposlední řadě tu bude výraznou roli hrát umělá inteligence.
Musk podle investorky pochopil, že dojde ke konverzi nových technologií a „výsledkem bude superexponenciální růst“. Musk také chápe, že „pokud se něco dělalo po dlouhou dobu nějakým způsobem, neznamená to, že to nejde dělat jinak.“ Příkladem může být výroba aut, kde přichází s novými výrobními postupy, které snižují náklady. Její šéf je přitom „extrémně zaměřen na nové technologie“ a problémem podle Wood pak není ani to, že se věnuje více společnostem najednou.
ARK Investment Management je podle ředitelky firmy společností, která se svým přístupem velmi podobá fondům rizikového kapitálu. A na burze není žádná jiná, která by se odvážila jít tímto směrem tak daleko jako ARK. Za příklad uvažování v této společnosti pak uvedla leteckou osobní dopravu. Úvahy o vývoji v oblasti elektromobilů a autonomního řízení totiž vedou mimo jiné k závěru, že se bude znatelně zvyšovat hustota dopravy na silnicích. Logickým krokem pak je uvažovat o tom, zda je reálný přesun dopravy do vzduchu a Wood míní, že tomu tak skutečně je.
Klíčovou roli tu bude hrát regulace, v USA se v této oblasti prosazují zatím dvě společnosti, ale je to téma relevantní i pro Čínu. Wood následně hovořila o společnosti Archer Aviation, která je podle ní v dobré pozici pro rozvoj osobní letecké dopravy. Mimo jiné proto, že by služby leteckých taxíků mohla rozjet v Indii, kde je regulace v této oblasti vstřícnější. K tomu Wood dodala, že může růst tlak na amerického regulátora FAA, aby v této oblasti postupoval rychleji.
Zdroj: Bloomberg