Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přechodnost inflace, narušené vertikály a případ maxima dvou kontejnerů

Přechodnost inflace, narušené vertikály a případ maxima dvou kontejnerů

05.11.2021 17:39

O tenzích a úzkých hrdlech ve výrobních řetězcích globální ekonomiky toho bylo již napsáno a namluveno dost. Není divu, mimo jiné totiž výrazně promlouvají do přechodné, či ne tak přechodné inflace, monetární politiky a samozřejmě (ne)dostatku všeho možného. Uchopit toto téma nějak obecně přitom jde jen z části, konkrétní případy zase nemusí být reprezentativní. I tak se ale dnes na jeden podíváme, abychom viděli, co se to vlastně někde řeší a jak dlouho by to tak mohlo trvat. A na začátek pohled na „agregované“ tenze a pár souvisejících úvah.

1. Zatím ne: Oxford Economics se pokouší nějak kvantifikovat míru tlaku v dodavatelských řetězcích a výsledky své práce ukazuje v následujícím grafu. Někdy od poloviny roku 2020 začínají tyto tlaky zvedat zejména tenze v dopravě a jak zde, tak na celkové úrovni zatím k obratu nedochází:

2
Zdroj: Twitter

2. Návrat zájmu a nabídku a starou ekonomiku: Ekonom John Cochrane vidí současnou situaci jako něco, co přinese opětovný zájem o teorie reálného cyklu a celkově o nabídkovou stranu ekonomiky a související ekonomické teorie. A naopak odklon od Moderní Monetární Teorie, jejíž významnou součástí je předpoklad, že v (americké) ekonomice jsou po většinu času volné zdroje. Tedy že neoperuje na svém plném potenciálu a je tudíž prostor pro poptávkovou stimulaci uzavírající tuto mezeru.

Pan Cochrane k tomu ale dodává, že americká ekonomika by nyní vlastně neměla být ve stavu nedostatečných kapacit, protože na per capita bázi se pohybuje blízko předpandemických úrovní. Čímž se dostáváme právě k tenzím ve výrobních a dodavatelských vertikálách. Můžeme to brát tak, že jejich kapacita „když jde vše hladce“ je stále znatelně nad současnou poptávkou, ale jejich aktuální kapacita „když toho hodně hladce nejde“ pod ní.

Pan Cochrane v této souvislosti zmiňuje tři oblasti/brzdy. První z nich je na straně nabídky práce, která je podle něj poškozena vládní pomocí (dost v logice „peníze od vlády = neochota pracovat). Druhá brzda souvisí s tahem směrem k obnovitelným energiím. V této souvislosti jsem tu mimochodem nedávno poukazoval na neobvyklý jev – rozevření nůžek mezi aktuálními cenami ropy a výší (plánovaných) investic ropných společností.

Obvykle totiž jde obojí ruku v ruce, což vytváří klasický cyklus. Ten by nyní díky vysokým cenám ropy měl vést k růstu investic a následné korekci cen. Jenže tak se neděje a příčinou mohou být strukturální posuny a následně neochota ropných firem investovat i přesto, že ceny by k tomu vybízely.

Goldman Sachs v souvislosti s nedostatkem komodit a jejich rostoucími cenami hovoří o pomstě staré ekonomiky. Nemyslím si, že měla touhu se mstít, ale ozvala se. GS přitom tvrdí, že tenze vytváří nedostatek kapitálu, který proudí k ekonomice „nové“ (v principu to platí i o oněch ropných nůžkách). V této tezi tedy nejde o to, že by komodit byl „v zemi“ nedostatek, ale není zájem investovat do toho, dostat je nad zem.

3. Případová studie: Maximálně dva kontejnery na sebe: Třetím tématem, které pan Cochrane zmiňuje, je regulace, státní zásahy, omezení a podobně. V této souvislosti bych rád zmínil i nyní již pozorně sledované a probírané americké přístavy (viz i Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů).

Výbornou demonstrací problémů v amerických dodavatelských řetězcích jsou fotky amerických přístavů, před kterými čekají...

Zveřejnil(a) Patria.cz dne Pondělí 1. listopadu 2021

 

Pan Ryan Petersen si totiž najal loď, aby se na vlastní oči podíval, jak to skutečně vypadá v přístavu v Los Angeles. Klíčové body:

Ze stovek jeřábů jich pracovalo asi sedm a to jen mírným tempem. Klíčovým úzkým hrdlem je nedostatek prostoru pro kontejnery, ne jeřáby. V přístavu totiž není kam dávat vyprázdněné kontejnery, které tak zůstávají na vlecích a tudíž na ně nemohou být naloženy a odvezeny kontejnery plné, vykládané z lodí. Nyní tak u přístavu čeká na vyložení asi 70 lodí. A k tomu důležitý „detail“: V přístavech není regulací povoleno skladovat na sobě více než dva prázdné kontejnery.

Pan Petersen spolu s dalšími tak navrhují řešení, které alespoň na papíře vypadá jednoduše: Předně by vláda měla okamžitě zrušit lokální nařízení o maximálně dvou kontejnerech a maximum zvýšit na šest. K tomu by vláda měla zajistit, aby železnice začaly okamžitě přepravovat kontejnery na státem vlastněné území blízko přístavu. Je to řešení a jak dlouho by to tak mohlo trvat?


Čtěte více:

Úvěrový cyklus G3 prudce slábne, v Číně odraz od dna. Implikace pro finanční trhy
22.10.2021 17:45
Podle průzkumu BofA mezi investory za poslední měsíc poněkud poklesla ...
Narušení komoditního cyklu na ropě?
25.10.2021 18:17
Klasický komoditní cyklus je dán interakcí mezi cenami dané komodity...
Je to sice horší, ale za to delší cesta
29.10.2021 17:55
Ve Spojených státech, a nejen tam, roste tlak na financování rozpočtov...
Mimochodem, dluh sám o sobě není žádná levnější forma financování
01.11.2021 18:09
Dejme tomu, že nějaká společnost může financovat nový investiční proje...
Kam s hotovostí
02.11.2021 17:28
Je lepší, když (obchodovaná) firma použije hotovost na investice do sv...
Opouští komodity „zlatý“ režim nastavený po roce 2008?
04.11.2021 17:40
Klasik sice jasně řekl, že budoucnost patří aluminiu, ale nemalá část ...

Váš názor
  •  
    05.11.2021 21:12

    mě to spíše připadá na problém nedostatek pracovníků.....
    abc1
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu