Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Funkční parita elektromobilů a kandidáti na podhodnocenou část vertikály

Funkční parita elektromobilů a kandidáti na podhodnocenou část vertikály

07.10.2021 17:40

Jedním z nejpopulárnějších investičních témat současnosti je elektrifikace silniční dopravy. Morningstar před pár dny přišla se seznamem elektrifikačních sázek mimo téměř konečnou část celé vertikály, tedy samotné automobilky (úplně konečnou částí by byla nabíjecí infrastruktura). Podívejme se s pár poznámkami na něj.

1. Pětka z elektrické vertikály: Podle Morningstar budou v roce 2030 tvořit dvě třetiny prodaných aut ve světě právě elektromobily a hybridy. Oné neatomobilkové části celé elektrovertikály přitom bývá věnována mnohem menší pozornost než třeba tomu, jak si vede Tesla, kolik hodlá do elektřiny investovat VW, Ford a podobně. Morningstar přitom tvrdí, že v onom zbytku vertikály lze najít podhodnocené akcie. Mají jimi být Du Pont, BorgWarner, Edison International a Sociedad Química y Minera de Chile.

Poslední jmenovaná akcie a společnost je těžařem lithia a jeho vztah k elektromobilitě je tak zřejmý – jde o počátek celé vertikály. Du Pont by s řadou vyráběných materiálů měl být klíčovým dodavatelem v celé elektrické vertikále a u elektromobilů by prý měl mít o 50 % vyšší tržby než u vozů se spalovacími motory.

Edison zase cílí na skutečný konec elektrické vertikály, protože buduje síť dobíjecích stanic. Zajímavé přitom je, že u něj Morningstar dodává, že tato utilita je samozřejmě regulovaným byznysem. A Kalifornie má ohledně regulace na straně financí „vstřícný přístup“, protože „chápe, že potřebuje finančně silné utility, které jsou schopny získávat kapitál pro naplnění environmentálních cílů“.

2. BorgWarner: Tato firma má podle odhadů Morningstar hodnotu akcií na téměř 70 dolarech, cena se pohybuje kolem 44 dolarů. Tedy slušný implikovaný potenciál pro firmu, která vyrábí řady automobilových systémů a součástek, včetně těch u motorů, dílů baterií, k tomu software elektromobilů a třeba dobíjecí systémy. Nyní firmě elektromobily generují asi 3 % tržeb, v roce 2030 by to prý mělo být asi 45 %. Největšími klienty firmy jsou nyní Ford a VW.

Pokud se podíváme na výsledky, zjistíme, že za posledních 12 měsíců generovala společnost na provozním toku hotovosti 1,48 miliard dolarů, po investicích firmě zbylo 0,85 miliard dolarů. Předchozí dva roky to bylo 0,53 a 0,58 miliardy dolarů. Beta, jako ukazatel rizika, se relativně nedávno pohybovala u dvou, nyní je podle Zacks na hodnotě 1,47. Tedy riziko stále znatelně nad celým trhem. Požadovaná návratnost by se tak mohla pohybovat kolem 9,4 %.

Pokud by BorgWarner od nynějška generoval stále oněch 0,85 miliard dolarů, současná hodnota tohoto toku hotovosti by podle mých kalkulací dosáhla 8,82 miliardy dolarů. Pokud by tato hotovost patřila akcionářům, můžeme výslednou hodnotu směle porovnat s kapitalizací, která dosahuje 10,5 miliard dolarů.

Je tedy vyšší a to znamená, že očekávání trhu jsou o něco výše, než oněch stagnujících 0,85 miliard dolarů. Konkrétně mi vychází, že kapitalizaci by ospravedlnilo, kdyby tato částka ročně rostla asi o 1,5 % ročně. Pokud by se tedy podařilo dlouhodobě dosahovat inflačních cílů kolem 2 %, Borgu by stačilo, aby na ospravedlnění své kapitalizace nominálně rostl pomaleji než inflace.

3. Parita a nová témata pro řidiče: Morningstar ohledně rozšiřování elektromobilů používá koncept funkční a nákladové parity. U té druhé není třeba dlouhého vysvětlování. Ta první by znamenala, že elektromobil je funkčně porovnatelný, či konkurenceschopný vůči spalovacím motorům. Morningstar míní, že této parity bude dosaženo ve chvíli, kdy bude mít elektromobil dojezd minimálně 300 mil a zároveň nabíjecí čas 10 minut. A obou parit bude podle firmy dosaženo kolem roku 2025, což bude znamenat exponenciální růst tržního podílu elektromobilů v druhé polovině desetiletí.

Mimochodem, během psaní tohoto článku shodou okolností poslouchám na půl ucha test Hyundai Kona na youtube kanálu Autocz. Po 38 000 ujetých kilometrech nechali mimo jiné otestovat zdraví baterie a výsledek byl na 100 %. Tedy žádná ztráty provozních kvalit. K tomu experti informovali, že zatímco vůz se (v únoru 2021) nabízel za cca 1,4 milionu , nová baterie vyjde na více než 1,2 milionu . Jednotlivé moduly se pak dají pořídit za 340 tisíc (je jich tam 5).

Tím nechci propagovat, či naopak nepropagovat konkrétní vůz, značku, či elektromobilitu jako takovou. Jen na závěr poukázat na to, že možná již za pět, deset let bude nemalá část řidičské populace sledovat u svého vozu úplně jiné věci, než tomu je dnes.


Čtěte více:

Komoditní mezery a ochlazující ekonomika
06.10.2021 17:33
O komoditách se hovoří hodně jak z hlediska investičního, tak makroeko...
Za měsíc o pětinu dole: Velká technologická jména na váš nákupní seznam
07.10.2021 6:26
Akcie technologických firem se propadly a nikdo neví, jak dlouho jim n...
Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
07.10.2021 9:50
Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti lo...
O čem všem je raketový růst cen energií v Evropě?
07.10.2021 11:21
Zřejmý cíl Evropy v podobě přerodu energetiky na nízkoemisní včetně kl...
Využijte poklesů k nákupu i přes obavy z inflace, radí analytici Barclays
07.10.2021 12:57
Vzhledem k trvajícím obavám z inflace a dozrávání hospodářského cyklu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data