Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

05.05.2021 8:28
Autor: ČTK

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za deset až 15 let, kdy jich velký počet bude na konci svého života, bude velmi důležité, abychom měli recyklační odvětví," upozorňuje Paul Anderson z Birminghamské univerzity.

"Tempo, kterým rosteme v tomto odvětví, je naprosto děsivé," řekl Anderson BBC. "Je to něco, co se nikdy předtím takovým tempem u zcela nového produktu nestalo," dodal.

Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut, velkým rozdílem jsou ale baterie. Zatímco tradiční olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech. Baterie pro elektrické vozy jsou větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat. Obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat.

"V současnosti je celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent. V některých částech světa je to výrazně méně," upozornil Anderson.

Nedávné návrhy EU přišly s tím, aby dodavatelé elektrických vozů byli zodpovědní za to, že jejich produkty nebudou na konci životnosti jednoduše vyhozené na skládku. Někteří výrobci se již snaží s tím něco udělat. Například automobilka Nissan znovu využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidlech, tzv. AGV, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. To samé dělá i Volkswagen, který ale také nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.

"V důsledku procesu recyklace znovu získáváme různé materiály. V prvním roce se zaměřujeme na kovy používané pro katodu jako kobalt, nikl, lithium a mangan," řekl vedoucí plánování recyklace ve Volkswagen Group Components Thomas Tiedje. "Rozebrané části bateriových systémů jako hliník a měď se předávají do zavedených recyklačních toků," dodal.

Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně. Činí tak prostřednictvím konsorcia s francouzskou společností pro nakládání s odpady Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. "Je to velmi otevřený projekt - není to pouze o recyklací baterií Renaultu, ale všech baterií a také odpadu z výroby v továrnách na baterie," řekl viceprezident Renaultu pro strategické environmentální plánování Jean-Philippe Hermine.

Tomuto problému věnuje pozornost také několik vědeckých institucí, jako Faraday Institution. Cílem jejího projektu ReLiB je optimalizovat recyklaci baterií pro elektrické vozy a co nejvíce ji zefektivnit. V současnosti se například velká část baterie během procesu recyklace zredukuje na tzv. černou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro získání těchto materiálů v použitelné formě je nutné další energeticky náročné zpracování této hmoty. Ruční demontáž článků sice umožňuje efektivnější využití většího množství těchto materiálů, přináší však zase jiné problémy. Na některých trzích, jako je Čína, se neřeší otázky zdraví a bezpečnosti a ochrany životního prostředí a zdejší pracovní podmínky by nebyly v západním kontextu akceptovány, upozorňuje výzkumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pro zlepšení recyklace baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. "Na jedné straně máte problém s nakládáním s odpady, ale na druhé straně máte také skvělou příležitost, protože evidentně Británie nemá domácí zásoby mnoha surovin," dodal Harper. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.

"Musíme zajistit, jako výrobci a jako Evropané, zdroje těchto surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl," řekl Hermine. "Nemáme přístup k těmto surovinám mimo pole recyklace - baterie na konci života představují v Evropě městskou těžbu," dodal.


Čtěte více:

NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?
20.03.2021 15:06
The New York Times si všímají toho, že automobilky po celém světě plán...
Volkswagen i Geely plánují továrny na výrobu baterií do elektromobilů
15.03.2021 14:44
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest ...
Víkendář: Směrem k plné elektromobilitě, nebo motorové „mozaice“?
18.04.2021 9:30
Gary Silberg stojí v čele automobilové sekce společnosti KPMG a na Yah...

Váš názor
  •  
    05.05.2021 14:29

    Proč tady taky někdo neřeší, jak se likviduje vyjetý olej od miliard čmoudů. To je z eko. pohledu daleko větší sajrajt.
    marekfrant
  • aha
    05.05.2021 12:31

    tak místo živostnosti 20 let bude jen 10-15 (spíše tak 8) a recyklace proti šrotišti bude rock.science , sakra nebylo by lepší aby v EU začal rozhodovat někdo kdo má mozek a zakázat tam přístup snílkům a absolventům filozofie ? :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
  • To je věc
    05.05.2021 12:16

    EU přikazuje elektrické auta a pak přihodí zodpovědnost automobilkám co bude s baterkami. To snad měli bruselští soudruzi vyřešit předtím než začali tlačit elektriku.
    HenryFord
  • Recyklace je výhoda
    05.05.2021 8:54

    Už dnes je spočítáno, že recyklace se vyplatí podstatně více než těžba novývh surovin. Starých baterií z automobilů je zatím poměrně málo, ale za cca 10 let to bude cenný zdroj materálů pro výrobu novývh a zřejmě i účinnějších baterií. S tím větším množstvím bude recyklace i efektivnější. Automobilky, které to pochopí, budou mít cenovou výhodu před ostatními, které se na to nepřipraví.
    Skladník
    • Re: Recyklace je výhoda
      05.05.2021 12:23

      Svět je tak jednoduchý. Pro někoho. Stačí pochopit. Ne nestačí. Stačí vymyslet efektivní způsob recyklace. Což je se současnými znalostmi neřešitelné. Stačí pochopit že kdo vytvoří lék na rakovinu bude mít výhodu nad ostatními. Chápou to hromady farma firem a přesto že se do toho hážou miliardy dolarů několik desetiletí tak se reálně k léku nedostaly.
      HenryFord
      •  
        05.05.2021 16:03

        Můžeš prosím uvést jaký konkrétní neřešitelný problém má recyklace lithiových akumulátorů. Pokud je jich hodně. Zkus vypíchnout třeba jen ty nejdůležitější.
        ..
      • Hoax
        05.05.2021 15:28

        Což není pravda - léčení rakoviny za zmíněných několik desetiletí se významně posunulo a řadu druhů rakoviny buď zcela léčí nebo významně zpomaluje. Stejné je to i s jinými vědeckými poznatky. Vyznavači skokových změn ovšem spokojeni nebudou.
        jerry
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    3:30Čína - PMI v průmyslu