Cena palladia v posledních dnech roste na nové rekordy a mnoho analytiků očekává její další růst až nad 3 tisíce dolarů za trojskou unci (31,1 gramu). Dodávky kovu na trh se snížily, automobilky ale zvyšují nákup tohoto kovu používaného k neutralizaci škodlivých výfukových plynů.
Přesun k elektrickým vozům by mohl časem snížit poptávku po palladiu. Zpřísnění pravidel v oblasti životního prostředí v posledních letech však přinutilo výrobce automobilů používat ve vozech s benzinovým motorem naopak stále více palladia. Nedostatečné dodávky přitom vystřelily jeho cenu ze zhruba 500 dolarů za unci v roce 2016 na 2875,5 USD za unci těsně před začátkem pandemie. Původně nejlevnější drahý kov se tak stal nejdražším, daleko za ním zůstaly zlato a platina.
Dlouhodobý vývoj ceny palladia (USD/unce):
Obavy z výraznějšího nedostatku zvýšily cenu palladia od poloviny března o 20 procent až na rekordních 2891,2 USD. Vysoký růst odstartovalo oznámení ruského těžaře Nornickel, že zaplavení jeho dolů sníží letošní těžbu o více než půl milionu uncí, což odpovídá pěti procentům celosvětových dodávek. Poptávka z automobilového průmyslu zatím roste a očekává se, že se bude dále zvyšovat, jakmile se zmírní problém s nedostatkem čipů, který letos omezil výrobu aut.
Analytici banky uvedli, že doporučili klientům koupit palladium a očekávají, že do tří měsíců jeho cena stoupne na 3200 USD. Až budou k dispozici čipy, automobilky navýší výrobu, aby vyrovnaly předchozí výpadek. Budou tak podle nich vyžadovat více palladia.
Nornickel tento týden uvedl, že záplavy budou mít na těžbu dopad nižší, než původně čekal. Analytička StoneX Rhona O'Connellová však uvedla, že i tak očekává letos deficit tohoto kovu kolem 700.000 uncí a příští rok kolem 500.000 uncí.
Podle obchodníků však na trhu není akutní nedostatek a kov je k dispozici. Jeho zásoby jsou zatím schopné uspokojit poptávku a někteří výrobci začínají přecházet od palladia k platině, aby ušetřili. To částečně snižuje tlak na trh, uvedl analytik Jim Steel.