Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů

Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů

02.02.2021 15:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Potraviny se hromadí, ale na špatných místech, protože přepravci přepravují prázdné kontejnery. Celosvětová konkurence o ocelové žebrované kontejnery způsobuje, že Thajsko nemůže dodávat rýži, Kanada je zavalená hráškem a Indie nemůže vyložit svoji horu cukru. Přeprava prázdných boxů zpět do Číny je teď tak výnosná, že dokonce i někteří američtí přepravci sójových bobů musí bojovat o kontejnery, aby mohli zásobit lačné asijské kupce.

"Lidé nedostávají své zboží tam, kam potřebují," řekl Steve Kranig, ředitel logistiky společnosti IM-EX Global, spedice, která řeší náklady jako  rýži, banány a knedlíky z Asie do USA. „Jeden z mých zákazníků přepravuje každý týden 8 až 10 kontejnerů s rýží z Thajska do Los Angeles. Ale teď může přepravovat pouze 2 až 3 kontejnery týdně.“

Klíčovým problémem je, že Čína, která se zotavila z Covid-19 rychleji, oživila svou exportní ekonomiku a platí obrovské prémie za kontejnery. Tím je mnohem výnosnější posílat je prázdné zpět než je znovu naplňovat.

Jsou tu náznaky, že stoupající ceny za přepravu zvyšují náklady na některé potraviny. Ceny bílého cukru vzrostly minulý měsíc na tříleté maximum a zpoždění v dodávkách potravinářských sójových bobů z USA by pro spotřebitele v Asii mohlo znamenat vyšší náklady na tofu a sójové mléko, uvedl Eric Wenberg, výkonný ředitel Speciality Soya and Grains Alliance.

Náklady na jídlo

Není zcela neobvyklé, že se po cestě zpět přepravují prázdné kontejnery, ale dopravci se je obvykle snaží naplnit, aby měli zisk z přepravních poplatků v obou směrech. Údaje Freightos však ukazují, že náklady na přepravu zboží z Číny do USA jsou téměř 10krát vyšší než při opačné cestě, což vede k tomu, že zaoceánské lodě upřednostňují prázdné boxy, než aby je plnily.

V přístavu Los Angeles, který je největším přístavem pro nákladní kontejnery v USA, cestují tři z každých čtyř boxů zpět do Asie prázdné ve srovnání s běžným 50% poměrem, uvedl výkonný ředitel Gene Seroka. Ve Vancouveru zůstávají kontejnery v prostranství pro skladování.

Terminály zkrátily čas pro přepravu naplněných boxů na lodě ze tří dnů na pouhých sedm hodin, uvedl Jordan Atkins, viceprezident skupiny WTC. "Není možné dosáhnout takového objemu, jaký máme tady ve Vancouveru, abychom mohli přepravovat kontejnery v takto těsných oknech," řekl Atkins. "Luštěniny obecně mají problém dostat se na lodě.“ Kanada je druhým největším světovým producentem luštěnin.

Indie, druhý největší výrobce cukru na světě, v lednu vyvezla pouze 70 000 tun, což je méně než pětina objemu dodaného o rok dříve, uvedl Ravi Gupta, prezident společnosti Shree Renuka Sugars. A Vietnam, největší výrobce kávových zrn robusta používaných k výrobě instantních nápojů a espressa, má také problém s vývozem. Dodávky klesly v listopadu a prosinci o více než 20 %, uvedl Le Tien Hung, předseda Simexco Dak Lak, vietnamského vývozce číslo 2. Někteří kupci potravin z celého světa čekají, zatímco jiní nákupy úplně zastavili, říkají obchodníci.

Nedostatek všeho

"Takhle to je od prosince," řekl Kranig ze společnosti IM-EX Global. "Budeme mít nejen nedostatek jídla, ale také nedostatek všeho. Nebyl bych překvapený, kdyby se náklady na dopravu u některých dopravců v přepravní sezóně 2021–2022 oproti předchozím letům zdvojnásobily.“

Pokud se tato předpověď potvrdí, mohla by se část těchto vysokých cen za přepravu přenést na Severoameričany a Evropany, jakmile jich bude většina očkovaná a začnou opět chodit do kaváren, restaurací a kanceláří. 

Kontejnerová krize přichází právě ve chvíli, kdy se američtí přepravci snaží podpořit vývoz všeho, od sójových bobů přes obilná jídla do Asie. Čína využívá americké plodiny, aby nakrmila stáda prasat, která se zotavují ze smrtelné prasečí choroby rychleji, než většina očekávala. Situace je tak zoufalá, že někteří kupující ruší smlouvy a volí metoduy hromadné přepravy, nejběžnější pro krmné produkty, anebo oddalují nákupy, aby se vyhnuli vysokým nákladům na přepravu.

"Víme, že někteří z největších a nejdůslednějších odběratelů kontejnerů na sójové boby v Asii v průběhu let se nyní rozhodli koupit hromadné zásoby," řekl Doug Grennan, viceprezident pro vybrané světové obiloviny a olejniny ze společnosti Scoular, který je jedním z největších amerických přepravců zemědělského zboží v kontejnerech. "A určitě, stejně jako ostatní, jsme měli také zrušené rezervace."

Přesto je globální nárůst cen potravin nepravděpodobný. Pouze malé procento zrn a olejnatých semen se obchoduje v kontejnerech, uvedl Arnaud Petit, výkonný ředitel Mezinárodní rady pro obiloviny v Londýně, přičemž zbytek tvoří právě hromadný náklad. Není také jasné, kolik z rostoucích nákladů na dopravu se bude moci přenést na spotřebitele, vzhledem k hospodářskému zpomalení způsobenému koronavirem.

Zrušené přepravy

Společnost Hapag-Lloyd loni řekla zákazníkům, že pozastavuje zámořské kontejnerové přepravy severoamerických zemědělských produktů, aby přemístila prázdné kontejnery zpět do Asie. Nico Hecker, ředitel globální logistiky kontejnerů v německé námořní přepravě, v listopadu uvedl, že po jednom z největších poklesů v historii zaznamenali největší nárůst poptávky po 40 stopových kontejnerech.

Pandemie také změnila toky chlazených kontejnerů. V Číně se v přístavech hromadí boxy, protože pracovníci musí dodržovat přísné postupy testování na Covid a dezinfekci masa a mořských produktů poté, co byl z šíření viru obviněn dovoz zmražených potravin. V Ta-lienu je tolik chladicích kontejnerů, že v přístavu docházejí napájecí zástrčky, aby mohly zůstat zapnuté.

Vzhledem k tomu, že se dovoz zpomaluje, velkoobchodní ceny vepřového masa v Číně, která je předním světovým spotřebitelem, vyskočily na nejvyšší hodnoty od září. To přimělo vládu ke zvýšení prodeje státních zásob vepřového masa, aby uspokojila vzkvétající poptávku před svátkem lunárního Nového roku.

Nedostatek pracovních sil v důsledku šíření koronaviru zpomaluje operace v přístavech a zhoršuje nedostatek kontejnerů. Stávky v Argentině také posílily poptávku po amerických zemědělských produktech putujících do Asie, což dále zvyšuje konkurenci po boxech.

"Je to tak trochu dokonalá bouře," řekl Grennan. „V Asii máte zadrženou poptávku po zemědělských produktech, a zároveň máte v USA docela významnou poptávku po spotřebním zboží. Když k tomu přidáte některé pracovní problémy, tak právě to vytváří nedostatek, který vidíte.“

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Perly týdne: Příliš mnoho akciových býků, ti nejmladší ani neviděli medvěda a u nás zadlužené děti
18.12.2020 14:26
Mezi bankami může brát vítěz vše a ECB podcenila silné euro. Na trzíc...
USA v souvislosti sporu o podporu civilního letectví zvyšují cla na zboží z EU
31.12.2020 8:42
Spojené státy se rozhodly zvýšit cla na dovoz vybraných produktů z Evr...
Trump zrušil výjimku pro lety z schengenu včetně Česka do USA. Biden chce zákaz rychle obnovit
19.01.2021 8:28
Končící americký prezident Donald Trump zrušil pro státy schengenského...

Váš názor
  • hromadné zásoby ? :o)))
    02.02.2021 23:42

    ten google translator ví u odborných výrazů prd, není náhodou bulk volně ložené ? :o), krmiva, rýže i obilniny se tak vozí uplně normálně, prostě se nasypou do lodí
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Nebo:
      03.02.2021 12:25

      Nico Hecker, ředitel globální logistiky kontejnerů v německé námořní přepravě // To mi zní jako ředitel zeměkoule, nebo pán všech moří. Ale tak tady je většina článků dělaná tak, že se to odněkud šoupne do googlu překladače a bez přečtení hodí na web...
      qwer
      • Re: Nebo:
        03.02.2021 12:49

        No ale teď to nejdůležitější co z toho plyne pro akcie přepravních společností typu Hapag,Maersk apod....Půjdou nahoru,protože si vylepší marži nebo dolů,protože nejsou kontejnery a klene jim objem přepraveného zpoží? Babo raď....
        Alicante1
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu