Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nakopne Teslu Wrightův zákon?

Nakopne Teslu Wrightův zákon?

02.12.2020 17:38

V ARK Invest jsou asi největší býci na Teslu, jaké nyní na trhu najdeme. Tasha Keeney z této společnosti nedávno hovořila o atraktivitě Tesly, která podle ní a jejích kolegů pramení i z implikací Wrightova zákona. Pokles nákladů na výrobu baterií je tak prý takový, že v roce 2022 bude běžný elektromobil (EV) levnější než auto se spalovacím motorem. Což znamená, že dojde k masivnímu šíření EV.

Ekonomka se domnívá, že pro Teslu skutečně není kvůli očekávanému poklesu výrobních nákladů poptávka nejmenším problémem. A navíc by měly růst její provozní marže. Rozměr toho, o čem hovoří, je patrný z následujícího grafu, založeného na uvedeném „zákonu“. O něm poprvé hovořil Theodore P. Wright v roce 1936 na stránkách časopisu Journal of Aeronautical Sciences. V podstatě stojí na tom, že děláním se učíme, a tudíž snižujeme náklady na vyrobenou jednotku. Následující graf od ARKu konkrétně ukazuje, jak se vyvíjely a podle projekcí by se měly vyvíjet náklady na výrobu Modelu 3:
graf 1

Minulý týden jsem tu poukazoval na to, že podle nejednoho názoru Tesla nebude ani zdaleka pouze automobilkou, ale energetickou společností nového typu. S tím, že hodnota akcií bude samozřejmě tvořena všemi aktivitami, od solárních elektráren, přes sklad energie až po různé služby. Počet optimistických příběhů vtěsnaných do jedné akcie tu tak je snad největší na trhu a Tesla bezesporu představuje jeden z největších korporátních příběhů naší doby. A ten je pestrý. Na uživatelské rovině tak můžeme na jedné straně zaznamenat zprávy o létajících střechách, na straně druhé o autopilotovi, který vůz zachránil před kolizí díky tomu, že situaci zhodnotil lépe než řidič. A pestrost přetrvává i na rovině fundamentu.

Bylo tomu sice již v roce 2018, kdy jej JPMorgan představil světu, ale ten graf má stále svou vypovídající hodnotu. Ukazuje tehdejší projekce toho, jaká bude penetrace EV v roce 2030. Odhady se lišily od 2 % do 20 %, kdy s nejvyšším číslem přišel MMF a bylo založené na historických zkušenostech z toho, jak auta nahrazovala koňské povozy. JPM tento přístup kritizoval, ale pokud se ARK ve svých odhadech trefí a Tesla bude za pár let vyrábět auto cenově a kvalitativně porovnatelné se spalovacím, může k něčemu takovému dojít.
graf 2

Onen stále široce rozevřený vějíř dalších scénářů (dnes jsme se zaměřili spíše na ty býčí) úzce souvisí s tím, že akcie Tesly je dost riziková. Jak jsem poukazoval minulý týden, její beta, a tudíž požadovaná návratnost, je poměrně vysoko. A na ospravedlnění současné kapitalizace by se tak volný tok hotovosti firmy musel podle mých hrubých kalkulací postupně zvedat na desítky miliard dolarů. Pokud by ale rizikovost Tesly výrazně klesla, současnou kapitalizaci by ospravedlňoval tok hotovosti řádově nižší. Jde samozřejmě o přirozenou věc, ale občas je dobré si připomínat, že hodnota může přicházet i z té opomíjenější strany – nejen z překvapivé schopnost generovat hotovost, ale i ze schopnosti jí generovat po stabilnější trajektorii.


Čtěte více:

Po Tesle přichází Lucid
27.10.2020 15:22
Mezi pouhými modely aut a jejich skutečnou výrobou je hodně práce. Toh...
Tesla Motors se stane součástí klíčového amerického indexu S&P 500
17.11.2020 10:32
Americký výrobce elektromobilů Tesla se stane součástí prestižního akc...
Šéf Tesly Musk předstihl v žebříčku miliardářů Billa Gatese
24.11.2020 10:43
Šéf a zakladatel výrobce elektrovozů Tesla Elon Musk v pondělí předsti...
Hodnota Tesly a všechny báječné věci, které bude dělat za deset let
25.11.2020 17:20
Včera jsme tu trochu uvažovali nad „nejpředraženějšími akciemi na trhu...
Tesla do indexu S&P 500 vstoupí naráz. Mamutí entrée ale nebylo jisté
01.12.2020 15:24
Americká Tesla přibude 21. prosince do širšího amerického akciového in...

Váš názor
  • Baterky = úkrok stranou
    03.12.2020 11:20

    Náklady na baterie klesají a v 2022 bude elektroauto levnější, než spalovák? No pokud se za 1g emisí sodovkového plynu bude platit pokuta (výpalné) 1000 EUR, tak určitě. Otázka je, kde se vezme tolik lithia, kobaltu a dalších prvků na výrobu tolika baterek, aby elektroauty mohlo jezdit nějaké významnější procento populace. Další otázka jsou ekologické škody s tou těžbou a výrobou související - o těch se cudně mlčí (africké děti těžící kobalt holýma rukama a tak). Další otázka je, co bude s bateriemi po konci jejich životnosti. Bodou se recyklovat? S jakými ekonomickými a ekologickými náklady? Budou se házet do moře? Další věc o které mám docela pochyby, je ENERGETICKÁ HUSTOTA. Ta se zlepšuje jen vemi pomalu. Na energii 70 litrů nafty (kolik to váží? tak 50 kilo?) potřebujeme kolik? 500kg baterek? Navíc ty baterky váží stejně i když jsou vybité, či nabité do poloviny - kdežto půlka nádrže nafty prostě váží půlku. Co je ekologického na tom tahat s sebou pořád 500kg baterek? A může být takové auto "dobré"? No NEMŮŽE: u DOBRÉHO auta výrobce řeší pomalu každý gram a u těch nejlepší se snižuje hmotnost i za cenu použití drahých materiálů jako karbon. A pak tam šoupneme 500kg baterek?! Koukněte na novou hybridní Octavii RS. Údajně má stejný výkon, jako ta čistě benzínová. Tedy dokud máte nabitou baterku. Ale hlavně váží o 200kg víc (baterka tam je naštěstí malá, jen aby v Bruselu neřekli). To je u auta se "sportovní" ambicí dost trapné. Ale úředník je přesvědčen, že budoucnost je v bateriích. Nepřipouští, že je třeba v syntetických palivech, ve vodíku, nebo někde, co nás ještě ani nenapadlo. Ne, nacpou se povinně stamiliardy do jedné možnosti. Díky utkvělé představě byrokrata a politika. To nemůže skončit dobře. Kdy kde jaký skutečný pokrok vzešel z byrokracie?!
    Hayek
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu