Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Státní pomoc aerolinkám: Zdraží kvůli ní létání?

Státní pomoc aerolinkám: Zdraží kvůli ní létání?

11.06.2020 5:54
Autor: Redakce, Patria.cz

Evropské záchranné programy aerolinkám by mohly předznamenávat ještě něco jiného než někdy kontroverzní ochotu pomoci koronakrizí těžce zkoušenému sektoru. Vlády totiž svoje programy spojují s požadavky na ochranu životního prostředí. Pro zákazníky by tyto požadavky mohly mít ještě jeden důsledek: Méně možností na výběr a dražší cesty vzduchem, napsala agentura Bloomberg.

Možná nejradikálnější kroky podniká Rakousko. Země finančně pomůže Austrian Airlines, místní divizi německé Deutsche Lufthansa. Státní pomoc je v hodnotě 450 milionů eur, dalších 150 milionů eur aerolinky v rámci dohody obdrží od Lufthansy. Vláda ale také zavede minimální poplatek 40 EUR, aby zamezila zbytnému cestování vzduchem, a u letů kratších než 350 kilometrů zvedne poplatky na 30 EUR. Austrian Airlines kromě toho plánují nahradit lety do míst, která jsou vzdálena méně než tři hodiny cesty vlakem od vídeňského letiště, vlakovým spojením.

“Je dobré skoncovat s věcmi, které jednoduše nedávají smysl, třeba s příliš levnými letenkami,” prohlásil v pondělí generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr. “Nedává to smysl ekologicky ani ekonomicky. V tomto ohledu si dokážu představit zavést tyto změny u jiných evropských destinací.”

Redukovat lety na krátké vzdálenosti se chystá také Francie. Po aerolinkách Air France tak v rámci balíku pomoci za 7 miliard eur požaduje, aby osekaly domácí služby o 40 %. Paříž by z Air France chtěla mít nejzelenější aerolinky na světě, čehož chce kromě osekání domácích letů dosáhnout i náhradou leteckého spojení za vlakové spojení mezi městy, která jsou od sebe 2,5 hodiny cesty. Ani takovéto kroky ale nestačí Greenpeace France, která je v úterý označila za vágní a vybídla k ještě většímu sesekání letů. Emise oxidu uhličitého by se podle současných návrhů snížily jenom o 6,6 %, tvrdí také.

Nizozemsko by si mezitím mohlo dupnout na KLM, sesterskou firmu Air France, a spojit ekologické požadavky se svým finančním balíkem. KLM tak možná muset omezit emise CO2 a noční lety.

Pro nízkonákladové aerolinie, které bývají ziskovější než ty standardní a které obdržely mnohem menší státní podporu, by takovéto prvky zelené agendy mohly vyvolat ještě větší hořkost. Největší evropské nízkonákladovky Ryanair Holdings a východoevropská jednička Wizz Air už záchranným programům vytýkají, že by mohly narušit hospodářskou soutěž na roky dopředu. Německá Lufthansa se takovýmto podmínkám ve svém balíku pomoci vyhnula.

Wizz Air podle Bloombergu v úterý uvedly, že o žádném požadavku na minimální cenu letenek nevědí, “odmítají ale jakékoli rozhodnutí”, které podrývá svobodnou tvorbu cen a principy EU týkající se volného pohybu služeb, lidí, zboží a kapitálu.

Nad možným zpochybněním základních principů EU se pozastavila také divize Ryanairu Lauda, což jsou nízkonákladovky fungující v Rakousku. I tato firma restrikce letenek odmítá.

Co by tedy mohlo znamenat postupné odstraňování krátkých letů v Rakousku? Země se chce zaměřit na takové vzdálenosti, které je možné překonat vlakem za tři hodiny. Skončit by tak mohly lety Vídeň – Salcburk, a až budou někdy v této dekádě hotové nové železniční tunely, tak I lety z Vídně do Grazu a Klagenfurtu.

Rakousko, kde jsou Zelení partnerem v koaliční vládě, také plánuje dojednat klimatickou dohodu s německou Lufthansou. Cílem je dosáhnout dalšího snížení uhlíkových emisí a hluku. Podle generálního ředitele Lufthansy Spohra však bude možné starší letadla nahradit, až si to Austrian Airlines budou moci dovolit.

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Delta Air Lines končí hrůzné čtvrtletí s první ztrátou po pěti letech
22.04.2020 14:22
Americké aerolinky Delta Air Lines prodělaly v prvním čtvrtletí tohoto...
Air France a Norwegian Air sahají na pomoc státu
04.05.2020 16:55
Evropská komise dnes Francii schválila navrhovanou státní pomoc v obje...
Primoco řídilo svůj dron na druhé straně zeměkoule, získalo rekord
08.06.2020 9:53
Český výrobce bezpilotních letadel, společnost Primoco UAV SE, v minul...
Létající taxi? Podle největšího investora do Tesly je to dobrá sázka
09.06.2020 15:46
Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné v...

Váš názor
  •  
    11.06.2020 8:22

    "Je dobré skoncovat s věcmi, které jednoduše nedávají smysl, třeba s příliš levnými letenkami".....ono nedává smysl i spousta jiných věcí.....třeba levné peníze, skupování dluhopisů jihu Evropy ECB.....
    abc1
    • smysl ne
      11.06.2020 8:35

      Tohle vubec nedava smysl, proc je teda nenechaj zbankrotovat, letadla holt koupi a bude provozovat nekdo jinej za ceny za ktery se mu to bude rentovat. Umele zdrazovat letenky ostatnim dopravcum kvuli tomu ze polostatni molochy jim nedokazou konkurovat? Tohle nema s ekologii moc spolecnyho, zda se ze nas ceka 40 let zelenyho temna..
      Ai-kun
      • Re: smysl ne
        11.06.2020 11:57

        tohle docela smysl má, let.petrolej se nedaní, takže je to umělá výhoda proti jiným dopravám, a popravdě je načase aby se z letecké dopravy zase stal luxusnější způsob přepravy proti aktuálním "dobytčákům" ne :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
        •  
          11.06.2020 13:21

          Dobytcaky zustanou, jen budou drazsi. Ty totiz naopak zvysujou efektivitu, protoze nizkonakladovky bez prvni a business tridy dokazou litat se spotrebou paliva i kolem 2l/100km na osobu
          Ai-kun
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu