Tuzemský telekomunikační operátor O2, jehož akcie jsou obchodovány na pražské burze, dosáhl ve třetím letošním čtvrtletí zisku EBITDA 3,262 miliardy korun (včetně IFRS), meziročně vyššího o 10 procent, a čistého zisku 1,419 miliardy korun, meziročně nižšího o 1,5 procenta. Předstihl tak jak konsensuální odhady analytiků (EBITDA 3,155 mld. Kč, čistý zisk 1,351 mld. Kč) tak očekávání Patria (EBITDA 3,125 mld. Kč, čistý zisk 1,326 mld. Kč). Akcie O2 na pražské reagují nevýrazně, po 11. hodině drobně klesají.
Finanční výsledky
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvních devíti měsících roku 2019 úrovně 28,615 miliardy korun, meziročně o 1,4 % více, když výnosy rostly ve všech segmentech. V České republice se zvýšily o 1,2 % na 23,129 mld. Kč, díky 1,2% růstu výnosů segmentu pevných linek na 8,123 mld. Kč a meziročně o 1,2 % vyšším výnosům v mobilním segmentu, které dosáhly úrovně 15,006 mld. Kč. „Hlavními zdroji nárůstu byla mobilní data, finanční služby a O2 TV,“ uvedla firma.
Na Slovensku vzrostly celkové provozní výnosy v prvních třech čtvrtletích 2019 o 2 % na 220 mil. eur. V českých korunách dosáhly provozní výnosy celkem 5,665 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 2,6 %. Podobně jako v České republice stály za tímto nárůstem především vyšší výnosy z mobilních datových služeb.
Konsolidovaný provozní zisk EBITDA vzrostl v prvních devíti měsících 2019 meziročně o 11,7 % na 9,318 mld. Kč a to dle firmy „díky nárůstu výnosů, poklesu ve většině provozních nákladů a pozitivnímu vlivu nového účetního standardu IFRS 16“.
V České republice vzrostl provozní zisk EBITDA meziročně o 10,7 % na 7,022 mld. Kč, zatímco na Slovensku se zvýšil o 16,5 % na 2,326 mld. Kč (+15,9 % na 91 mil. eur). Konsolidovaná EBITDA marže vzrostla meziročně o 3 procentní body a v prvních třech čtvrtletích 2019 dosáhla 32,6 %.
Konsolidovaný čistý zisk v prvních devíti měsících 2019 poklesl meziročně o 4,6 % na 4,023 mld. Kč. „Vyšší investice v roce 2018 do růstových oblastí vedly k nárůstu odpisů hmotného a nehmotného majetku. Ty se však již pozitivně projevily ve výsledcích za třetí čtvrtletí 2019, ve kterém se pokles čistého zisku zpomalil na -1,5 %,“ vysvětluje v komentáři firma.
Tabulka: Přehled výsledků O2 za 3Q a 9 měsíců roku 2019
Konsolidované
provozní výnosy
|
28 615
|
+1,4%
|
9 626
|
+0,2%
|
Fixní výnosy v ČR
|
8 123
|
+1,2%
|
2 675
|
-1,6%
|
Mobilní výnosy v ČR
|
15 006
|
+1,2%
|
5 091
|
+1,4%
|
Výnosy na Slovensku
|
5 665
|
+2,6%
|
1 909
|
-1,0%
|
Konsolidovaná
EBITDA
|
9 318
|
+11,7%
|
3 262
|
+10,1%
|
Konsolidovaná EBITDA marže
|
32,6%
|
+3,0 p. b.
|
33,9%
|
+3,1 p. b.
|
Konsolidovaný
provozní zisk
|
5 407
|
-1,2%
|
1 928
|
+1,9%
|
Konsolidovaný
čistý zisk
|
4 023
|
-4,6%
|
1 419
|
-1,5%
|
(Zdroj: Tisková zpráva O2 k výsledkům 3Q a 9M 2019)
Komentář managementu
„Vysoké investice v roce 2018 navýšily účetní odpisy a snížily tak náš čistý zisk v roce 2019,“ potvrzuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel společnosti. „Investice mířily do růstových oblastí a společně s novou produktovou nabídkou přispívají k dalšímu růstu. Provozní zisk roste, čistý zisk již vykazuje pozitivní trend, naše strategie funguje,“ uvádí dále.
„Naše výsledky ukazují, že rozhodnutí nabídnout zákazníkům internet na doma, O2 TV a mobilní tarify v balíčcích O2 Spolu, bylo správné. Aktuálně si nový mobilní tarif pořizuje 70 procent zákazníků právě v balíčcích O2 Spolu a celá třetina z nich volí tarif s neomezenými daty,“ komentuje výsledky předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth. „Do již tak bohaté nabídky sportovního obsahu jsme nově zařadili anglickou fotbalovou Premier League, čímž jsme potvrdili pozici O2 TV jakožto platformy nabízející na jednom místě nejlepší sportovní a filmový obsah. S meziročním nárůstem o 100 tisíc zákazníků a dynamicky rostoucím sledováním na webu a v aplikacích patří O2 TV mezi naše nejrychleji rostoucí služby,“ uvádí dále.
Provozní výsledky
Mobilní segment
Díky tarifům s vyšším objemem dat a zájmu zákazníků o kombinaci mobilních tarifů s dalšími službami v balíčcích O2 Spolu dosáhl celkový počet mobilních registrovaných zákazníků1 na konci září 2019 celkem 5 617 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 3 215 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb dosáhl dohromady 1 963 tisíc, zatímco počet zákazníků M2M služeb byl 439 tisíc.
Již 75 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, 64 % všech telefonů podporuje technologii 4G LTE. „Větší porce dat obsažená v tarifech FREE spolu se zájmem zákazníků o tarify O2 Data s měsíčním objemem dat 4 až 20 GB a nárůst počtu zákazníků s chytrým telefonem podporující technologii 4G LTE přispěly v prvních devíti měsících 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 30 %,“ uvádí v komentáři k výsledkům O2.
Segment pevných linek
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze) dosáhl k 30. září 2019 celkem 406 tisíc, včetně domácností, které využívají doplňkovou službu MULTI, která umožňuje sledovat O2 TV na více televizorech najednou. V průběhu prvních devíti měsíců 2019 se počet zákazníků O2 TV zvýšil o téměř 70 tisíc.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl k 30. září 2019 celkem 830 tisíc. Za prvních devět měsíců roku 2019 se jejich počet zvýšil o 21 tisíc.
Slovensko
K 30. září 2019 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků 2 116 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 361 tisíc a jejich podíl na celkové mobilní bázi tak za rok vzrostl o 2,5 procentního bodu na 64,3 %.
Tabulka: Provozní údaje O2 za 9 měsíců roku 2019
Pevné
hlasové linky
|
477
|
-10,4%
|
Fixní
vysokorychlostní internet
|
830
|
+3,5%
|
Placená
televize
|
406
|
+32,0%
|
|
|
|
Registrovaní
mobilní zákazníci v ČR
|
5
617
|
+3,6%
|
Smluvní
služby
|
3 215
|
n.m.
|
Předplacené
služby
|
1 963
|
n.m.
|
M2M
|
439
|
n.m.
|
|
|
|
Aktivní
mobilní zákazníci na Slovensku
|
2
116
|
+5,7%
|
Smluvní služby
|
1 361
|
+10,0%
|
Předplacené služby
|
755
|
-1,3%
|
(Zdroj: Tisková zpráva k výsledkům 02 za 3Q a 9 měsíců roku 2019
Novinky v O2 ve třetím čtvrtletí
Od 16. září začal operátor O2 nabízet mobilní tarify NEO s neomezenými daty, u kterých si každý zákazník může vybrat rychlost připojení podle svých potřeb. Od stejného data O2 zároveň výrazně navýšil data ve vylepšených tarifech FREE+ s neomezeným voláním. V tarifu FREE+ Zlatý operátor O2 objem dat zpětinásobil na 60 GB. Nové tarify včetně těch neomezených O2 nabízí nejvýhodněji v balíčcích O2 Spolu, ke kterým přidává zákazníkům sportovní přenosy a až do léta 2020 také prémiový kanál HBO zdarma.
Digitální televize O2 TV posílila svůj sportovní obsah. „Vedle kompletní FORTUNA:LIGY, Ligy mistrů UEFA nebo hokejové extraligy přidala novou stanici Premier Sport, která odvysílá stovky přímých přenosů z nejprestižnější fotbalové ligy světa – anglické Premier League. Diváci se na Premier Sportu dočkají i dalších dvou ostrovních soutěží – druhé nejvyšší anglické Championship a skotské Premiership. Pro tenisové fanoušky společnost O2 prodloužila televizní práva na kompletní tenisový okruh WTA o další tři sezony, tj. až do roku 2022. Díky unikátní multidimenzi odvysílá O2 TV Tenis, jediný ryze tenisový kanál na českém území, všechny turnaje i souběžně hrané zápasy,“ uvedla O2.