Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Aby elektromobily dávaly smysl…

Aby elektromobily dávaly smysl…

30.10.2019 17:30

Minulý týden jsme tu věnovali dvěma solárním společnostem a nyní bych v obnovitelném duchu rád pokračoval s odbočkou k elektromobilům. Jejich název totiž možná trochu mate – budí automaticky dojem oné energetické čistoty, o kterou bychom se měli snažit. Nicméně elektromobily si můžeme rozdělit do několika hypotetických podskupin: Uhlomobily, jádromobily, plynomobily a obnomobily. Jde samozřejmě o abstrakci, která má jen ukázat například na to, že pokud v nějaké zemi dominují uhelné elektrárny, přínos masivního rozšíření elektromobilů může být dosti sporný (ale viz samotný konec článku). Opak pak platí v zemích, kde jsou pro výrobu elektrické energie používány zdroje čisté.

Z uvedeného pohledu by tedy bylo ideální, pokud bychom směřovali k nákladově přijatelným obnomobilům. Podívejme se v této souvislosti na následující obrázky. První z nich je z reportu Sunpower z roku 2018 a ukazuje vývoj týkající se globálních kapacit obnovitelných zdrojů. Červeně je jejich podíl na nově instalované kapacitě. Další dvě křivky ukazují podíl na globální kapacitě a výrobě elektrické energie.

Příběh je tedy takový, že podíl na nově instalovaných kapacitách je dost vysoký: 40 – 60 %. Nicméně nestačí na to, aby se prudce zvedal podíl na skutečné výrobě elektrické energie – ten se pohybuje mírně nad 10 %. I kdyby tedy byly podíly na nových instalacích nadále vysoké, současný trend brzkému příchodu doby toho nejlepšího druhu elektromobilů – obnomobilů, moc nenahrává.

1

Ve světě samozřejmě existují velké rozdíly a následující graf od Eurostatu ukazuje, kde dávají elektromobily největší smysl v Evropě. Je zřejmé, že zejména na severu či v Rakousku. Stranou ale samozřejmě nechávám diskusi o tom, jak moc přínosné jsou plynomobily, či jádromobily – zejména u nich je podle mne diskuse složitější kvůli tématům, jako je uskladnění jaderného paliva, či náklad výroby.

2

Obnovitelný chleba se bude lámat zejména v Číně. Ta má velký tah na budování těchto kapacit a také na elektromobilitu. Pokud má ale ve svých projekcích pravdu americká EIA, bude v této zemi statisticky v roce 2050 každý druhý elektromobil uhlomobilem (nyní jsou to asi tři ze čtyř). Podle těchto projekcí sice bude docházet k masivnímu rozvoji obnovitelných kapacit (zejména větrných elektráren). Nicméně výroba v uhelných elektrárnách bude klesat jen mírně – jejich podíl se tak sníží ze současných více než 70 %, na oněch cca 50 %.

3

S elektromobily to tedy není emisně tak plně jednoduché. Nebo možná ano: Studie EU, která odhadovala energetickou a emisní náročnost v roce 2020, tvrdí, že i kdyby v té době byla elektřina generována jen z ropy, stále budou mít tyto ropomobily asi o třetinu nižší celkové emise než vozy s tradičními spalovacími motory. Je to možná kontraintuitivní, ale ve studii se píše, že pro tradiční vozy je třeba 26 MJ na to, aby se palivo dostalo k vozu a pak 142 MJ na to, aby ujel 100 km. U ropomobilu to je 74 MJ (na výrobu a „dopravu“ paliva) a pak 38 MJ na ujetí 100 km.

 

Čtěte více:

Jak vykrmit mamuta, aneb o budoucnosti elektroaut v Číně
06.09.2019 16:53
Čína dává dohromady nové plány pro svůj automobilový průmysl, a ty js...
Německé ministerstvo chce dát 75 miliard eur na podporu elektromobilů a rozvoj železnic
13.09.2019 13:46
Německé ministerstvo dopravy chce do roku 2030 investovat až 75 miliar...
Lze vydělat na klimatickém šílenství?
15.10.2019 5:49
Každý máme jiný názor na šestnáctiletou Gretu. Jeden fakt však není k ...
Británie přijde přechodem na elektromobilitu o miliardy, musí najít nový způsob zdanění
07.10.2019 16:07
Velká Británie potřebuje radikálně změnit svůj přístup k danění motori...

Váš názor
  • I tak není špatné nějakou studii napsat
    31.10.2019 12:56

    zejména u ideologických témat je argumenty dobré dávat dohromady a přemýšlet.... ne pořád jezdíme, že ;)?
    Bo
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data