Doposud celkem úspěšná výsledková sezóna v IT (resp. komunikačním) sektoru dostala v noci na dnešek již druhou ránu. Po veskrze špatných výsledcích (resp. výhledu) Intelu tentokrát přitáhla nechtěnou pozornost matka Googlu, společnost Alphabet. Přestože se nejedná až o takovou tragédii, jak by mohla napovídat tržní reakce (-8 %), dnešní výprodej je dle našeho názoru oprávněný.
Růst tržeb v 1Q19 (+17 % yoy na 36,3 mld. USD, +19 % ex-FX) byl nejpomalejší od roku 2015, což samo o sobě zvedá nejedno obočí zejména ve srovnání s konkurenčním Facebookem (+26 % yoy). Ani mezikvartální srovnání nevyznívá zrovna příznivě (4Q18 +23 % yoy). Faktem je, že se společnost potýkala s nečekaně velkými měnovými vlivy (-1 mld. USD), které jenom díky měnovému hedgingu oholily z růstu jen -235 bps. Po jejich odečtení by si celkové tržby přece jenom sáhly na tržní konsenzus (37,3 mld. USD). Ovšem nic naplat, třeba konkurenční se musel vypořádat s ještě markantnějším měnovým protivětrem.
Provozní metriky ostatně mluví podobně rozpačitou řečí. Počet placených kliků na stránkách provozovaných samotným Googlem vzrostl meziročně o krásných +39 %, jenomže ve 4Q18 jsme se ještě dívali na +66 % yoy. Management ukázal prstem na blíže nespecifikované (reklamní) produktové změny (především na platformě Youtube), které stojí za zmíněným zpomalením. Úporná snaha o mlžení na konferenčním hovoru ovšem vyzněla spíše kontraproduktivně.
Dále pak pokračuje trend klesajících cen za „doručený“ klik, tentokrát o -19 % yoy (-29 % yoy ve 4Q18), což však není nikterak překvapivé, když se většina růstu u počtu placených kliků (přesněji řečeno téměř všechen růst) odehrává u obecně levnější mobilní reklamy. Se zpomalením meziročního růstu počtu placených kliků pak přichází i určité zmírnění cenových tlaků v rámci výsledného reklamního mixu. Partnerské weby si svou dynamiku drží (Impressions +6 % yoy vs +7 % ve 4Q18).
O něco veselejší je pohled na nákladové trendy, ovšem až po odečtení 1,7 mld. USD antitrustové pokuty od EU. Tzv. traffic acquisition costs (TAC), čili část tržeb, o níž se Alphabet dělí s partnerskými weby a distribucí (např. výrobci chytrých telefonů), dostály slibům managementu a dále zpomalují. Distribuční TAC rostly o +17 % yoy ve srovnání s +26 % ve 4Q18. Síťové (Network) TAC zpomalily růst na +3 % yoy z +7 % ve 4Q18.
Výrazným zpomalením prošly i marketingové náklady, načež se provozní marže dostala na 22,9 % a jako jedna z mála položek tak překonala tržní konsenzus. Pokles marketingových výdajů se ovšem do jisté míry odvíjí od sezónnosti a je tak otázkou, jestli vydrží i v dalších kvartálech. Jádrová provozní marže (především reklamní business Googlu) odepsala meziročně jen 120 bps (25,8 %), přičemž mezikvartálně dokonce mírně vzrostla.
A konečně, management potvrdil záměr dále brzdit tempo růstu kapitálových výdajů, důkazem čehož je i 36% yoy pokles v 1Q19. Podobné plány má od FY20 i , což může zpomalovat redukci nadměrného polovodičového inventáře v odvětví.
Celkově se jedná o slabší sadu čísel, která se na trhu projevuje až 8% poklesem ceny akcií. Členství v seznamu Investičních tipů revidujeme.