Saudská Arábie dala tento týden zelenou ženám za volantem. Královské nařízení je zároveň královskou příležitostí pro světové automobilky, které by se v nábožensky konzervativním pouštním království rády rozjely dál.
Rijád dosud ženám řídit automobil bez výjimky zakazoval, avšak mnohé aktivistky zahájily kampaň neposlušnosti. Nechaly se fotografovat při jízdě a některé skončily ve věznicích nebo s pokutami. Podle nařízení krále Salmána má vzniknout speciální rada, která by do 30 dnů měla přijit s odborným posudkem ke změnám v zákonu. Očekává se, že ženy budou moci v Saúdské Arábii řídit od června příštího roku.
Ženy představují zhruba polovinu mladé a rostoucí populace Saúdské Arábie, která čítá 32 milionů osob. Analytici odhadují, že rozhodnutí největší blízkovýchodní ekonomiky pootevřít jim trh s auty bude mít zásadní dopad na poptávku po vozidlech. Jenom loni se v Saúdské Arábii prodalo 676 000 vozidel, z toho 32 procent tvořily toyoty. Dvojkou na tamním trhu byl jihokorejský Hyundai s podílem 24 procent.
Když pomineme saúdskoarabské ženy a jejich rodiny, pro které bývá nutnost zaměstnávat soukromého řidiče finanční zátěží, komu by historický krok mohl prospět?
Pokud jde o případnou výrobu v Saúdské Arábii, podepsala japonská už v březnu dohodu o uskutečnění studie o proveditelnosti. V raných fázích jednání jsou také její asijští konkurenti Nissan Motor a Hyundai. I v jejich případě jde podle saúdskoarabských médií o možnost produkce v zemi.
Demografie ve hře
Obdobně američtí výrobci by mohli mít velkou příležitost, pokud se jim podaří trefit rozdílný vkus Saúdských Arabek a podvolí se kulturně citlivému marketingu v televizi a na sociálních sítích.
“Vzhledem k tomu, že mnoho žen bude cestovat s dětmi, pomohly by reklamy na rodinné vozy a minidodávky,” říká Nahed Eltantawyová z americké High Point University.
Příliv nezkušených řidiček a možné problémy ohledně bezpečnosti na silnicích by naopak mohly alespoň za začátku vrhnout negativní světlo na služby pro sdílení jízdy, jako je kalifonrský Uber. Ten tvrdí, že jenom v Saúdské Arábii se 80 procent jeho jízd uskuteční právě pro ženy.
Menší zájem by kvůli historickému opatření mohl být také o soukromé řidiče pracující přímo pro jednotlivé rodiny. Těch jsou v Saúdské Arábii nyní tisíce. Pokud ale jejich služby už nebudou tolik potřeba, mohlo by se to projevit na způsobu, jakým do země proudí přistěhovalci, říká analytička Rebecca Lindlandová z webu Kelley Blue Book.
Zdroj: Bloomberg, Foto: Wikipedia