Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo se s ní jednou projede, má o budoucnosti aut a automobilek jasno?

Kdo se s ní jednou projede, má o budoucnosti aut a automobilek jasno?

24.08.2017 18:24

Někdy je tím nejlepším investičním postřehem vyzkoušení konkrétního výrobku, či služby dané společnosti. Možná je už nyní všude trochu přeteslováno, ale Tesla 3 může znamenat důležitý milník v automobilové dopravě, výrobě automobilů i s ní spojených odvětvích. Rád bych se proto dnes k tématu elektromobilů vrátil. Motivací je mi Tom Randall z Bloombergu, který v obsáhlém článku popisuje vlastní zkušenosti s Teslou 3. A nešetří chválou: Krásné zrychlení, pohodlí, dobrá sedadla, dobře seřízené řízení, elegance, odemykání mobilním telefonem a tak dále. Vše s nadpisem „řízení Tesly 3 změní úplně vše“.

Tesla chce příští rok prodat 500 000 elektromobilů, což pravděpodobně znamená, že už jí jako zákazníci nebudou stačit jen električtí nadšenci. Bude muset začít přetahovat konzervativnější zákazníky tradičních automobilek. Hodně se hovoří o tom, že nejvíce na ráně jsou v tomto smyslu automobilky německé, i když já si tím nejsem zase tolik jist. Je třeba možné, že Němcům zbude velká tržní nika tradičních spalovacích motorů a Tesla bude destruovat zbytek trhu. Nebo Němci z pozice těch zaostávajících nakonec Teslu utahají a ve finiši se dostanou do čela pelotonu (takový jev by nebyl v ekonomické historii ojedinělý). Následující tabulka každopádně porovnává Teslu 3 s BMW a Mercedesem:

Blue chip 

Krátce řečeno, počínaje cenou, přes zrychlení, velikost kufru, prostoru pro cestující, záruky na pohonnou jednotku a samozřejmě spotřebou konče je Tesla v tomto porovnání plně konkurenceschopná. Myslím tedy, že pokud dáme stranou možné obavy zákazníků z něčeho značně nového a nevyzkoušeného, brzdí Teslu jediné: Dojezd a nabíjecí infrastruktura. A také její produkční kapacity, což jsou ale starosti příjemné.

U současných aut, respektive jejich pohonných jednotek, je běžným tématem ke konverzaci jejich výkon a spotřeba. U elektroaut tomu tak jistě nebude. Evidentním kandidátem na klíčový ukazatel je v této oblasti dojezd, respektive poměr cena/dojezd. Současné prostředí mapuje následující tabulka, která v prvním číselném sloupci udává dojezd a v druhém prodejní cenu (doporučovanou výrobcem). Přeborníkem v samotném dojezdu je Tesla S 100D, která by měla na jedno nabití dojet 335 mil, tedy asi 540 km. Za ní je Tesla 3plus s 310 mílemi (500 km). A tento vůz je pak vítězem i v kategorii cena za míli dojezdu, protože za jednu míli u něj zákazník v ceně vozu zaplatí 142 dolarů:

Blue chip  

Jak jsem zmínil, hodně se dnes diskutuje o tom, zda elektrifikace nebude znamenat konec slávy německých automobilek. Z tabulky je zřejmé, že VW, BMW i Daimler se mírně řečeno zatím nemohou chlubit zrovna nejlepšími výsledky, jak co se týče dojezdu, tak co se týče ceny za míli dojezdu. Snad s výjimkou Chevy Bolt jsou na tom ale s dojezdem mizerně všichni zbylí konkurenti, i když Američané, Japonci a Korejci to trochu kompenzují cenou za míli dojezdu.

Překážek masivní elektrifikaci bychom i během kratší diskuse našli celou řadu. Velkým otazníkem podle mne jsou vedle zmíněné infrastruktury zimy, které na nemalé části zeměkoule mohou přinášet teploty hluboko pod bodem mrazu. A ty ke všemu, co se nabíjí, nejsou zrovna přívětivé. Objevují se také zprávy, že některé automobilky přichází s novou koncepcí spalovacích motorů s výrazně nižší spotřebou (Mazda). Ale zdá se, že pokud se Tesla vypořádá s dnes již známou poruchovostí svých vozů, našlápnuto má zatím skutečně dobře.

 

Čtěte více:

Skutečná tvář akcie jménem Twitter
01.08.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Atraktivita tabákových akcií a co by mělo být napsáno na krabičkách cigaret
02.08.2017 19:54
Tabákovým akciím se zde věnuji jen velmi výjimečně, protože je považuj...
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?
03.08.2017 20:11
Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěši...
Drží akciového býka při životě toto?
04.08.2017 11:50
Index DJIA překonal hranici 22 000 bodů, podle WSJ táhne trhy vzhůru ...
Akcie, dolar a japonský paradox
07.08.2017 18:42
Poslední data z amerického trhu práce naznačují, že s volnými zdroji v...
Akcie, proti kterým se prostě nesází
08.08.2017 17:16
Na trhu se již nějakou dobu používá zkratka FAANG (někdy jen FANG), kt...

Váš názor
  •  
    24.08.2017 22:14

    tady dotaz... jak rychle mohu jet abych dojel tech 500 km s tou Teslou ? Jezdim casto v SRN rychlosti dosahujici az 250km/h na vzdalenost az 800km a netankuji ani jednou. Vzdalenost ujedu v noci za 5 hodin... Da to Tesla taky nebo kdyz se s ni rozjedu nad 200km/h tak po 150km ji musim 2 hodiny nechat nabit?
    palatir
    •  
      25.08.2017 17:43

      1/ v přehledu dojezdu chybí vliv topení v chladných oblastech a vůbec hodně chladných oblastech 2/ jsem zvědav co vymyslí zejména evropské státy až by jim začaly chybět podstatné částky ze spotřební daně na ropná paliva
      sujo
      •  
        25.08.2017 23:38

        zvednou dalnicni poplatky...
        palantir
        • To není problém
          26.08.2017 8:26

          Prostě se zavede nový tarif u kterého bude i ta spotřební daň a případně jistič/elektroměr atd navíc. Dneska je přece taky několik tarifů. Ty dálniční poplatky budou samozřejmě k tomu také + daň na prodej takového auta, daň za to že škodí ekologii (nejlépe ročně, aby byl stálý příjem a ten se bude zvedat podle stáří a známky A, AA, AA+ atd) i když to pravda nebude neb vliv nebude horší než u těch současných aut atd. Peněz si zajistí a dostane každý stát ještě víc, nebojte se toho, nikdo. :-) To přece každý stát umí a ten náš taky. Jen je třeba, aby těch aut jezdilo dost. Krásný příklad z minulosti? Třeba ekologické vytápění domů na elektřinu podporované státem. Takže toho, že stát přijde o penízky ze spotřební daně v benzínu a naftě bych se opravdu, ale opravdu nebál. :-)
          pulec
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu