Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Jak chtěl VW zkrotit Jourovou, ale dostal přes prsty

Víkendář: Jak chtěl VW zkrotit Jourovou, ale dostal přes prsty

22.04.2017 7:29
Autor: Redakce, Patria.cz

Vypadalo to, jako kdyby se šéf automobilky Volkswagen Matthias Müller domníval, že komunikuje s jedním ze svých podřízených. V dopise prezidentovi Evropské komise Jean-Claude Junckerovi si totiž stěžoval na chování jedné z jeho komisařek a žádal ho, aby si s ní promluvil a utáhl jí obojek. Nakonec vyjádřil naději, že Juncker ukončí kauzu, která řediteli VW dělá vrásky na čele.

Aféra Dieselgate propukla na podzim roku 2015 a od té doby se řeší i otázka kompenzace milionů řidičů, kteří si v Evropě zakoupili automobil značky VW s naftovým motorem. Zdrojem frustrace je tato záležitost i pro komisaře Evropské komise a zejména pro Věru Jourovou, která má na starost oblast spravedlnosti a ochrany spotřebitelů. V její moci sice není donutit VW ke konkrétním krokům, ale to neznamená, že by se nesnažila vyvíjet na něj tlak a donutit jej k nabídce kompenzací.

Její snaha dohnala Müllera k tomu, že na konci března zaslal Junckerovi zmíněný dopis. V něm stojí i to, že podle automobilky není prosazování práv evropských spotřebitelů v kompetenci Evropské komise. Müller se v dopise nazývá „šéfem největší průmyslové korporace“, ale jeho odhad Junckerových názorů na kompetence Komise byl značně pomýlený.

Komunikace mezi Junckerem a Müllerem poukazuje na několik lekcí. První z nich říká, že když se firmy brání, nemají být agresivní. Müller tvrdí, že Brusel a zejména Jourová překračují své kompetence. Požadoval, aby se Komise celému problému přestala věnovat, protože „neexistuje žádný právní základ pro požadavky na kompenzace“. K tomu obvinil Komisi z toho, že se přiklání na jednu stranu sporu a požadoval, aby jednala nestranně.

Juncker na tato slova odpověděl s tím, že „Komise vždy dbá, aby jednala v rámci svých pravomocí“, a dokonce poukázal na konkrétní právní normy, podle kterých v tomto případě jedná. Výkonnou moc sice použít nemůže, ovšem snaží se přispět k výměně informací. A Juncker poukázal na to, že celý problém se týká 8,5 milionu zákazníků z celé EU. To je celkový počet vozů, ve kterých byl nainstalován podvodný software umožňující snížení emisí během technických prohlídek. Juncker tak dal jasně najevo, že Müller by si měl více nastudovat fakta a Komise nemůže v této věci prohrát.

Kauza také ukazuje, že členové Komise mezi sebou komunikují a Müller se mýlí, jestliže se domnívá, že Juncker není o celé věci dobře informován. Müller se s Jourovou setkal v únoru a odmítl její požadavky na kompenzace. Brusel se s tím ale nespokojil a v březnu začaly příslušné státní úřady v jednotlivých zemích s pomocí Jourové připravovat právní kroky, které by měly VW ke kompenzacím přinutit. Müller tvrdí, že pro kompenzaci není žádný právní důvod, a v dopise Junckerovi dodal, že se s Jourovou shodli na tom, že o kompenzacích nemůže být řeči.

Jenže Juncker měl od Jourové jiné informace a odpověděl, že Jourová ve skutečnosti Müllerovi navrhovala, aby automobilky kompenzaci nabídly dobrovolně. Takový krok by podle ní ukázal, že VW není indiferentní vůči svým zákazníkům. Zároveň by takový krok snižoval pravděpodobnost právních sporů v jednotlivých zemích EU. Juncker tak ve své odpovědi dal jasně najevo, že stojí za svými lidmi a Müller nemůže čekat, že se šéf Komise otočí proti nim.

Poslední poučení se dá shrnout následovně: „Už mě s tím neotravuj a rozhodně si nestěžuj písemně.“ Müller ve svém dopise píše, aby Juncker neváhal a kontaktoval jej pro získání dalších informací. Juncker mu ovšem doporučil, aby dál komunikoval s Jourovou a došlo tak k dohodě, která „zajistí férové nakládání se všemi spotřebiteli v EU“. Jinak řečeno, přestaň mi psát dopisy, když budeš něco potřebovat, zvedni telefon. Koneckonců dopisy doručené Evropské komisi a následné odpovědi jsou všechny archivovány a občas se některý z nich dostane na veřejnost.

Autory jsou Florian Eder a Kalina Oroschakoff.

Zdroj: Politico


 
 

Čtěte více:

Volkswagen v roce transformace: Rekordní odbyt, svezla se i Škoda
10.01.2017 16:49
Loňský rok byl pro Volkswagen “náročný“, největší německá automobilka ...
Summary: Akcie Volkswagenu nejvýše za 16 měsíců,
11.01.2017 17:21
Evropa: Volkswagen Emisní skandál automobilky Volkswagen, znám také ...
Toyota už není jedničkou na světovém trhu. Předstihl ji Volkswagen
30.01.2017 9:35
Toyota loni přišla o vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Př...
Volkswagen se vrátil na evropský trh dluhopisů. Zájem byl enormní
23.03.2017 11:31
Německá automobilka Volkswagen zahájila prodej nové emise dluhopisů. N...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu