Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nestlé a Unilever, aneb jak na opatrnost v Evropě

Nestlé a Unilever, aneb jak na opatrnost v Evropě

20.04.2017 13:38, aktualizováno: 20.4. 15:27
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Aktualizováno

Unilever a Nestlé jsou mamuty spotřebního zboží. Mýdla Dove, zmrzliny Ben&Jerry´s, Magnum nebo Mövenpick, káva Nespresso nebo čokoláda Orion (v tuzemském případě). Vyhnout se jejich výrobkům (jenom po křídly Nestlé je více než 2 000 různých značek) je velmi obtížné. V úvodu roku se ale obě firmy ve snaze pokračovat v růstu musely obrátit na rozvíjející se trhy, když jejich tržby zasáhla opatrnost, s jakou do peněžek sahali  zákazníci v západní Evropě a v USA.

Unilever vykázal za první tři měsíce letošního roku tržby očištěné o kurzové změny vyšší v meziročním srovnání o 2,9 procenta. Trh přitom počítal se zvýšením jenom o 2 procenta.

Tahounem tohoto růstu byly již zmíněné rozvíjející se trhy, kde se takto upravené tržby zvýšily o více než 6 procent. Kontrastem je pak vývoj na vyspělých trzích, kde se tržby dokonce snížily, a to o 1,5 procenta. To je pro firmu evidentně překvapením, což přiznal i finanční ředitel Graeme Pitkethly. Důvody pro to vidí na řadě míst, přičemž mezi možnými faktory uvádí kromě počasí nebo trablů s daňovými vratkami také třeba obavy hispánské komunity po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Řadu problémů Unilever řešil právě v Severní Americe, kde mu tržby klesly o procento.

"Jako vždy jsme se ve výsledcích za první kvartál roku dočkali jen údajů o výši tržeb. Ty dosáhly 6% meziorčního růstu na 13,3 miliardy EUR, přičemž trhy odhadovaly o 100 mil. EUR méně. Organický růst také překonal predikce, v tomto případě o 90 bps, když dosáhl úrovně 2,9 procent meziročně. Nicméně faktem zůstává, že hnací motor představovala jen rostoucí cena a objemy naopak sklouzly o 0,1 procenta," říká analytik Patria Finance Ján Hladký.

Nestlé rostly tržby na organické bázi (tedy bez započítání kurzových změn, akvizic a odprodeje majetku) v prvním čtvrtletí o 2,3 procenta, což je zhruba stejně jako před rokem. Také ve švýcarském Vevey sídlící firma bojuje s váznoucí poptávkou v Severní Americe. Z jednotlivých regionů (Ameriky, Evropa s Blízkým východem a se severní Afrikou a Asie se subsaharskou Afrikou) jí organické tržby rostly nejvíce v tom posledním.

Oběma společnostem dělají starosti především Spojené státy. Nestlé se tam potýkalo s tuhou konkurencí v segmentu balených vod, kvůli které muselo zlevňovat. Unileveru vyvstala v USA konkurence ve zmrzlinách, konkrétně v podobě letos 110 let starého texaského výrobce zmrzlin, společnosti Blue Bell Creameries. Francouzský L'Oréal a americký Johnson & Johnson pak firmě konkurují v americkém segmentu prostředků péče o vlasy.

V Brazílii, která podle Mezinárodního měnového fondu míří do hluboké recese, se zákazníci obou evropských firem uchylovali k levnějším značkám, a v pevninské západní Evropě je pro obě firmy problémem nízká inflace. Podle konečných čísel Eurostatu rostly spotřebitelské ceny v zemích eura v březnu meziročně o 1,5 procenta, meziroční jádrová inflace očištěná o ceny energií, potravin, alkoholu a tabáku ale zvolnila na 0,7 procenta.

Unilever v únoru odmítl nabídku na převzetí od Kraft Heinz za obřích 143 miliard dolarů, díky které se akcie anglo-nizozemského obra vyšvihly v zimě na dlouhodobé rekordy, a snaží se teď utěšit investory. Firma nedávno oznámila, že plánuje prodat nebo odštěpit svoji divizi pomazánek a margarínů (když už si dají chléb, namažou si na něj lidé raději máslo), sloučit svoje divize potravin a občerstvení a posílit návratnost prostřednictvím vyšší dividendy a zpětného odkupu akcií.

Pokud jde o divizi pomazánek, její výsledky dnes Unilever zveřejnil vůbec poprvé. Tržby prodeje pomazánek klesly o 5,1 procenta a firma se nechala slyšet, že kdyby této divize nebylo, stouply by jí celkové základní tržby za čtvrtletí o 3,4 procenta. Analytici odhadují, že pokud na tuto divizi firma najde kupce, mohla by ji prodat za 7 až 8 miliardy EUR. Jestli ale nabízená cena nebude dostatečná, skupina ji podle Pitkethlyho raději vyčlení, než aby ji prodala úplně. Zdroje Bloombergu mezitím uvedly, že Unilever se údajně dohodl na koupi firmy Sir Kensington´s, výrobce bezvaječných majonéz a kečupů bez GMO. Kupní cena činí podle jednoho ze zdrojů zhruba 140 milionů USD. Unilever to komentovat odmítl.

Akcie obou firem dnes po výsledcích rostly, Nestlé kolem poledne SELČ přidávaly na švýcarské burze SIX zhruba 0,66 % a akcie Unilever v Londýně rostly 1,47 %. Vývoj obou titulů za posledních 5 let zachycuje graf.

n_uni

Zdroje: Unilever, Nestlé, WSJ, Eurostat, Patria.cz

 
 

Čtěte více:

Summary: Kraft Heinz oslovil Unilever s fúzí, firmy se nechce vzdát ani po odmítnutí
17.02.2017 17:03
Německá pojišťovna Allianz uzavřela poslední čtvrtletí roku 2016 s 8,5...
Kraft Heinz navrhl spojení s Unileverem. Akcie na rekordu
17.02.2017 14:03
Kraft Heinz oslovil evropského rivala Unilever s nabídkou na sloučení....
Evropské indexy rostou, Unilever ale drtí konec námluv s Kraft Heinz
20.02.2017 11:12
Evropské akciové trhy se na počátku týdne pohybují mírně v zelených čí...
Šéf Henkelu přilévá do ohně Kraft versus Unilever: Akvizice jsou zásadní i v naší strategii
23.02.2017 11:03
Výrobci pracích prášků Persil, vlasové kosmetiky Schwartzkopf nebo lep...
Unilever zavádí nová opatření, aby získat podporu investorů
06.04.2017 13:38
Britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever zavádí sérii opa...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu