Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma

29.03.2017 6:48
Autor: Redakce, Patria.cz

Odpor byl marný. Ochránci životního prostředí i komici sice už dlouhá léta bojují s rostoucím počtem SUV, ale nyní se ukazuje, že tyto vyšší a nafouknuté protiklady tradičních automobilů vítězí. V Austrálii minulý měsíc prodeje SUV převýšily prodeje tradičních vozů. V USA je obrázek podobný, SUV se nad zbytek trhu dostaly jak v prosinci, tak v lednu. A pokud se domníváte, že tento jev je omezen pouze na vyspělé země, mýlíte se. V Číně se prodeje SUV během minulého roku zvedly o 45 % a podle očekávání by měly převýšit prodeje tradičních osobních vozů už v tomto roce.

Když automobilka Porsche přišla v roce 2002 s modelem SUV Cayenne, puristé na to reagovali podobně, jako když Bob Dylan začal hrát na elektrickou kytaru. Nyní je z Porsche firma, která je sice stále považována za výrobce sportovních vozů, ale fakticky je něčím úplně jiným. Stal se z ní totiž výrobce SUV. Následující obrázek shrnuje celkové prodeje vozů Porsche a jejich rozdělení na sportovní vozy a vozy SUV (Macan a Cayenne). Ty postupně získávají na váze a v roce 2015 už představují naprostou většinu prodaných vozů:

Překlad 

Za růstem popularity SUV může stát řada faktorů. Podle jedné teorie si řidiči cení zejména prostoru, který nabízí a kvůli kterému jimi nahradili tradiční rodinné vozy. Podle jiné je rozhodující větší výška sedadel a vnímaná větší bezpečnost SUV. K tomu se mohou přidávat klesající provozní náklady. Na všem bude asi něco pravdy a bylo by chybou považovat celou věc za vítězství lidí, kteří se nestarají o životní prostředí, nad milovníky vozů Prius.

Prodejci SUV těží i z utahování emisních norem. Ty je donutily ke snižování spotřeby paliva, které poté vedlo ke zvýšení zájmu o tyto vozy. Donald Trump nyní navrhuje uvolnění uvedených norem, ale američtí výrobci by měli mít na paměti, že v Pekingu, Bruselu či Tokiu mají své vlastní představy o snižování emisí. Američané by tak mohli ztratit kontakt s vývojem ve světě. Úspěch SUV je přitom dobrým důkazem toho, že regulovaný kapitalismus funguje.

Autor: David Fickling

(Zdroj: Bloomberg Gadfly)
 

 

 

Čtěte více:

Summary - Gap Inc zvýšil výhled čistého zisku na akcii, Fiat Chrysler Automobiles jistě naplní cíle na rok 2018
06.01.2017 17:31
USA: Gap Inc. Špatné výsledky nákupní sezony se neprojevily u každ...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...
Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?
01.03.2017 11:39
Automobilky čekají pravděpodobně velké změny v jejich produktovém port...
Kam kráčíš, automobilový segmente? Vstříc dalším fúzím a akvizicím
07.03.2017 11:55
Světový automobilový průmysl stojí na své osudové křižovatce. Během p...
Spatří světlo světa autogigant VW-FCA Group? Možné to je…
08.03.2017 14:16
Konsolidace světového automobilového průmyslu nabírá otáčky. Jen někol...
Česká automobilová velmoc posiluje
15.03.2017 9:32
Po krátké oddechové přestávce, kterou si průmysl vybral v prosinci, j...
Evropa obchodují u 15měsíčních maxim. Tullow Oil -15 %, klesají automobilky
17.03.2017 11:06
Evropské akciové trhy se v závěru týdne pohybují smíšené a zůstávají ...
Čínský vlastník Volva: Učte se od nás, umíme dělat auto byznys
22.03.2017 14:36
Sázka čínské Geely Automobile Holdings Ltd, vlastníka švédského Volva ...

Váš názor
  •  
    30.03.2017 11:41

    Myslím si , že zvyšovanie záujmu o SUV súvisí aj so starnutím populácie a dosahovaním vyššieho priemerného veku aj u ekonomicky činného obyvateľstva. Pre starších ľudí je SUV výhodnejšie pre ľahšie nastupovanie, väčší prehľad na ceste a aj väčšiu bezpečnosť. SUV sú cenovo na rovnakej úrovni ako ostatné typy automobilov.
    Petrík
Aktuální komentáře
14.03.2025
6:15Fidelity International: V amerických telekomunikacích zvoní nové příležitosti
13.03.2025
21:03Index S&P 500 vstupuje do technické korekce  
17:26Americký posun do nové akciové rovnováhy?
17:05Trh dále klesá i přes dobrá makroekonomická data  
16:54Invesco: O Shillerově P/E a výnosnosti indexu S&P 500
16:27Mohou si konkurenti koupit výrobní kapacity Intelu?  
16:16Jakub Blaha: Počet zákazníků Dollar General poklesl, jejich útraty ale rostou. Výhled na rok 2025 vypadá nadějně  
14:52Makromixér s Tomášem Nigrinem: Proč se Němci bojí migrace a zároveň ji potřebují? Co chystá na zotavení ekonomiky nová vláda? A jak je to s možností vrátit se k jaderné energii?
14:14Trump hrozí EU clem 200 procent na víno, pokud nezruší clo na whisky
13:09Komentář analytika: ČEZ překonal konsenzus na tržbách i zisku, výsledky hodnotíme pozitivně  
12:38Institut IfW zlepšil výhled německé ekonomiky na příští rok
12:12Průmyslová výroba v EU v lednu vzrostla o 0,3 procenta, v ČR naopak klesla
11:43Ředitel ČEZ Beneš: Podpis finálních smluv k Dukovanům se zřejmě zpozdí
11:20Nový Investiční tip: Věříme, že Uber doručí  
10:47Evropa dopoledne nemá jasný směr, Amerika řeší staronový problém  
10:42Většina Američanů považuje Trumpovy ekonomické kroky za příliš nevyzpytatelné
10:40Jan Bureš: Maloobchod lehce za očekáváním, spotřeba zatím zůstane silná
9:13Rozbřesk: Geopolitika a cla, dvě témata, která hýbou trhy
8:35ČEZ loni vydělal 30,5 miliardy korun, Intel hodlá pokračovat coby výrobce čipů pro jiné firmy. Evropa otevře červenou nulou  
8:22ČEZ loni vydělal 30,5 miliardy Kč, čistý zisk podniku meziročně stoupl o tři pct

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
15:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university