Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na automobilky doléhá velká riziková trojka

Na automobilky doléhá velká riziková trojka

08.02.2017 19:31

Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má na globální scéně zdatného protivníka v oblasti alternativní ekonomie a faktů. Je jím Německo. Doutnající spor mezi těmito zeměmi může skončit řadou scénářů od postupného uklidnění až po „plnotučnou“ obchodní válku. V přední linii každého takového sporu by pak pravděpodobně byly (respektive už jsou) německé automobilky (viz i Víkendář: Natře to Trump německé ekonomice?).

Následující obrázek ukazuje vývoj cen akcií BMW, Daimleru, VW a také francouzského Renaultu. Ten si vede zdaleka nejlépe, Němci jsou daleko za ním. Z vrcholu na počátku roku 2015 si prošli znatelnou korekcí, nejlépe je na tom s dlouhodobou návratností Daimler (necelých 50 %) a nejhůře VW (cca nula). A z grafu je také patrné, že zatímco druhá polovina roku 2016 byla k automobilkám přívětivá, počátek roku 2017 přinesl obrat sentimentu:

js1

Zdroj: FT

Analytici Commerzbank poukazují na to, že projekce ziskovosti BMW a Daimleru (EBIT pro rok 2017 – viz první z následující dvojky grafů) se drží na relativně konstantní úrovni, ovšem s valuacemi je to složitější (viz druhý graf). I u nich je v druhé polovině loňského roku patrný obrat směrem nahoru a také určitá korekce z počátku letošního roku. Z grafu je ale hlavně zřejmé, že celkově na automobilky už dlouhou řadu měsíců doléhá značný pesimismus. Je patrný i z toho, že někdy na konci roku 2015 se začaly rozevírat nůžky mezi valuací BASF na straně jedné a valuacemi BMW a Daimleru na straně druhé a propast je nyní ve srovnání s obdobím před rokem 2015 obrovská:


js2

Velká riziková trojka

Automobilky, a zejména ty německé, podle mne čelí tomu, co můžeme nazvat velkou rizikovou trojkou: Za prvé, probíhá postupná přeměna automobilek na finanční instituce (to se týká téměř všech, nejen těch německých). V současné době to znamená, že i přes ziskovou výrobu zůstává jejich volné cash flow vázáno v investicích do pohledávek, a celkově tak nemají automobilky peněz nazbyt. V tom lepším případě se to otočí ve chvíli, kdy se proces financializace zastaví a pak nastanou hotovostní žně. V tom nejhorším případě se ukáže, že z automobilek se stala nová centra finanční nestability.

Za druhé, automobilky se musí vypořádat s novými technologiemi, včetně rozvoje elektromobilů a dalších alternativ k tradičnímu spalovacímu pohonu. Mohli bychom opět říci, že tento trend a konkurence ze strany společností, jako je Google a Apple, se týkají všech automobilek. Ovšem podle řady indicií se zdá, že právě ty německé zaspaly v této oblasti dobu (svým způsobem je důkazem i dieselgate). Je podle mne možné, že jde o další příklad toho, kdy se silná stránka stává časem i stránkou slabou – v tomto případě je to německý důraz na tradici a konzervativní přístup.

A za třetí je tu onen tlak americké vlády. Optimisté by mohli tvrdit, že německé vozy tíhnou k prémiovosti a tudíž se u nich dá předpokládat menší cenová elasticita poptávky. Jinak řečeno, zdražení kvůli clům by nemělo zase tak citelný dopad na poptávku po vozech VW, BMW a Daimleru (podobně bychom mohli argumentovat u celkových německých exportů). Na druhou stranu je ale rozumné předpokládat, že marketingoví specialisté těchto firem v minulých letech nastavili ceny zhruba na optimální úroveň maximalizující zisky a cly vyvolané zdražení by se tak negativně projevit muselo, minimálně na maržích.

V této souvislosti pohleďme na následující graf, který ukazuje, že německé vozy jsou dokonce těmi zdaleka nejdražšími na trhu. Na jednu stranu to podporuje výše zmíněnou tezi o malé cenové elasticitě – typický zájemce o BMW zase tolik neřeší, o kolik procent je tento vůz dražší než Kia. Není ale také namístě uvažovat o tom, že ještě větší mezera mezi německými vozy a třeba Japonci už by přece jen k určité migraci k Toyotám a Mazdám vedla?

js3

Z výše uvedeného je zřejmé, že situace v odvětví a jeho německém segmentu je dosti složitá. Z investičního hlediska je hlavní otázkou, zda onen v grafu popsaný valuační pesimismus již dosáhl dna, či dokonce přestřelil, nebo zda jde jen o předehru. Považme přitom, že v posledních čtvrtletích jsou data týkající se prodejů aut dosti optimistická – prodeje v eurozóně rostly v roce 2016 meziročně o 7 %, v Číně o 16 %, v USA se stabilizovaly na vysokých úrovních. Pevný názor na další vývoj nemám, ale přikláním se k tomu, že dokud se nevyjasní situace kolem popsaných třech rizik, nějakou automobilovou rally a ani rallye na trhu neuvidíme.


Čtěte více:

Evropský trh s auty na rekordu a česká ekonomika
15.12.2016 15:31
O závislosti české ekonomiky na automobilkách není sporu a navíc v čas...
Volkswagen v roce transformace: Rekordní odbyt, svezla se i Škoda
10.01.2017 16:49
Loňský rok byl pro Volkswagen “náročný“, největší německá automobilka ...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Toyota už není jedničkou na světovém trhu. Předstihl ji Volkswagen
30.01.2017 9:35
Toyota loni přišla o vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Př...

Váš názor
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu