Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Škoda, ČEZ a budoucnost elektroaut

Škoda, ČEZ a budoucnost elektroaut

16.02.2017 19:13

Škoda Auto a ČEZ se podle čerstvých zpráv dohodly na spolupráci v oblasti elektromobility: Škoda bude vyrábět elektrovozy, ČEZ bude budovat dobíjecí stanice. Podle odhadů automobilky by totiž měla kolem roku 2025 asi 20 – 25 % jejích prodejů představovat právě elektroauta.

Nedávno jsem tu přemítal nad tím, že německé automobilky možná zaspaly dobu a jejich silná stránka – konzervativní přístup, se v nadcházející elektrické a možná i samořídící době mění na stránku slabou. Možná, že Němci vznikající mezeru včas doženou a nenechají se nahradil společnostmi jako Tesla, nebo dokonce Google, či Apple. Konec konců, Daimler už testuje elektronáklaďáky a údajně o ně mají zájem některé obchodní řetězce. Ovšem celkově by úspěch v této nové ekonomické bitvě vyžadoval od Němců značnou flexibilitu. A nevím, zda flexibilita je předností našich západních sousedů. Doufejme, že Škodovce vlak neujede. Celkově je ovšem také nutno zmínit, že zatím stále není úplně jasné, odkud, kam a kudy ten vlak vlastně pojede.

Tato malá viditelnost věcí příštích je zřejmá i z expertních odhadů toho, jaký podíl budou mít elektrovozy na prodejích a celkovém počtu vozidel v příštích letech a desetiletích. Jak bylo uvedeno, Škoda hovoří o 20 – 25 % podílu na prodejích kolem roku 2025. Ropný gigant Exxon je k elektřině skeptičtější. To asi není v jeho pozici překvapivé, jde jen o to, zda tu není přání otcem myšlenky. Jak ukazuje následující obrázek, hybridy a elektrovozy budou podle Exxonu mít v roce 2025 stále poměrně zanedbatelný podíl na celkovém počtu vozidel na Zemi:

Blude chip

(Zdroj: Exxon)

Pokud by tedy měl Exxon pravdu a elektrorozvoj by nepostupovat takovým tempem, o jakém sní třeba taková Tesla, mohou být Němci v relativním klidu. Ještě v roce 2040 tu bude mnohem více tradičních spalovacích motorů, než nyní, či v roce 2020. Trochu jiný pohled ovšem mají kolegové z PWC, jejichž projekce jsou shrnuty v grafu druhém:

Soustružník
(Zdroj: PWC)

Graf ukazuje, že nyní představují tradiční spalovací motory 97 % prodejů nových aut EU. V roce 2020 už by to mělo být jen 87 % a v následujících pěti letech dojde k prudkému propadu na pouhých 47 %. Úpadek tradičních spalovacích motorů dokončí období 2025 – 2030, během něhož klesne podíl spalovacích motorů na celkových prodejích nějakých 16 %. V roce 2025 by tedy měla elektroauta představovat 15 % prodejů a hybridy 38 %.

Je možné, že Evropa bude v elektrifikaci mnohem progresivnější než zbytek světa a odhady Exxonu a PWC se pak nemusí nutně vylučovat. Spíše je ale z uvedených třech odhadů (Škoda, PWC, Exxon) zřejmé, že ani ti, kteří jsou „in“, toho nevědí o moc více, než my, kteří jsme „out“. Všichni ale víme, že štěstí přeje připraveným.

 

Čtěte více:

Společnosti, které by odnesly obchodní válku USA s Mexikem
07.02.2017 18:48
Pokud bude rozpoutána globální obchodní válka, nedá se předpokládat, ž...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...
Trochu zoufalé čekání na ropu za 60 dolarů za barel
09.02.2017 18:56
Podle WSJ informoval ropný gigant BP o tom, že na proražení do černých...
Cílem Američanů může být i Švýcarsko, trhy ignorují extrémní nejistotu
10.02.2017 18:56
Jak by se do celkového zahraničního obchodu vybraných zemí promítlo t...
Ziskový boom a oživení ekonomiky, vedle ale hluboká politická propast
13.02.2017 18:41
Řada čtenářů a investorů si zřejmě bude pamatovat, že po finanční kri...
Dvanáct procent za jeden den a scénář Adidas
14.02.2017 19:41
Pokud bychom měli jmenovat jedno odvětví, kde spolu intenzivně soupeř...
Protestní akcie
15.02.2017 19:11
Trhy se někdy dokážou poměrně rychle adaptovat. V době, která přináší ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu