Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

04.02.2017 8:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Lu Qun stojí v čele čínské společnosti Qiantu Motor a se zaujetím hovoří o elektrickém sportovním voze Qiantu K50: „Jde o skutečně výkonný stroj a jízdu s ním si zamilujete.“ Pro něj samotného je to životní sázka, která může jeho firmu a také celou Čínu dostat do centra dění v oblasti elektrovozů. Tvrdí, že tradiční automobilky omezuje výroba starých modelů, ovšem on a jeho firma jsou schopni „dívat se čerstvýma očima“.

Snahu o vývoj úspěšného elektroauta vyvíjí po celé zemi vláda, vedení řady společností i soukromí investoři. Cílem je podpořit domácí automobilový průmysl, který doposud zaostává za světovými automobilkami, a učinit z něj významného konkurenta americkým, japonským a evropským automobilkám. Vláda už na splnění tohoto cíle věnovala mnoho prostředků, ovšem všechny její snahy byly doposud neúspěšné.

Příčinou neúspěchu je nedostatečná technologická vyspělost místních výrobců, absence známějších značek a také manažerská nezkušenost, která jim znemožňuje konkurenci s automobilkami z vyspělých zemí. Čínští spotřebitelé tak namísto domácích automobilů stále preferují spolehlivější Buicky, Volkswageny a Toyoty. Málo známé čínské značky pak mají ještě větší problémy s prodejem svých vozů v zahraničí.

Elektrovozy by tak Číně mohly vytvořit druhou šanci a vláda se snaží, aby ji skutečně využila. V rámci průmyslové strategie „Made in China 2025“ je stanoven cíl vyrábět v roce 2020 dva miliony elektrických a hybridních vozů ročně. Číně hraje do karet to, že elektrovozy jsou relativně novým konceptem pro všechny automobilky a tudíž všichni začínají z podobného výchozího bodu.

Lu byl fascinován auty již od dětství a věnoval se jim i při studiu na prestižní Tsinghua University v Pekingu. Po jejím ukončení pracoval pro joint venture jedné z divizí společnosti Chrysler a jedné z čínských firem z odvětví. Dva roky pracoval i v Detroitu. Poté si založil vlastní vývojářskou společnost a nakonec se zaměřil na výrobu elektrovozů. Věří, že u nich je schopen konkurovat větším společnostem, protože tato činnost vyžaduje u všech úplně nové součásti a technologie.

Výsledkem jeho snah je K50 – dvousedadlový vůz, jehož velká část je vyrobena z karbonových kompozitů. Jeho nejvyšší rychlost je 120 mil za hodinu a dojezd se pohybuje kolem 200 mil na jedno nabití baterií. Lu a jeho společnost CH-Auto nyní budují továrnu blízko Šanghaje, do které hodlá během pěti let investovat celkem 1,4 miliardy dolarů a v níž chce vyrábět 50 000 aut ročně.

Tesla má ovšem přece jen určitý náskok a to i v samotné Číně, kde podniká od roku 2013. CH-Auto musí vše vybudovat od nuly a přesvědčit zákazníky, aby zaplatili vysoké sumy za doposud neznámou značku. Proti nim budou stát ve světě dobře známé modely Elona Muska. Lu si ale i přesto věří a tvrdí, že K50 bude svým sportovním designem atraktivní zejména pro ty, kteří chtějí nějak naplnit svůj volný čas. Musk je pro něj podnikatelem, od kterého je co se učit, a Tesla je ukázkou společnosti, která dokázala postavit svůj podnikatelský model pouze na výrobě elektrovozů.

Podle některých ekonomů je podpora vývoje a výroby elektrovozů v Číně tak rozsáhlá, že může dojít k podobnému hromadění nadměrných kapacit, jako tomu bylo u státem vlastněných firem a sektorů v minulosti. Příkladem může být výroba oceli či obnovitelné energie, která doposud nepřinesla takový technologický pokrok, a inovace, který by celé ekonomice zajistily potřebnou konkurenceschopnost.

Crystal Chang z University of California tvrdí, že „čínská vláda buduje nadbytečné kapacity a plýtvá penězi“. Podle jeho názoru se dá pochybovat o tom, že výsledkem nakonec bude úspěšné odvětví výroby elektrovozů. A čínské ministerstvo financí před nedávnem informovalo, že pět společností dostalo pokutu za to, že od vlády podvodnými prodeji elektroaut získaly podporu ve výši 150 milionů dolarů.

Autor: Michael Schuman

(Zdroj: New York Times)


Čtěte více:

Víkendář - S Ruskem je to už řadu století stále stejné
13.11.2016 17:00
Je to už téměř deset let, co jsme se věnovali neustále se opakujícímu ...
Víkendář - Kissinger o amerických volbách, Putinovi a Číně
19.11.2016 10:00
Bývalý ministr zahraničí USA Henry Kissinger v rozhovoru pro The Atla...
Víkendář - Pokud Trump zavře dveře, svět mu je spálí
20.11.2016 17:00
Americký politický cirkus už to naštěstí balí. Nově zvolený prezident ...
Víkendář - Obama o rozdělení USA a evropské frustraci
26.11.2016 11:00
Barack Obama v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že lidé by neměli přec...
Víkendář - Co bude nyní s NATO
27.11.2016 15:00
Donald Trump snil v srpnu o tom, jak by bylo krásné, kdyby „Spojené st...
Víkendář: Brexit se stává tragikomickou fraškou
14.01.2017 7:54
Po Velké Británii se množí konference a diskuse na téma brexitu a jeho...
Víkendář: Lagoský recept pro Evropu
15.01.2017 12:54
Když jsem cestoval po Nigérii, čekalo mě několik velkých překvapení. L...

Váš názor
  • Zase pochybovači
    06.02.2017 11:44

    Čína už světu předvedla, co dovede s vysokorychlostní železnicí, kde provozuje asi 60 % celosvětové délky. Počet cestujících tam roste o desítky procent ročně. V Číně se dnes prodává 24 milionů osobních aut ročně , těžko tedy může být nadbytečnou kapacitou připravovaná výroba 2 milionů elektroaut ročně roku 2020. Ze 30 milionů osobáků ročně se roku 2020 prodá 2 miliony na elektriku, to je jen 7 %. Je třeba, aby pánové autoři počítali s tím, že Čína má dvakrát více obyvatel, jak USA + EU dohromady.
    xiluodu
Aktuální komentáře
18.07.2024
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  
14:16ECB nepřekvapuje a nemění sazby. Tisková konference Lagardové živě
12:45Bloomberg: Ukrajina obnovila jednání s věřiteli o restrukturalizaci dluhu
12:41Marks o investování: Do problémů lidi nedostává to, co neví, ale to, co ví úplně jistě. A není to pravda
11:42Výroba aut v prvním pololetí vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR
10:50Evropské akcie se před ECB posouvají do zeleného  
10:23TSMC věří v pokračující rozmach AI, navyšuje výhled tržeb
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná
8:46Dnes oznámí ECB výši sazeb, Francie otestuje apetit po dluhopisech a futures jsou zelené  
6:06Bianco: Málo důvodů k poklesu sazeb, ale Fed je pravděpodobně v září stejně sníží
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  
15:25Johnson & Johnon ve čtvrtletí zvýšil tržby i zisk, překonal očekávání
15:13Výrobce brýlí EssilorLuxottica kupuje za 1,5 miliardy USD oděvní značku Supreme
14:12Dva bloky v Dukovanech postaví KHNP za nynějších 200 miliard korun za jeden, rozhodla vláda. Bude jednat také o Temelíně. Westinghouse chce KHNP soudně napadnout
13:32Než otevře Wall Street: Propad ASML a rotace z technologií do Russell 2000. Five Below, Bloom Energy  
12:00City Home Finance III, s.r.o: Oznámení úrokové sazby dluhopisu - 3. výnosové období
11:55Potraviny v Česku zlevňují nejrychleji v EU
11:53Míra inflace v EU v červnu zpomalila na 2,6 procenta, v Česku na 2,2 procenta
11:41Jakub Blaha: Nad ASML se stahují nevyzpytatelná geopolitická mračna  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/24 Q2, Bef-mkt)
Blackstone Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
DR Horton Inc (06/24 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (06/24 Q2, Bef-mkt)
PPG Industries Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
7:00EQT AB (03/24 Q1)
7:00Nokia Oyj (06/24 Q2)
7:20Volvo AB (06/24 Q2)
12:05Domino's Pizza Inc (06/24 Q2)
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Netflix Inc (06/24 Q2)