V poslední době se i v České republice stal například běh relativně populární sportem. Řadu běžců tak můžete potkat v parcích třímající v jedné ruce telefon, eventuálně s připevněným telefonem na paži.
Důvodem je mnohdy to, že na telefonu běží nějaká aplikace, která podle GPS a BTS kontroluje pohyb běžce a měří základní metriky o běhu jako délka, rychlost, tempo, typ aktivity a další parametry pohybu a výkonu lidského těla. Při běžné aktivitě počet kroků, uraženou vzdálenost nebo spánkové fáze. V kombinaci s chytrými hodinkami nebo jiným zařízením na těle může běžet sledovat i svůj tep.
Po těchto datech baží celá řada firem, které jsou orientovány na výrobu sportovních potřeb – určitě společnost Inc., rival Under Armour a nesmíme zapomenout na . Někteří pouze vyrábí přístroje právě pro měření jako Fitbit, nevyrábí oblečení pro sport.
Důvodem proč se všichni a zejména pak Under Armour realizují v tom, aby uživatelům přinesli tyto technologie je to, že očekávají do několika let příchod tkanin, které budou sami o sobě sledovat to, na co dnes potřebujeme telefony nebo hodinky.
Společnosti si tak připravují pole pro příchod těchto materiálů, které budou chtít zapracovat i do svých kolekcí a k nim nabídnout již zaběhnutý „eko-systém“ pro ukládání, sbírání a vyhodnocování dat.
Druhým důvodem je to, že data se stávají v 21. století velmi důležitá. Aplikace vám mohou dávat chytré tipy, jak zlepšit svůj výkon, čeho už jste dosáhli. V dalších etapách se mohou dokonce zaměřit i na sledování spánku pro lepší výkon apod. Pokud budou společnosti schopné solidně pracovat s daty. Jejich schopnost vlastně téměř „koučovat“ každého sportovce bude velmi rychle růst.
Není to vůbec nereálné. Už dnes Under Armour spolupracuje s a využívá jeho technologii Watson, což je velmi silná kognitivní výpočetní síla schopná odpovídat na normálně lidsky položené otázky.
Under Armour patří dozajista mezi společnosti, které se tomuto trendu věnují nejvíce. V minulosti koupili sportovní tracker Endomondo za 85 milionů dolarů, mají vlastní UA Record a také vlastní MyFitnessPal, který je vhodný pro sledování stravování a přijatých hodnot do těla. Pokud to někdo myslí se sportovním stravováním opravdu vážně.
Under Armour patří co do velikosti „komunity“ používající jejich technologie na samotný vrchol. V roce 2015 měl MyFitnessPal přes 80 milionů uživatelů a Endomondo používá přes 20 milionů uživatelů.
Co je ještě nedořešené, je pravděpodobně model spojení nových typů oblečení se samotným účtem. Bude se platit pouze za běžecké triko a veškeré statistiky budou již zahrnuty v ceně. Nebo nás čeká obchodní model, kdy za oblečení bude zákazník vydávat jednu platbu a za zpřístupnění svých statistik další platbu.
Otázkou zůstává, jestli do budoucna nebude potřeba v rámci kupní smlouvy na daný produkt uživatel také schvalovat automatické ukládání dat o jeho výkonech i jen v anonymizované formě. To jsou ještě otázky, na které nám pravděpodobně odpoví až samotná budoucnost.
Akcie Under Armour nedávno spadla z 85 USD na 43 USD ze sedmého dubna na osmého dubna. U této akcie došlo ke štěpení akcií typu C v poměru 1 – 2. Tato akce ovšem nebyla příliš komunikována a tak řadu obchodníků zaskočila.
Zdroj: Motley Fool, Bloomberg
Foto: Health Gauge - CC BY 2.0