Portál Business Insider před třemi dny udělal rozhovor s bývalou zaměstnankyní jednoho britského Storu s podmínkou absolutní anonymity. Díky tomu se mohla podělit o několik perliček z běžného denního provozu těchto takříkajíc novodobých svatostánků milovníků elektroniky.
1. Nesmíte se bavit o své práci s lidmi mimo firmu.
Zní to jako by člověk pracoval pro tajnou službu, ale opravdu zaměstnanci Storů nesmí mluvit o své práci. Tudíž neexistuje možnost, že byste si mohli postěžovat na špatný den nad skleničkou dobrého pití svým kamarádům. Taktéž se nesmíte nikde identifikovat jako zaměstnanci například fotografií na sociálních sítích a podobně.
2. Výhrůžky zabitím nejsou výjimečné.
Podle bývalé zaměstnankyně jsou majitelé produktů opravdu vášniví, když jde o jejich produkty. Ale překvapivě rychle se vášeň přetaví do agresivity. Nátlak nebo pohrůžky likvidací, pokud nebude produkt společnosti opraven zdarma, jsou běžné. Jednou si musela vyslechnout i takovou věc, že si na ní dotyčný zákazník počká, až půjde z práce a přejede ji vlastním vozem. Naštěstí údajně vždy zůstává jen u verbálních invektiv a útoků.
3. Nesmíte říct o výhrůžkách svým spolupracovníkům.
Podle pravidel obchodu nesmí zaměstnanci prodejny sdělovat tyto výhružky s ostatními lidmi v obchodě, ani těm, se kterými třeba i chtějí.
4. Genius Bar je nepříjemné místo.
Genius Bar je místo v Storu, kde sice dostane zaměstnanec zaplaceno více, protože také musí vědět více o produktech. Ale jinak je to velmi nepříjemná práce, protože za vámi chodí lidé s rozbitými věcmi a jsou naštvaní. Většina lidí v Genius Baru nechce pracovat, právě kvůli neustále interakci s naštvanými nebo smutnými lidmi. Interakce se zákazníky během dne vyžaduje alespoň jednu intervenci manažera denně. U Genius Baru je to několikrát denně.
5. Každý den velmi detailní feedback pro kolegy a šéfa.
Podle vyprávění dotyčné se v Storech vyžaduje každý den alespoň jednou dát všem zaměstnancům zpětnou vazbu a také i svému manažerovi. Nezáleží, jestli je pozitivní nebo negativní, ale musí být velmi detailní a konkrétní.
6. Nepočítejte se zvyšováním platu; naproti tomu si můžete výhodně pořídit produkty.
Platy v Storech jsou obecně nízké a řadu zaměstnanců (hlavně v anglosaských zemích) pracuje v Store jen part-time. Na druhou stranu v segmentu retailu jsou alespoň v Británii na horním konci intervalu, kde se obecně platy pohybují. Nicméně po nástupu už je zvyšování platu velmi složité.
Výhodou pro zaměstnance je možnost si dvakrát do roka koupit zboží od formou srážky ze mzdy. Cena takového zboží je pak o 15 % nižší. Což byl podle bývalé zaměstnankyně nejlepší benefit společnosti.
7. Naučíte se více o Stevu Jobsovi než o produktech.
Trénink na startu vaší kariéry vás podle slov jedné z bývalých zaměstnankyň příliš nenaučí o produktech, které budete prodávat zákazníkům. Naučíte se ovšem mnoho o Stevovi Jobsovi. Například co vynalezl v Storech, nebo jak požadoval, aby byly stoly uspořádány v souhře s prvky na podlaze.
8. Většina vašich kolegů bude grafiky nebo hudebníky.
Ano, v Storech pracují většinou kreativní lidé. Dává to smysl, protože je právě silný v oblastech, jako je grafická práce nebo nahrávání a editace zvuku. tyto lidi hledá už mezi studenty a nabídne jim práci.
9. Můžete dostat email od Tima Cooka.
Není problém napsat hlavnímu představiteli celého CEO Timu Cookovi. Nezávisle na sobě to potvrdilo několik zaměstnanců, že jim bez problémů odpověděl a i třeba jejich návrhy na zlepšení produktů apod. zapracoval do nových modelů.
10. Zeptejte se klienta na jeho oblíbenou zmrzlinu.
V Applu jdou do extrému. Po provedené transakci se může manažer zeptat zaměstnance, aby mu pověděl o klientovi – jeho jméno, zaměstnání, důvod pro nákup a tak dále. lpí na tom, aby personál utvářel osobní vazby se zákazníky. Běžnou instrukcí tak je, aby se zaměstnanec neoddaloval od zákazníka, dokud nebude vědět, jakou má oblíbenou zmrzlinu. A to není vtip.
11. Všechno co jste si přečetli je tajné.
Láska Applu k tajemství je známá. Proto některé zaměstnance společnost žádá, aby podepsali slib mlčenlivosti o skutečnostech, které se dozví ve firmě. někdy požaduje mlčenlivost i jen po lidech, které teprve bude seznamovat s pracovní nabídkou, podle slov bývalé zaměstnankyně společnosti.
Zdroj: Business Insider, Inc.com
Foto: macinate - CC BY 2.0