Start-up společnosti dosud nejevily o segment pojištění valný zájem. V segmentu financí se zatím naprostá většina "nových" firem věnovala segmentu půjčování peněz, mobilním platbám či řízení investic. Nyní ale, zdá se, se začíná blýskat i v oboru pojišťovnictví na lepší časy. Ty by s sebou měla přinést, alespoň podle serveru ! Finance, společnost Lemonade.
Newyorskou firmu Lemonade financují dva fondy rizikového kapitálu, které tento týden navýšily svou investici na 13 milionů Amerických dolarů. Fondy-investoři, Sequoia Capital a Aleph, chtějí stojatý rybník pojišťovnictví změnit nabídkou tzv. peer-to-peer pojištění. Princip služby spočívá v podobném modelu, který funguje v oboru peer-to-peer půjček. Lemonade chce sdružovat investory, kteří budou ochotni podílet se na pojištění jiných lidí, kteří jsou třeba v nouzi a hledají levnější řešení svých problémů, než existuje aktuálně na trhu. A samozřejmě - Lemonade nezapomíná na investory, kteří chtějí na pojištění vydělat.
Přestože podrobnosti o business modelu společnosti Lemonade nejsou zatím příliš známy, firma ústy svého spoluzakladatele Daniela Schreibera uvedla, že spustí nabídku služeb s počátkem roku 2016. „Naše pojištění bude levnější a jednodušší, než srovnatelné služby,“ citovaly agentury Schreibera. Odborníci ovšem vidí za novinkou na trhu spíše komplikace. Jde totiž o to, že segment pojišťovnictví je značně regulován, takže existuje řada překážek, které brání novým společnostem pustit se naplno právě do pojišťování. A to i v éře digitálního světa, který umí v řadě nákladových položek výrazně ušetřit, či naopak dát lidi dohromady. "Jednou z největších otázek je, jak mají společnosti zacházet s regulačními aspekty," řekla k novinkám na trhu pojištění, Ellen Carneyová, analytička společnosti Forrester, která sleduje odvětví pojišťovnictví.
Lemonade prý na trhu nechce vystupovat agresivně. Naopak, snaží se splnit klíčové požadavky regulátora a před nabídkou svých služeb zajistit jeho souhlas s jejich faktickou podobou. Přesto Lemonade nebude, podle Daniela Schreibera, dopředu říkat, jaké druhy pojištění firma plánuje nabídnout, nebo, jak bude koncipovat a strukturovat svou obchodní politiku. Zajímavostí, kterou si všímají finanční servery proto je, že místo toho, aby popisoval svůj podnikatelský záměr, nabízí Schrieber spíše lekce historie, když upozorňuje na to, že známá pojišťovna začala v 17. století v londýnské kavárně na podobném principu, jako chce on. totiž sdružil několik stejně smýšlející podnikatelů, kteří se spojili ke sdílení rizik.
Faktem ale je, že někteří nováčci v pojišťovacím segmentu jsou o kousek dál. Například britská společnost Guevara umožňuje skupině lidí pojistit své vozy dohromady, spojením jejich zdrojů. Německá společnost Friendsurance shromažďuje skupiny pojistitelů, kteří chtějí ochránit vybavení domácností, zajistit odpovědnost za škody a právní náklady v kombinaci s tradičními pojistnými službami. Server Finance ! upozornil na to, že žádná z firem nedosáhla takového úspěchu a velikosti, jako start-upy LendingClub a On Deck Capital, které díky úspěchu v byznyse dokonce upisovaly akcie tento rok. Podle CB Insights se start-up společnostem v segmentu pojištění podařilo během devíti měsíců letošního roku vydělat 2,4 miliardy dolarů, což je více než trojnásobek částky, kterou vydělaly za celý rok 2014.
Zdroj: ! Finance, Lemonade