Akcie na rozvíjejících se trzích ztratily za poslední čtyři měsíce přibližně čtvrtinu své hodnoty. V čele tohoto utrpení stál čínský trh. Podle našeho názoru tím všechny problémy v této oblasti nekončí. Řada investorů se snaží o správné načasování dna trhu a podle našeho názoru lze nyní pozorovat určité známky toho, že je načase začít vybírat akcie – ty, které byly „vylity z vaničky i s vodou“. Na analýzu firem se silným fundamentem pak není nikdy nevhodná doba a zejména v případě Číny je nyní ten správný čas použít starý dobrý fundamentální výzkum.
Jak investovat v prostředí, které dnes v Číně panuje? Krátká odpověď zní: Velmi opatrně, ale i s určitým optimismem. Návrat k rally, která proběhla na konci roku 2014 a v první polovině roku 2015 není pravděpodobný. Vláda se bude snažit o stabilizaci a minimalizaci dopadu, který má akciový trh na reálnou ekonomiku. Vyhnout bychom se měli vysoce zadluženým firmám, a to zejména těm, které mají dluhy v dolarech.
Na čínském trhu jsou nyní k dispozici akcie, jejichž ceny jsou velice atraktivní pro investory, kteří je hodlají držet delší dobu. Mezi sektory, které si podle nás povedou dobře, patří výroba autobusů a velkých dopravních prostředků. Tento sektor by měl těžit z řady dlouhodobých trendů. Dopravní zácpy a obavy ze znečištění životního prostředí totiž vedou vládu k prosazování autobusové dopravy. Patrný je posun směrem k autobusům, které by měly být šetrné k životnímu prostředí. Jejich výrobci těží z vládních dotací a z nařízení, že 30 % nově vyrobených autobusů by mělo mít elektrický či hybridní pohon. Výrobci velkých dopravních prostředků by zase měli těžit z vývoje v Latinské Americe, na Blízkém východě a v Africe.
Dalším atraktivním sektorem je podle nás výroba kosmetiky. Akcie těchto společností se nyní obchodují za zlomek násobků podobných firem z Koreje, Japonska či Evropy. Péče o pleť je na vrcholu produktů, o které jeví zájem rostoucí střední třída a nezdá se, že by na tom něco měnily současné ekonomické problémy Číny. Čínský spotřebitel navíc v této oblasti většinou preferuje domácí značky. Trh je v současnosti roztříštěný, žádný výrobce nemá více než 2,5% podíl na trhu. To představuje prostor pro obrovský růst, protože podíly na trhu u vedoucích firem obvykle dosahují více než 20 %.
Třetím zajímavým sektorem jsou letiště. U nich obvykle platí, že jsou hodně zadlužená a vyžadují velké kapitálové výdaje. Čínská letiště mají naopak silné rozvahy a obecně se vyznačují nízkým využitím kapacit. To znamená, že jsou ve výborné pozici ohledně budoucího růstu. Hovoříme tu totiž o zemi, kde se určitě nepřestane cestovat a která je zároveň jednou z nejsilnějších ekonomik světa.
Obecně je dobré se zaměřit na firmy, které mají silný management a soustavně se snaží o zlepšování své ziskovosti. Základem je výborný fundament, který zajistí odolnost v bouřích i růst během ekonomického oživení. Valuace takových akcií mohou být nyní nízko díky předchozím problémům na trzích.
Autory jsou Edward Cole a Simon Pickard z Man GLG.
Zdroj: BeyondBrics