Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pandořina skříňka mobilní reklamy byla otevřena? Google a Facebook mít radost nebudou

Pandořina skříňka mobilní reklamy byla otevřena? Google a Facebook mít radost nebudou

09.10.2015 14:00
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Blokování reklamy v prohlížečích i těch mobilních je již nějakou dobu běžnou součástí života mnoha zejména pokročilých uživatelů internetu. Nyní s příchodem nového operačního systému iOS 9 se z tiché tolerance stane pravděpodobně otevřená válka.

Dříve v dřevních dobách vědělo o možnosti blokovat reklamy jen odborná veřejnost. Později pokročilý uživatelé a nakonec se přidávali i běžní uživatelé. A to najednou začal být problém jak pro výrobce prohlížečů, tak pro reklamní sítě. Pro ně byl problém natolik výbušný, že se raději v řadě případů dohodli na sdílení zisků s blokovacími systémy než by kompletně ztratili možnost prodávat reklamu.

Když přišel již nyní velmi známý doplněk prohlížečů AdBlock s mobilní verzí svého software pro Android. Google jen velmi nelibě nesl to, že ho musel vpustit do svého ekosystému na Google Play, aby miliony uživatelů Androidu měli pohodlný přístup k nástroji jak blokovat reklamy Google a dalších reklamních společností. Nakonec ho na základě jednoho článku podmínek používání Google Play vytlačil ven, ale byl okolo toho velký humbuk, když se tak stalo.

Apple do toho vnáší kousek inovace, které se zatím obávají i další velcí hráči, kteří rychle vyrostli na reklamě - tedy například Facebook. Apple totiž ve své nové iteraci in-house vyvíjeného iOS 9 operačního systému integroval možnost blokovat reklamu na internetu v prohlížeči Safari.

Alarmující zprávou pro všechny marketéry je, že mezi rokem 2014 a 2015 došlo k nárůstu o 41 % v objemu blokované reklamy. Co je ještě horší, došlo k tomu ještě před uvedením nového iPhonu 6S a iOS 9 na trh. Tudíž se dá očekávat, že se rychlost růstu objemu blokování s novým operačním systémem ještě zrychlí. Uvážíme-li, že rychlost adopce nového OS u uživatelů Apple je pravděpodobně vysoká, tak se tento scénář naplní.

adb1

Kolik dolarů tržeb se díky tomu může doslova vypařit odhaduje společnost Pagefair ve spolupráci s Adobe a říkají, že toto číslo by letos mělo dosáhnout 21 mld. USD. Další rok se očekává, že by objem nerealizovaných tržeb kvůli blokování vzroste na dvojnásobek.
adb2

Dá se ovšem očekávat, že velcí hráři na trhu se takovému kroku budou bránit. Zejména ti, kteří se přepočítali a neočekávali, že by se na nějakém ze tří hlavních ekosystémů vyskytla možnost blokovat reklamy i v rámci aplikací ve kterých tráví většinu času drtivá většina uživatelů.

Aplikace dostupná na Apple dokáže údajně zablokovat i reklamu v aplikaci Apple News přímo do Apple. Na rozdíl od běžných blockerů jako AdBlock Plus používá Been Choice jinou technologii. Před zobrazením zkontroluje obsah přes VPN a dokáže zablokovat stažení obsahu reklamního sdělení prostřednictvím jeho odfiltrování. To může být rána pro Facebook, který staví svou existenci na mobilním provozu hlavně přes aplikaci Facebok. Potažmo Instagram, Facebook Messenger nebo Whatsapp, kde ještě s monetizací nezačal naplno. Nově jsou tedy uživatelé zařízení Apple schopni výrazně ovlivnit objem reklamy, která se zobrazuje a značně ovlivnit stabilitu tržeb marketérů.

Z pohledu řady marketérů se jedná o otevření pandořiny skříňky. Vývojáři se pokusí úspěch nové aplikace napodobit a navíc to upoutává čím dá tím větší pozornost na téma blokování reklamy.

Další nadějný způsob jak blokovat reklamu je na úrovni mobilní sítě. Například společnost Shine uzavřela partnerství s karibským operátorem Digicel a poskytne operátorovi možnost centrálně blokovat všem klientům reklamu jako základní nastavení.

V odvětví se teď čeká na odpověď z druhé strany. Dá se očekávat i strategie "vše nebo nic". Buď přijme uživatel zobrazování reklamy na Facebooku nebo nebude mít přístup do aplikace vůbec. To je ovšem hra vabank, trhy jsou citlivé například u největší sociální sítě na zpolamení nebo dokonce potenciální úbytek uživatelů. Viděli jsme to například u Twitteru. Nad ním již část investorské veřejnosti začala lámat hůl.

Zdroj: WEF, Bloomberg, BI

 


Čtěte více:

Spojí Evropa ekonomické síly s Čínou proti USA a Japonsku?
09.10.2015 11:00
Po intenzivním pětiletém snažení byla podepsána obchodní dohoda mezi S...
Eurodolar ráno znovu roste, libra se zbavila ztrát z BoE
09.10.2015 10:34
Včerejší zápis z jednání Fedu ukázal především opatrnost centrálních b...

Váš názor
  •  
    10.10.2015 23:57

    No zpráva zní sice zajímavě, ale je to kachna!!! :-) Aplikace "Been Choice" o níž se v článku mluví je dávno stažena z iTunes, právě kvůli VPN a přemostění veškeré komunikace. Vůbec nechápu, jak se tam přes schvalovací proces na 2 dny mohla dostat...
    Kubus
  •  
    10.10.2015 0:56

    Řešil bych to následovně. Experiment ve formě nové stránky www.googlereklama.com, www.facebookreklama.com, www.applereklama.com. Tyto stránky by byly zaměřené jen na reklamu, ale pravděpodobně bych tam ještě něco přidal, aby se ty stránky staly ještě zajímavější. Třeba nějaký zajímavý film, nebo kousek z nových filmů, ale nemusí to být jen filmy. Možností je více. Zase dobrá rada, ale nic z toho. Jako vždy.
    Zdravý rozum
Aktuální komentáře
01.07.2024
10:30Komentář: Tuzemský průmysl nadále klopýtá
9:07Rozbřesk: Česká koruna pod vnějším tlakem, ČNB jí jen tak nepomůže
8:46Výsledky francozských voleb trhy těší, Evropa zahájí nový týden pozitivně  
8:32Boeing převezme svého dodavatele Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD
8:01Komentář Invesco: Smíšená ekonomická data vyvolávají otázky v USA i ve světě
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m