Marie Zemanová od srpna zastává funkci šéfky ČSOB Penzijní společnosti. Do firmy přišla z ČSOB banky, kde řídila útvar Compliance. Jaké první kroky v nové pozici musela učinit, na co se chystá zaměřit a jak hodlá zatraktivnit penzijní spoření? Nejen to nám exkluzivně prozradila ve svém prvním rozhovoru v nové funkci.
Patria Online: Do ČSOB Penzijní společnosti přicházíte z úplně jiné pozice i profesní oblasti. Jak vám mohou zkušenosti z předchozího zaměstnání pomoci ve vedoucí funkci této penzijní společnosti?
Penzijní spoření je jedno z nejvíce regulovaných odvětví na trhu, takže praxe v Auditu i Compliance je rozhodně relevantní. Kromě toho jsem v rámci svých předchozích pozic poznala různé oblasti nejen banky, ale celé skupiny ČSOB a také i KBC skupiny a také mnoho kolegů, což mi umožňuje nejen vnímat vše v širším kontextu, ale také usnadňuje spolupráci, protože už máme na co navázat.
Patria Online: Ve své nové pozici jste více než dva měsíce. Podařilo se vám za tuto dobu zanalyzovat situaci, kterou si ČSOB Penzijní společnost prochází? Na co se Vaše síly budou v tomto období zaměřovat nejvíce?
„Trápí“ mě nevyužitý potenciál. Penzijní společnosti by měly být součástí důchodového ekosystému a doplňovat ten státní. V praxi to někdy vypadá, že penzijko je ze všech státem podporovaných produktů nejvíce regulované a zároveň nejméně podporované odvětví, což snižuje jeho atraktivitu jak pro prodejce, tak pro klienty. Je těžké vysvětlit klientům pozitiva a přínos tohoto produktu, když v médiích v minulosti četli tolik nepřesných, jednostranných a negativních informací a je ještě těžší přesvědčit prodejce, aby s podobnou osvětou trávili čas, když státem omezené provize jsou na tak nízké úrovni, že některým prodejcům nestojí ani „za škrtnutí pera“, resp. v dnešní době spíše zvednutí telefonu.
Proto tohle vnímám jako téma číslo jedna a chci se pokusit o jakousi osvětu. Jednak je mi to osobně blízké a jednak věřím, že to by měla být jedna z rolí každé penzijní společnosti – přispívat k finanční gramotnosti a odpovědnosti občanů. Aby veřejnost chápala důležitost spoření na penzi, a to nejen lidé, kteří se blíží důchodovému věku, ale zejména ti mladí. Hodně z nich vám dnes řekne, že se jich penzijko netýká, že to budou řešit, až bude čas a teď si budou užívat. Ale málokdo si uvědomí, že pokud nezačnou spořit včas po malých částkách, tak pak „až bude čas“, resp. ten nejvyšší čas a budou muset naspořit za relativně krátký čas daleko více, aby dosáhli alespoň nějakého standardu na penzi. Upřímně, asi málokdo si vůbec uvědomuje, jak je rozdělen náš život. Jednu čtvrtinu strávíme studiem, polovinu prací v produktivním věku a poslední čtvrtinu v důchodu. Pokud se dožijeme 88 let, tak v důchodu strávíme minimálně 20 let! To opravdu není málo a každý by se měl starat o to, aby tak dlouhou dobu prožil kvalitně. Svoje zdraví mohu ovlivnit jen částečně, ale o to, abych si udržel(a) i ve stáří nějaký životní standard, se postarat mohu. Já si třeba s ČSOB Penzijní společností spořím již od ukončení studií, a to jsem v té době ani netušila, že pro ni jednou budu pracovat.
Patria Online: Cílem ČSOB Penzijní společnosti je zvýšení tržního podílu, chce se výrazně zaměřit na mladé klienty, vytvářet jednoduchou a srozumitelnou komunikaci ke svým produktům a nabízet možnost online sjednávání produktu. Jak se na jednotlivé kroky připravujete?
Máme velkou výhodu v tom, že nabízíme zajímavý produkt, který má klientům co nabídnout. Otázkou je, zda mají všichni klienti dostatek informací a vědí, jak penzijní spoření funguje. Naším cílem je prezentovat podstatné informace, které se produktu týkají, a to jednoduchou formou, tak aby měl klient vždy přehled o tom, kolik si spoří, jak se investice vyvíjí, jaké má zhodnocení, kdy může smlouvu ukončit a za jakých podmínek. Dalším komunikačním cílem je prezentovat produkt i mladší cílové skupině. Penzijní spoření je určeno pro všechny, a čím dříve se spořením klient začne, tím více má prostoru na plánování své budoucnosti. Je nám jasné, že mladí lidé se dnes nechtějí moc vázat a chtějí mít jistotu, že si budou moci své prostředky vybrat dle svých potřeb. Chápeme, že někdy klient chce nebo potřebuje penzijko ukončit předčasně. I přesto, že přijde o bonusy od státu a daňové zvýhodnění, jeho příspěvky i zhodnocení mu zůstávají. Poprvé si penzijko zruší, podruhé už ale určitě bude přemýšlet o tom, co získá navíc, když si bude spořit déle. Na penzijku tak má možnost si vše vyzkoušet a začít se svou první investicí tak trochu „nanečisto“.
Vizuál z aktuální kampaně Penzijní společnosti ČSOB
Patria Online: Penzijní společnosti se potýkají s odlivem klientů. Média informuji o odchodů klientů z 3. pilíře. Jak hodláte zastavit pokles klientů, kteří si v penzijním spoření přestávají spořit?
Tento pokles a jeho zastavení není jen záležitostí penzijních společností, ale také přístupu médií a informací, které se k lidem dostávají. Přes veškeré negativní zprávy, které jsou s penzijními produkty spojovány, je realita taková, že penzijní spoření je na českém trhu velmi stabilním produktem, odolávajícím nejen inflaci, ale také krizím na finančním trhu. I přesto, že klienti v roce 2008, v době světové krize, přišli o řadu investic, produkt penzijního spoření to nepoznamenalo a klienti o své prostředky nepřišli. Další jistotou je státní příspěvek, na který má každý klient, který spoří minimálně 300 korun měsíčně, nárok. A kromě toho nad penzijkem velmi bedlivě dohlíží ČNB i Ministerstvo financí. To jsou všechno stěžejní informace pro stávající i nové klienty, aby získali důvěru v penzijní produkty i penzijní společnost a nerušili předčasně své spoření a naopak je to motivovalo k novým smlouvám. A to nemluvím o zhodnocení, které se třeba u našeho Dynamického fondu pohybuje kolem 14 %.1)
Patria Online: Kde jsou z pohledu byznysu příležitosti pro investování klientů a jak tyto příležitosti komunikujete?
Od doby, kdy je na trhu nové doplňkové penzijní spoření, má klient relativně hodně možností, jak zhodnotit své peníze. Naše nové penzijko nabízí čtyři investiční strategie dle jednotlivých typů klienta. Může si zvolit od konzervativní až po dynamickou. Případně může jednotlivé fondy kombinovat a vytvářet si tak vlastní investiční strategii. Nebo pokud bude chtít, může zvolit tzv. Strategii životního cyklu, kdy složení portfolia se bude měnit podle věku klienta či klientky. Tyto informace jsou pro produkt a jeho prezentaci samozřejmě stěžejní, a tak je prezentujeme v rámci všech našich marketingových kampaní. Pokračujeme také v kampani zaměřené na mladé, na které cílíme i novou podzimní kampaní, kterou jsme právě spustili. Celá kampaň je postavena na prezentaci jednotlivých účastnických fondů, které jsou reprezentovány jednotlivými typy mladých lidí. Chceme tak nejen komunikovat, z čeho je penzijko složené a jaké možnosti nabízí, ale i více přiblížit tento produkt mladým a ukázat jim, že penzijko je opravdu jednoduchý produkt.
Patria Online: Jak lidé aktuální vnímají penzijní produkty? Je zde stále cítit nedůvěra odkazující na nepovedenou reformu v roce 2012, aktuální rušení 2. pilíře nebo zkrátka lidé nemají potřebu si na stáří spořit?
V období, kdy vznikala penzijní reforma, se trh s penzijními produkty do značné míry nasytil. Lidé byli zastrašováni ze všech stran nevýhodami nových penzijních produktů a naopak se upozorňovalo na výhody původního penzijní spoření. Mnoho lidí si tak sjednalo tento produkt a od roku 2013 proto nebyl zaznamenán tak vysoký nárůst nových smluv, jak bychom očekávali. S odstupem času a po „zkušební době“ nového penzijního spoření již víme, že tento produkt je v mnoha ohledech velmi atraktivní, a to i z pohledu dalších státem podporovaných produktů, jako je stavební spoření nebo životní pojištění. Penzijko je neuvěřitelně variabilním produktem. Sjednání je zdarma a zdarma klient dostává i pravidelné informace o tom, jak si jeho produkt vede, vše může také u naší penzijní společnosti sledovat online na www.penzijniportal.cz a navíc si může kdykoliv a zdarma měnit jednotlivé fondy nebo je kombinovat a vytvořit si tak svou vlastní investiční strategii – od konzervativní až pod dynamickou. V neposlední řadě je zcela v rukách klienta, jaký příspěvek si na svoje spoření bude posílat. Jeho výši může měnit dle své aktuální životní situace, např. při studiu jen 300 Kč měsíčně, pak v prvním zaměstnání 500 Kč, po povýšení 1000 Kč, po narození dítěte (kdy pracuje jen jeden z rodičů) opět třeba jen 300 Kč a po pár letech opět více atd. Klienti mají naprostou flexibilitu ve výši spoření podle aktuální životní situace/fáze a ekonomické situace.
Patria Online: Hodláte nabízet svým klientům i produkty, které nabízí skupina ČSOB? Je ze strany vašich klientů po těchto produktech poptávka?
Naší dlouhodobou strategií v rámci skupiny je využití synergie a propojení služeb a produktů, které klient potřebuje. Jsme velká skupina a naším cílem je nabízet klientovi takové produkty, které mu mohou pomoci, resp. odpovědět na jeho potřeby v každý důležitý okamžik jeho života. Ve spojení s penzijním spořením může mít smysl zajímavý krátkodobý úvěr, který by překlenul případnou akutní potřebu peněz tak, aby klient nemusel rušit penzijko nebo naopak sjednání ještě jiných spořicích prostředků či jejich kombinace. Prostě možností je celá řada, stejně jako klientských potřeb.
Kromě toho vnímáme, že je stále větší poptávka po elektronické komunikaci, což vítáme, protože i my se chceme, stejně jako naši klienti, chovat zodpovědně a šetřit naše prostředí. Proto se snažíme v maximální míře omezovat klasickou papírovou komunikaci a zaměřit se na elektronickou. Spustili jsme Penzijní portál, propojili ho s Patria portálem a ještě do konce roku ho propojíme i s Era portálem. A mohu slíbit, že tím ještě zdaleka nekončíme.
Patria Online: V čem spatřujete největší legislativní nedostatky, které upravují penzijní spoření?
Oblastí, které by zasloužily úpravu, je celá řada a jsou v poslední době často zmiňované. Tak namátkou – po odstranění spodní věkové hranice pro zahájení spoření by mohli začít spořit dětem rodiče či prarodiče. Současné určení hranice pro odchod do důchodu, od které se odvíjí nárok účastníka na většinu dávek z penzijního spoření, je pro spoustu lidí matoucí a pomohlo by, kdyby byla určena fixně. Striktní pravidla na certifikaci prodejců by měla být srovnána na úroveň podobných produktů atd. To jsou nicméně vlastně jen dílčí otázky a stálo by za to přehodnotit systém jako celek.
Doufám, že tím neurazím věřící, ale jako malá jsem to často slýchávala a tak mě napadl mě příměr Svaté trojice – Otce, Syna a Ducha svatého, v našem případě státu, soukromých firem a občanů. Svatá trojice jedno jest. Samozřejmě je to naprosto zobecňující a subjektivní hodnocení, nicméně v případě zajištění na stáří mi to tak ale moc nepřipadá. A to přesto, že ta trojice má stejný zájem - zajistit, aby občané měli ve stáří dost prostředků na spokojený a důstojný život. Stát za tím účelem stanovuje a udržuje důchodový systém. Ten průběžný – státní - i ten doplňkový, který provozují soukromé penzijní společnosti. A občan by se měl chovat zodpovědně a nečekat jen na to, jak se o něj někdo postará. Pokud ale stát nebude dostatečně motivovat občany k tomu, aby si spořili sami a oni tak sami od sebe neučiní, tak se pak nebudou moct divit, že budou mít jen státem vyplácenou penzi. Zrovna nedávno jsem četla, že podle posledních odhadů bude průměrný důchod v roce 2060 činit 58 tisíc korun, což zní dobře pro naše dnešní uši, ale je třeba to porovnat k průměrné mzdě v té době, která by měla být 136 tisíc korun. Důchodce si tak však bude moct koupit jen desetinu toho, co dnes, protože poklesne poměr důchodů vůči mzdám. A penzijní společnosti, přes všechnu svou snahu, s tím samy, bez zbytku té trojice, tj. bez podpory státu, ale hlavně aktivity občanů, moc dělat nemohou.
Patria Online: Vnímáte situaci s provizemi a jejich regulaci jako vážný problém nebo se jedná o nafouknutou bublinu?
Je pravdou, že to je jeden z důvodů, proč obchodníci aktivněji nabízejí jiné produkty. Věřím, že celkové zatraktivnění 3. pilíře, o kterém se nyní tolik diskutuje, bude schváleno a přinese změny třeba i v provizním systému.
Patria Online: Jaká je podle vás služba, která by člověku zajistila na stáří „bezproblémové“ žití?
Myslím, že neexistuje pouze jedna služba nebo produkt, která by dokázala zajistit klidnou budoucnost. Ideálním zajištěním je mít více jak spořících, tak investičních produktů a do nich své prostředky investovat. Důležité je také vnímat penzijní spoření jako dlouhodobý produkt a zachovat tak spořicí dobu až do odchodu do důchodu. Kombinací s dalšími spořícími produkty, třeba se stavebním spořením nebo pravidelnými investicemi do fondů může vzniknout zajímavá investice, která potřeby ve stáří jistě dokáže pokrýt. Další možností je také investice do nemovitostí nebo umění. A jako matka bych ještě přidala investici do dětí a pro děti. Proto se těším, že zákonodárci schválí navrženou změnu zákona a od nového roku budu moct založit penzijní spoření i své tříleté dceři. Ta totiž kromě hromady hraček dostává pravidelně od prarodičů k narozeninám a svátku nějaké peníze a já jí je samozřejmě nechci dávat jen tak do prasátka, ale smysluplně ukládat na budoucnost.
1) Výnosy dosažené v minulosti nejsou spolehlivým ukazatelem budoucích výnosů. Hodnota majetku v účastnických fondech může stoupat i klesat, informace o rizicích spojených se spořením v účastnických fondech jsou uvedeny ve statutu fondu, který je k dispozici na www.csob-penze.cz. Tento materiál má pouze informační charakter.
Read more::