Tento týden v pondělí 7. dubna odstartovaly parlamentní volby v Indii, které jsou největším všelidovým hlasováním na světě. Z logistických důvodů je hlasování rozloženo do pěti týdnů, během kterých má právo volit 814,5 milionů oprávněných voličů (z celkového počtu 1,2 miliardy obyvatel) v téměř milionu volebních místností. (Počet oprávněných voličů v Indii je větší než počet všech obyvatel Evropy dohromady.)
V posledních parlamentních volbách z roku 2009 byl počet oprávněných voličů 713 milionů, tedy o 100 milionů nižší než nyní, což je patrně nejvýmluvnější argument popisující demografický boom v Indii. Téměř polovina populace je mladší než 26 let a přibližně 10 % všech voličů jsou prvovoliči ve věku 18-19 roků.
V souboji o 543 křesel se náklady na předvolební kampaň a politický marketing odhadují na 5 miliard dolarů - částka je třikrát vyšší než v posledních parlamentních volbách v roce 2009. Pro srovnání: nejdražší světová předvolební kampaň – americké prezidentské volby z roku 2012 stála 7 miliard USD.
Více než 850 milionů obyvatel Indie žije na venkově, kde jsou závislí na (vlastní) zemědělské produkci. Platí přitom, že každý třetí nejchudší obyvatel světa pochází z Indie. Indie je též specifická nadprůměrně vysokou volební účastí chudých lidí v porovnání s ostatními rozvojovými zeměmi. Z tohoto pohledu může jejich hlas mít opravdu velkou váhu.
V probíhajících volbách se očekává vysoká volební účast, která může signalizovat touhu po změně politického diskursu. Velká část současných zákonodárců je totiž zapletena do korupčních kauz, u celé poloviny z nich existuje podezření na spáchání závažné trestně činnosti, včetně vražd. 30 % současných poslanců pak čelí obvinění ze spáchání kriminálního činu.
O parlamentní účast soutěží 370 kandidujících stran a politických hnutí. Předvolební průzkumy dávají největší šance opoziční straně hinduistických nacionalistů vedených Naréndrou Módím, jehož předvolební rétorika je zaměřená především na ekonomické oživení indického hospodářství.
Soustředění kampaně na ekonomická témata je (nejen v demokraciích západního typu) klasickou součástí předvolebního boje. Tzv. ekonomické hlasování (voliči odměňují zákonodárce za dobrou ekonomickou výkonnost země (znovu)zvolením) bylo v mnoha státech, včetně Indie, empiricky potvrzeno. Není proto překvapivé, že také indické volby rozhodnou z velké části ekonomické otázky.
Důležité je sledovat zejména tři faktory: ekonomický růst, inflaci a úrokové sazby. Indické hospodářství v minulém fiskálním roce rostlo (pouze) o 4,5 %, což je nejhorší výsledek za poslední dekádu (ekonomický růst před krizí se pohyboval běžně nad 9 %). Indie je přitom země, kde ekonomický růst každoročně pozvedne z (extrémní) chudoby miliony lidí. HDP na hlavu vzrostlo díky rychlému hospodářskému růstu z 250 USD v roce 1992 na 1240 USD v loňském roce. Díky tomuto vývoji došlo k poklesu míry chudoby o polovinu, jak ukazuje následující graf.
Spotřebitelská inflace se pohybuje na úrovni 8,5 % a centrální banka ve snaze stlačit inflační čísla dolů zvýšila od loňského září své měnověpolitické sazby třikrát v řadě za sebou na současných 8 %.
Indické hospodářství zpomaluje, inflace zůstává stále vysoká a (úměrně inflaci) rostou úrokové sazby. Tato kombinace výrazně oslabuje pozici vládnoucího establishmentu, který může být ve volbách vystřídán. Klasická politologická teze předpokládá, že voliči budou ve volbách odměňovat poslance (kandidáty) za dobrý hospodářský vývoj v zemi. Z toho také plyne, že volební volatilita bude nízká v obdobích ekonomického boomu. Indická ekonomika zpomaluje, což by mohlo dle výše uvedeného, signalizovat zvýšenou voličskou volatilitu a výsledky indických voleb proto mohou znamenat klíčovou událost pro další rozvoj této země a celého světového hospodářství.
(Zdroj: Bloomberg, CNN, Electoral Geography 2.0)