Po hubených měsících mají maloobchodní prodejci žně. Tedy alespoň někteří, konkrétně autosalony. Maloobchodní tržby se v lednu meziročně zvýšily o 6,4 procenta, tedy nejvíce za poslední tři roky, a některé údaje naznačují, že únorové výsledky by mohly být dokonce ještě o něco lepší.
K růstu celkových tržeb v maloobchodu přispěly zejména prodeje automobilů, kde se obrat ve srovnání s loňským rokem zvýšil o 21,4 procenta. Silná poptávka po automobilech trvá poslední tři měsíce, tedy od listopadu, kdy ČNB intervencí na devizovém trhu oslabila kurz koruny. Právě obavy z dopadu slabšího kurzu na ceny automobilů jsou jedním z motivů rostoucí poptávky. Během listopadu, prosince ani ledna se však ceny automobilů výrazněji nezaměnily. V lednu byly v průměru o 0,7 procenta nižší než před rokem. Intervence tak prozatím spíše zastavila deflaci v cenách automobilů, než aby jejich ceny zvýšila.
Podobný motiv podpořil dlouhodobě rostoucí trend prodejů počítačů, tabletů, chytrých telefonů a dalších podobných zařízení. V lednu tržby v této oblasti maloobchodu meziročně stouply o 15,8 procenta. Dlouhodobě klesající ceny podporují poptávku po oblečení a obuví, tržby z prodeje tohoto zboží stouply o 6,8 procenta.
Únor by mohl být v maloobchodu ještě o něco lepší. Opět by k tomu měly přispět zejména automobily, jak naznačuje meziroční zvýšení registrací nových osobních automobilů o 21 procent a lehkých užitkových automobilů dokonce o 31 procent. Tento vzestup poptávky inspirovaný zásahem měnové politiky je jistě dočasný, nicméně vytrhl domácí poptávku z letargie a přijde-li očekávatelný pokles poptávky po automobilech v okamžiku, kdy již bude oživení ekonomiky dostatečně robustní, vadit to příliš nebude.
Za celý letošní rok aktuální prognóza ukazuje na zvýšení maloobchodních tržeb o 2-3 procenta.