ve čtvrtek představil novinku, kterou primárně cílí na zvýšení příjmů z reklamy na mobilních telefonech. Nový software vytvořený pro smartphony s operačním systémem Android jménem „Home“ má hlouběji propojit nejpopulárnější sociální síť světa s mobilní platformou. Home spočívá v uskupení aplikací, které tvoří přímo domovskou plochu telefonu. Akcie po prezentaci nového produktu posílily a uzavřely o 3,1 procenta silnější na 27 dolarech.
Skupina aplikací uživatelům umožní, aby dění na této komunikační síti bylo to první, co na svých telefonech uvidí. Společnost chce krokem dosáhnout toho, aby uživatelé telefonu trávili na platformě Facebook co nejdelší čas. Z obyčejných telefonů se tím stanou "skvělé sociální telefony", řekl na prezentaci šéf Mark Zuckerberg.
Home bude od 12. dubna ke stažení v online obchodu společnosti a zároveň bude instalovaný v telefonech HTC First, které bude nabízet operátor za maloobchodní cenu 99,99 dolaru.
„V dnešní době jsou telefony tvořeny pro aplikace, ne pro lidi. To chceme změnit tak, aby bylo vše potřebné při ruce,“ řekl Zuckerberg. Název Home znamená, že nový software umístí na domovská nastavení telefonů zprávy a vzkazy, které uživatelům přicházejí na . "Proč musíme nejprve jít (při používání telefonu) na aplikace, abychom zjistili, co se děje s těmi, o které nám jde?" podotkl Zuckerberg.
Součástí nového softwaru bude nástroj pro posílání vzkazů zvaný Chat Heads a takzvaný Cover Feed. Obě tyto služby jsou dominantními prvky a starají se o nepřetržité zásobování uživatelů zprávami, fotografiemi, aktualizacemi stavů a dalšími věcmi. Takto vybavený telefon hned na úvodní obrazovce zobrazí novinky o přátelích a nabídne přímý vstup k dalším funkcím . Cover Feed přinese na displej mobilu obrázky a nové poznámky přátel a uživatelé je budou moci ihned poklepáním na obrazovku okomentovat pomocí funkce „To se mi líbí“.
Android vyvinula internetová společnost jako otevřený operační systém pro mobilní přístroje, který si kdokoli může přizpůsobit svým potřebám. Podle agentury Reuters může svou inovací odklonit část uživatelů od internetových služeb Googlu a zpomalit expanzi svého hlavního konkurenta v lukrativním sektoru smartphonů.
Facebook má již více než miliardu uživatelů a prostřednictvím mobilních telefonů využívá sociální síť více než 680 milionů lidí. Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg před prezentací nového softwaru potvrdil názor analytiků, že jednou z největších výzev společnosti je najít cesty, jak učinit rychle se vyvíjející mobilní platformu podobně výdělečnou, jako je tomu v případě uživatelů na osobních počítačích.
Před dnešní prezentací se již déle spekulovalo, že by mohl předvést svůj vlastní mobilní telefon. Zuckerberg už dříve tyto dohady odmítal a říkal, že by to byla "chybná strategie". Včera řekl, že vlastní operační systém ani vlastní mobilní telefon společnost nechystá. Telefon tchajwanské společnosti HTC bude prvním mobilem, který bude mít nový software instalován, podle Zuckerberga se ale dále rýsuje spolupráce s firmami jako Samsung, Lenovo, Qualcomm, ZTE a Huawei. Spolupráce s Apple, která by umožnila umístění softwaru Facebooku také na telefony iPhone, zatím není na stole a Zuckerberg ji označil za komplikovanou.
Společnost ve čtvrtém kvartálu loňškého roku zaznamenala výrazný nárůst provozních nákladů, který se odrazil v propadu zisku o 79 procent. Ten tak do velké míry zastínil 40procentní nárůst tržeb. Provozní náklady ve čtvrtletí vyskočily o 82 procent na více než miliardu dolarů a výkonný ředitel firmy Mark Zuckerberg je hodlá dále navyšovat, v letošním roce (po očištění) o polovinu. Dodatečné výdaje směřuje na posílení personálu a nástrojů pro zvýšení pozice firmy na trhu s internetovou reklamou.
Od loňského roku se Facebooku daří příjmy z mobilní reklamy výrazně zvyšovat. Ve 4Q činily příjmy z mobilní reklamy 23 procent celkových výnosů, což je o 14 procent více než v předchozím kvartálu. Výzkumná firma EMarketer odhaduje, že FB letos získá v tomto segmentu 965 milionů dolarů, což je 2,5násobek úrovně z roku 2012. Reklamní příjmy pro mobilní zařízení v USA by podle firmy měly letos vzrůst o 77 procent na 7,3 miliardy dolarů.
(Zdroj: Bloomerg, CNBC)