Pančovaní nafty není v České republice ojedinělá záležitost. Dnes o tom s odkazem na stále nové a nové případy informoval rakouský list WirtschaftsBlatt. Firma hovoří o "šedém" trhu a její konkurent by uvítal zásah státu.
Deník v této souvislosti připomněl výrok Petra Pražského z vedení společnosti , který v nedávném rozhovoru s Hospodářskými novinami označil 15procentní "šedý" podíl na trhu s pohonnými hmotami za nepřijatelný. Za příčinu současné situace na poli paliv vidí slabé zákony, zejména ty části, které řeší dovoz nafty.
„Odhaduje se, že tvoří v zahraničí tak do pěti procent celkové spotřeby. V našem případě se jedná podle střízlivého odhadu ministerstva o 15 procent a my si myslíme, že je to ještě víc. To už překračuje jakoukoliv únosnou míru,“ uvedl Pražský za v únoru pro HN.
Zprávy o špatné naftě v Česku zná i hlavní technik rakouského automotoklubu ÖAMTC Max Lang. Naředěné palivo značně snižuje vhodnost nafty pro zimní období. Přimíchaný olej je pochybné kvality a navíc uniká zdanění, což činí tento obchod velmi výnosným.
Nabídka výhodného paliva dopadá v Česku na obzvláště úrodnou půdu, neboť jsou zde na pohonné hmoty uvaleny velmi vysoké daně ve výši 48 procent z prodejní ceny, což je stejné jako v Rakousku.
Provozovatelé čerpacích stanic stejně jako řidiči kamionů proto na vládu apelují, aby zdanění nafty snížila. To by podle nich nastartovalo spotřebu a rovněž by to vedlo k vyššímu výběru daní.
Rakouský koncern , který v Česku provozuje síť čerpacích stanic, se na dotaz listu WirtschaftsBlatt vyjádřil nanejvýš zdrženlivě. Uvedl, že stav na českém trhu by s "pomocí nových regulací měl být zastaven". Firma dodala, že jde o probíhající politický proces, který nekomentuje.
Společnost spolu s Shellem patří k největším provozovatelům pump v Česku, v minulosti ale naznačila, že chce svou činnost v zemi utlumit.