Útlum ekonomiky, vleklá dluhová krize v Evropě. Ne jediné impulsy, které obrátily vývoj tuzemské míry nezaměstnanosti z dosahu 5 procent v průběhu roku 2008 v následujících dvou letech až k 10 procentům. Předpovědí Patria je její setrvání nad 9 procenty také v letech 2013 a 2014.
Krize vyvolala propouštění, potřebu hledat nové uplatnění. Na rozsah změny nebyli připraveni lidé, firmy ani trh práce jako takový. Na volné místo připadá řádově 40 uchazečů, méně nabídek přineslo vyšší konkurenci. Standardem u zhruba tří čtvrtin tuzemských zaměstnanců se dle průzkumů stala práce přesčas, dosud samozřejmá spíše u vyšších pozic. Na druhou stranu stále zejména lidé s vyšší kvalifikací nejsou ochotni se stěhovat, alespoň z části změnit obor svého pracovního zaměření.
Výsledkem je pak například i to, že firmy v Praze jako centru stále zasaženém méně proti celé ČR, mají problém najít vhodného kandidáta. Téměř v plenkách je v ČR stále trh kratších a jiných dynamičtějších podob pracovních úvazků, jak z pohledu méně vítané alternativy plného zaměstnání, tak příležitostí pro ty, co si jej časově dovolit nemohou (například mateřské dovolené). V západní Evropě přitom tento trh tvoří zhruba pětinu celku, ve Skandinávii dokonce téměř polovinu. Chybí nabídka zaměstnanců, zájem firem, přetrvávají bloky na obou stranách?
Jak změnila krize tuzemský pracovní trh, myšlení lidí, myšlení firem? Které obory jsou největší zátěží nezaměstnanosti a kde jsou skryté příležitosti? Co může zlepšit pracovní trh v ČR i širším regionu CEE a šance na něm? Jaké trendy lze čekat do budoucna? Na vše, co vás zajímá kolem tuzemského trhu práce, se ptejte Milana Jasného, generálního ředitele LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Práce.cz – v úterý 27. listopadu od 13 hodin na Patria.cz. Ptát se budete moci již od ranních hodin.
Milan Jasný, generální ředitel společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz
Milan Jasný do LMC nastoupil již v roce 1998 na částečný úvazek coby vůbec první obchodník firmy ještě během svých vysokoškolských studií. Po absolvování Vysoké školy ekonomické (obor Informační management) ve společnosti zůstal a prošel různými pozicemi od obchodního manažera, obchodního ředitele, šéfa divize e-recruitment až po donedávna zastávaný post obchodního a marketingového ředitele. V této roli Milan Jasný v uplynulých třech letech koordinoval činnost všech business unit spadajících do obchodního křídla firmy, které je zaměřeno na služby uživatelům a zákazníkům. Post generálního ředitele zastává od 1. června 2012.
Milan je ženatý, má dvě dcery a ve volném čase se intenzivně věnuje rodině, četbě a rekreačním sportům.