Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zkušenost z Estonska: Je třeba žít podle svých možností

Zkušenost z Estonska: Je třeba žít podle svých možností

02.10.2012 18:17
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Poměr zadlužení vůči HDP na šesti procentech, státní rozpočet v přebytku a téměř osmiprocentní hospodářský růst za uplynulý rok – ne, nejde o nějakou rychle se rozvíjející se ekonomiku, ale o člena eurozóny. Ačkoliv se to na stát platící eurem zdá být nemožný výkon, v Estonsku se jedná o hospodářskou realitu.

Za úspěchem země podle ministra financí Jürgena Ligiho stojí ochota snést hořké kapky úspor. Když se estonská ekonomika během krizových let 2008-2009 smrskla o drastických 18 %, dokázali si Estonci přiznat, že je třeba tvrdých opatření, uvedl ministr v rozhovoru pro CNBC.

Státní zaměstnanci se smířili s desetiprocentním snížením mzdy, ministři si snížili plat o pětinu. Hranice pro odchod do důchodu byla zvýšena, pracovní smlouvy maximálně osekány o garance a žádosti o nemocenskou radikálně zpřísněny. A na rozdíl od jiných evropských zemí tato opatření prošla bez celonárodních stávek, sociálních nepokojů nebo svržených vlád. Estonci „pochopili, že se musí něčeho vzdát,“ tvrdí Ligi.

Ačkoliv se teď úsporné balíčky prosazují v celé Evropě, podle Ligiho jejich efekt není vůbec vidět. „Lidé si žijí dobře a spotřebovávají víc, než by měli. Řekové a Španělé utrácejí víc než Estonci, (…) ale jsou nešťastní,“ domnívá se ministr a dodává, že optimismus estonského národa pramení z toho, že žije „podle svých možností“.

Právě díky optimismu většina lidí v zemi věří v lepší budoucnost, což je fenomén, který ve zbytku eurozóny žalostně chybí. „Důležitá je naděje, ne úroveň vládních výdajů,“ myslí si Ligi.

Estonská ekonomika loni expandovala tempem 7,6 %, což je pětinásobek průměru eurozóny, k níž se země připojila před 18 měsíci. Na současnou nízkou úroveň zadlužení se dostala tím, že po recesi vláda snížila výdaje o 260 mil. USD. V roce 2010 už ekonomika zaznamenala tříprocentní růst.

Estonské hospodářství profituje z boomu IT společností typu Skype a komunikačních technologií. Členství v eurozóně mu přineslo stabilitu a také nízké korporátní daně (nulové z reinvestovaných zisků). Export loni vyrostl o 53 % na 1 mld. EUR. Ačkoliv na stálý záchranný mechanismus (ESM) musí přispět částkou 1,3 mld. EUR, což pro tak malou zemi není málo (rozpočet činí 6 mld. EUR), podle ministra se Estonsko své části odpovědnosti nezříká.

(Zdroj: CNBC, Trading Economics)


Váš názor
  •  
    03.10.2012 15:06

    Tak nám 'zabili' Drábka...
    Kalka.
  • Platón
    03.10.2012 14:34

    V tomto dialogu (Faidros) vyčítá egyptský král, bůh Thamús, bohu Thovtovi, že vynalezl písmo: „Kdo se tvůj objev naučí, přestanou si cvičit paměť, a tím budou zapomínat, neboť spoléhajíce na písmo, nebudou se rozpomínat sami od sebe zevnitř, nýbrž jen zevně, podle cizích znaků; našel jsi tedy prostředek pro upamatování, ale nikoli pro paměť. Poskytuješ svým žákům jen zdání moudrosti, ale nikoli moudrost pravou. Lidé se dozvědí o mnohých věcech bez učení a budou si myslet, že mnoho znají, ačkoliv nebudou znát nic. Bude s nimi těžké pořízení, neboť místo moudrosti budou mít jen nátěr vzdělanosti.“
    Kalka.
  • Raníček
    03.10.2012 8:05

    Včera jsem šla vyvenčit yorkšírku a slyším strašný křik.Ohlédnu se s kousek ode mě se šoural Bezdomovec, byl cítit na deset metrů, zřejmě byl už trošku omrzlý, nebo měl zánět v nohou očividně nemohl chodit a jen se motal.Kus od něho byl policista, který na něho křičel, at se zastaví.Když ho policista došel, tak se mu vrhnul na dvě Alberťácké igelitové tašky, v kterých cinkaly lahve.A policista ho před zraky Pražanů začal vyšetřovat, kde ty "flašky" vzal a pak "přidával", hele vole a co v těch taškách ještě máš?Jasně, že mohl těch pár prázdných lehví někde vzít z přepravek, které mu nepatřili, ale spíš je měl z popelnic.V tu chvíi mě napadlo, proč se zde v našem státě neřeší čerstvé a zastrčené kauzy některých lobistů a radních, proč se prohlížejí tašky bezdomovcům?Dokázala jsem ve vás vzbudit špetku lítosti?)))
    ZUZKA
    • Re: Raníček
      03.10.2012 8:11

      Lítost ani tak moc ne, ale vztek nad poměry v naší zemi. Vztekám se kvůli 120.000 bezdomovců v ČR, kteří byli dílem okradeni o střechu nad hlavou a nikdo se jich ve státě plném právníků nezastal. Včera mě dojal pán na čt24, když dokazoval, že bezmajetní lidé musí předkládat majetková přiznání a zloději současných politických kruhů dodnes majetkové přiznání pro sebe neuzákonili... No nic, ty máš yorkšírku?, hezké, milé, poťapané zvířátko. Chválím :-))
      Jesse
      • Bezdomovců
        03.10.2012 8:33

        mám kolem sebe tolik...V ulici Na Můstku u staré krásné budovy Spořitelna, chodí davy turistů a klečí tam několik bezdomovců, mají u sebe schoulené psi a žebrají.V Melantrichově uličce, směrem na Staroměstské náměstí je to samé, ale tato ulička je tak uzká, že pomalu na bezdomovce lidi šlapou.Také se zde poslední dobou vyskytují lidé, co si natřou obličej nějakou barvou, stoupnou si na stoličku a chytají cizince za ruku a nepustí , dokud jim nehodí do klobouku peníze.Pro cizince(některé) je to sranda, asi z trapnosti, ale já to vidím a chce se mi zvracet.Když náhodou touto uličkou procházejí policisté, tito lidé dostanou okamžité Echo a utíkají pryč.Kolem Karlova Mostu od města je tolik žebrajících, že by se mohli fotit na tablo.Několikrát jsem si všimla, že se organozovaně po několika hodinách mění, takže je má Někdo tady v tom centru na starost a čím hůř vypadající, tak je to pro Bosse asi lepší.No to je také obrázek Velkého města, stahuje se sem spousty Divočiny.Člověk, co přišel o střechu nad hlavou špatným investováním nebo manželstvím, ten se asi do těchto skupin nedostane.Někdy si říkám, co si o nás turisté mohou myslet.Prý v jiných Evropských městech to tak není, tam by se do centra nedostali
        ZUZKA
        • Re: Bezdomovců
          03.10.2012 10:14

          Myslím, že Praha není v tomto ohledu nijak specifická. Do velkých měst se holt žebráci stahují ze široka daleka. Osobně mám zkušenosti např. z New Yorku či Paříže a troufl bych si tvrdit, že v těchto městech je situace ještě horší než v Praze. V Paříži ale podle mého odhadu tak 50 % žebráků aktuálně tvoří Rumuni, které jsme tak před 10 lety potkávali i v Praze. Ale přesunuli se holt za lepším... Smutné je, že k žebrání nutí i své děti, takže člověk vidí dost často haranty, kteří by si měli hrát nebo být ve škole, jak místo toho sedí před pekárnou s nataženou rukou... Někteří z těch žebráků jsou určitě opravdoví chudáci (ve Francii jsou aktuálně 3 miliony nezaměstnaných), ale asi stejně jako v Praze je to pro většinu z nich jen svého druhu podnikání.
          Karel Havel
        • Re: Bezdomovců
          03.10.2012 9:22

          Ono je to oboustranné. Samozřejmě si taky všímám té organizované - řádně rozmístěné 'žebrací skvadry' na Karlově mostě a v ulicích k němu vedoucích. Ale řadě cizinců - libují si v tom Němci - to dělá dobře, když jim můžou něco hodit v té 'chudé zemi', která jim ukradla tu jejich německou Prahu. Čili klečící hošíci, kteří ani nezvednou hlavu (a diskreditují jiné skutečně potřebné, které policie opravdu šikanuje - na rozdíl od těchto), mají za chvíli vyděláno a turisti mají svůj dobrý pocit nadřazenosti - často se s nimi nechávají vyfotografovat. Třeba je to ze strany magistrátu podpora cestovního ruchu. ;-)
          Kalka.
          •  
            03.10.2012 9:32

            mozna maji i odbory..
            Azb
            •  
              03.10.2012 9:37

              :-) ale své lobby mají určitě...
              Kalka.
              •  
                03.10.2012 9:59

                Slova o německé nadřazenosti jsou trefná.
                Jesse
                • "Trefna slova"
                  03.10.2012 10:23

                  zrejme zijete 40 let v Nemecku, takze vite o cem mluvite.
                  hm
                  • Hm
                    03.10.2012 10:39

                    Ano souhlasím s Tebou. Kompley s němců mají maximaálně starší generace. Pro mladé jsou přirozenými kvalitními obchodními partnery. A obvińovat někoho z nadřazenosti, peorože někoho obdaruje a ještě mu posouvat jakési vlastní pocity je zcestné. Sociálně potřebnmé obdarovávám často, ne pro orgasmus z nadřazenosti , ale spíše protože je mi trapně, že se mám lépe tak jakési poděkování. Stejný nepovýšený pocit jsem měl i b v případě neščeského žebráka, ať už afričana, turka či bulhara. Proč někoho hned obvińovat z dokazování si nadřazenosti. Asi je to o osobním přístupu k životu.
                    Velkamedvědice
                    • Re: Hm
                      03.10.2012 10:52

                      nejeden z mych znamych mi po navsteve Prahy rekl, ze se stydel a pripadal si bezmocny.
                      hm
                      • hm
                        03.10.2012 10:57

                        Jj, měli by se podívat, kolik žebráků je v jiných částech Prahy kromě turistického centra. Občas říkám těm hošíkům, že až budou žebrat u nás před sámoškou, tak jim něco dám ;-)
                        Kalka.
                    • Re: Hm
                      03.10.2012 10:48

                      Psala jsem snad o sociálně potřebných? Řeč byla o pseudožebrácích, kteří mají přidělená místa, na kterých se střídají. Nevidět realitu je vskutku 'osobní' přístup k životu (obzvlášť důležitý u burzovního hráče ;-))
                      Kalka.
                      • Kalka
                        03.10.2012 11:07

                        ti nadrazeni turiste nejsou tak dobre informovani. A ti tzv.pseudozebraci urcite nejdou po smene si nakupovat do boutique.
                        hm
                        • Re: Kalka
                          03.10.2012 11:11

                          Oni tu směnu nemají tak dlouhou. A butíky nemusí být každého gusto ;-)
                          Kalka.
                      • Kalka
                        03.10.2012 10:53

                        Možná jsem vůl, ale nedokážu tak rychle rozpoznat, kdo je potřebnější a kdo prostě jen nechce dělat za mrzký peníz. Za to znám přej a bude Ti přáno. Nebyl to útok na Tebe, jen můj názor.,
                        Velkamedvědice
                        • Re: Kalka
                          03.10.2012 11:03

                          Jj, přát všem Drátům, Janouškům, Řebíčkům... je krásná česká vlastnost, že. Bude nám podle toho přáno...
                          Kalka.
                          • Kalka
                            03.10.2012 11:06

                            Jak ty umíš vše kouzelně přetočit. Má to cenu se s Tebou bavit? Tito pánové chodí žebrat??
                            Velkamedvědice
                            • Re: Kalka
                              03.10.2012 11:19

                              Jen si ještě připomeń jiné biblické: ať neví pravice, co dělá levice ;-)
                              Kalka.
                        • Re: Kalka
                          03.10.2012 10:55

                          Nejsi nemocný, nebo nepotřebuješ něco? Ty dnes neútočíš... to bude asi nějaká chřipka, nebo tak něco?:-))
                          Jesse
                          • Jesse
                            03.10.2012 11:01

                            Jsem ve fázi, kdy jsem všem odpustil. Než mě znova někdo nasere.
                            Velkamedvědice
                  • Re: "Trefna slova"
                    03.10.2012 10:32

                    Zřejmě jste se učil (jinak než před 40 lety) spíš anglicky a nejste schopen poslouchat, co si Němci říkají, ani nesledujete německou televizi či rádio. Viz i dnešní něm. a rakouské vyjádření o Temelínu...
                    Kalka.
                    •  
                      03.10.2012 11:16

                      Němci ani rakušáci nechtějí atomové elektrárny ani u sebe a tak se není co divit, že je nechtějí mít ani za humny. Ještě navíc v zemi, kde se všechno vždycky ošvejkuje a bezpečnost jaderných elektráren určitě nebude lepší než ochrana nejvyššího ústavního činitele. Býval jsem zastáncem EU i jaderné energie obojí mě jaksi přešlo.
                      ..
                      • džordžo
                        03.10.2012 12:09

                        Plně souhlasím s Tvým tvrzením o německém a rakouském postoji, chápu sami si to zakázalí, přitom to můžou schytat od sousedů. Nicméně nemyslím, že máme špatné jaderky. Ostaně teď zrovna aktuálně probíhali testy a snad jsme dopadli dobře, i když nejen díky vývoji je pořád co zlepšovat. EU není špatná myšlenka. Ale zatím vůbec nepřišel její čas, a současná koncepce je zdrcující.
                        Velkamedvědice
                      • Dž.
                        03.10.2012 11:53

                        Tohle taky přejde... ;-) A Osudy dobrého vojáka Švejka jsi četl?
                        Kalka.
                        • Re: Dž.
                          03.10.2012 12:58

                          Četl, i když si nejsem jist, zda jsem to i dočetl do úplného konce. Proč se ptáš?
                          ..
                          •  
                            03.10.2012 13:09

                            To dost vypovídá... Přejímáš německý opovržlivý názor na Čechy jako Švejky, přesto - nebo právě proto, že ho taky nečetli (či jen kdysi v mládí povrchně jako asi ty)... Stejné je to s častým německým výrazem kafkaesk (neznám žádného německého nelingvistu, který by čet' něco od FK)
                            Kalka.
Aktuální komentáře
21.12.2024
8:24Víkendář: Superbýčí sentiment na americkém trhu
20.12.2024
22:03Cenový index PCE navrátil na trh pozitivní náladu  
18:03Pár dalších akciově dluhopisových „tentokrát jinak“
16:44Trhy si dál „dotčeně“ přebírají Fed. NovoNordisk prudce propadá po zklamání v testech léku na obezitu  
14:49Perly týdne: Proč je to s Fedem jinak a Goldman Sachs o tahounech světových trhů
13:46Akcie NovoNordisk prudce propadají. Pacienti v testech zhubli méně, než firma slibovala  
13:33Trump pohrozil EU cly, pokud nezačne odebírat více americké ropy a plynu
11:55J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Konference pro investory
11:12Zahraniční dluh ČR ve 3. čtvrtletí vzrostl o 176 mld. na 5,075 bilionu Kč
11:05RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
10:39Jan Čermák: Trump 2.0. Na co se může americká ekonomika těšit, čeho se obávat?
10:11Německo odhlasovalo konec poplatku za tranzit plynu, který dopadal i na Česko
9:13Rozbřesk: ČNB drží sazby na 4 % zejména kvůli službám
8:51Vláda USA směřuje do shutdownu, Trump hrozí EU cly. Evropa zahájí poklesem  
8:41Sněmovna v USA zamítla návrh balíku výdajů, jenž měl odvrátit federální uzavírku
6:20Invesco: „Čtyři Trumpovy kroky“, které pravděpodobně ovlivní hospodářský růst
19.12.2024
18:41Výplach na trhu s akciemi – začátek velké korekce nebo nákupní příležitost?  
17:26V USA hrozí ochromení vlády poté, co Trump odmítl kompromisní výdajový balík
17:24Reálné zisky, reálné ceny akcií – cykly, trendy a současnost
15:37Růst americké ekonomiky ve třetím čtvrtletí překvapivě zrychlil na 3,1 procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data