… musí znát volant, brzdy, spojku a plyn, válce, písty, a rychlostní skříň... Slova této staré písně by dnes možná i musela znít trochu jinak. Zatímco z dlouhého výčtu technikálií dnes řidiči zdaleka nemusí znát tolik (stejně si to sami neopraví), „tvrdej chleba“ pro nás představují zejména ceny paliv. Podívejme se, jak tvrdý ten chleba je.
První z následujících tří grafů ukazuje porovnání cen benzínu v různých zemích. Na špici je Řecko, Nizozemí, Dánsko, Itálie a Francie. My jsme zhruba uprostřed, blízko EZ průměru. Na druhém konci spektra je Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Kypr a samozřejmě Spojené státy. Zatímco i v Evropě nalezneme patrné rozdíly, celková úroveň není zase tak odlišná, ale ceny v USA jsou méně jak poloviční.
Druhý graf ukazuje černě nominální cenu benzínu v USA a červeně cenu reálnou; v současné době se ceny prý pohybují dokonce u 4 dolarů za galon. To je úroveň, které bylo v rámci periody popsané v grafu dosaženo (zhruba) jen dvakrát – na počátku 80. let a v roce 1918.
Pokud ale chceme posuzovat to, jak moc současné vysoké ceny ropy a paliv bolí, nejlepší bude třetí graf (je opět z USA ale má snad obecnou vypovídací schopnost). Jde o cenu 1.000 galonů benzínu v poměru k HDP na hlavu (1 galon je asi 3,8 litru). Vidíme, že zatímco reálná cena benzínu byla na počátku 20. let podobná jako dnes (druhý graf), do příjmů obyvatel se ale zakusovala nesrovnatelně více - tedy těch několika málo, kteří měli Model T; ti přitom asi ceny paliva tolik neřešili. Ale 80. léta jsou již srovnatelná s dneškem - jak co se týče podílu na příjmech, tak co se týče reálné ceny, se dnes pohybujeme někde na počátku 80. let.
Kde ale rozhodně nejsme na úrovni 80. let, je intenzita dopravy. Zatímco výše uvedené grafy ukazují, že cena ropy, respektive paliv je poměrně dost vysoko, pohled na to, co všechno se dnes převáží z místa na místo, ukazuje obrázek opačný. Tj. jako kdyby byla ropa zadarmo a rostla na poli. Nemám nyní na mysli nějaký složitý logisticko ekonomický profil globální dopravy, ale například pouhou procházkou oddělením globální zeleniny v supermarketu. Podobný obrázek ropy téměř zadarmo ukazuje často pohled na parkoviště před supermarketem – podle něho se nezdá, že by spotřeba paliva byla u většiny z nás už klíčovým měřítkem atraktivity auta.
A abych skončil v duchu začátku:… pohotovost, pozornost, nervy a klid a až přijede natankovat, plnou peněženku mít.
Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.