Aktualizováno Jedenácté ziskové čtvrtletí v řadě předvedla ve 4Q loňského roku americká automobilka Motor a dosáhla celoročního čistého zisku 20,2 miliardy dolarů, nejvyššího od roku 1998. Vývoj mimo Spojené státy ale ve 4Q11 dopadl na očištěný kvartální zisk, který úrovní 20 centů na akcii nedosáhl na očekávání 25c/akcie.
Akcie po loňském poklesu o 36 procent zatím letos rostou o 19 %. Včera ustoupily o 1,1 % na 12,79 USD/akcie. Premarket v USA ukazoval na pokles akcií v úvodu obchodování o řádově 5 %, titul v úvodu obchoduje ze ztrátou 5,7 % na úrovni 12 USD/akcie.
Celoroční i kvartální výsledek byl zcela zásadně podpořen jednorázovou položkou rezerv v oblasti daní v rozsahu 12,4 miliardy dolarů. Bez ní kvartální zisk nedosahuje 13,6 mld. USD a 3,40 USD/akcie, ale 20c/akcie. Celoroční zisk očištěn o tuto položku dosahuje 8,8 miliardy dolarů či 1,51 USD/akcie při odhadu analytiků spojených do konsensu Bloomberg 1,99 USD/akcie.
Zásadní jednorázová položka byla vytvořena v roce 2006, kdy Fond začal být ztrátový na provozní úrovni. Podle regulatorního hlášení ale automobilka do budoucna očekává, že bude zisková a položku rozpustila. mezi lety 2006 až 2008 prodělal 30,1 miliardy dolarů.
uvedl, že provozní marže ve 4Q klesla na 2,2 procenta z 3 procent. V Evropě ztráta před zdaněním narostla na 190 milionů dolarů z 51 mil. USD před rokem. V oblasti Asie-Pacifik vykázal ztrátu před zdaněním 83 milionů dolarů z -23 mil. USD před rokem. V Severní Americe, kde automobilka generuje nejvíce provozního zisku, ten dosáhl 889 mil. USD, když narostl z 670 mil. USD před rokem. Tržby Fordu ve Spojených státech vzrostly za celý rok meziročně o 11 %, tržní podíl roste třetím rokem v řadě.
Celkové tržby Fordu za celý rok vzrostly o 13 % na 136,3 mld. USD při výhledu trhu na 134,7 mld. USD. Průměrná cena za prodané auto se dostala na 32.028 USD, o 25 procent více proti roku 2002. Narostl ale znovu také dluh společnosti na 13,1 mld. USD z 12,7 mld. USD ke konci 3Q11. zaplatí 3,5 mld. USD do penzijních plánů, z toho 2 mld. USD v USA. Dluh je mnohem vyšší, než rivalů kvůli půjčce 23 miliard dolarů ve ztrátovém roce 2006.
"Působilo na nás zhoršené vnější prostředí, které zasáhlo většinu oblastí mimo Severní Ameriku," řekl novinářům generální ředitel Fordu Lewis Booth. "O něco větší, než jsme čekali, byl dopad vývoje cen komodit, směnných kurzů a záplav v Thajsku," dodal. Booth pro letošní rok čeká "mírnou ziskovost" v Asii, pro Evropu však odhad neuvedl. Firma předpokládá, že její aktivity v Evropě bude dál oslabovat dluhová krize a úsporná opatření vlád.
"Bylo to další dobré čtrtletí, byť ne tak zářné, jako ta předchozí," uvedl k výsledkům Ford ve 4Q11 Efraim Levy, analytik S&P Capital, který drží na kcie doporučení "koupit".
(Zdroj: Motor, Bloomberg)