Čokoládovny po celém světě hlásí čile rostoucí prodej navzdory ekonomicky pochmurným časům. Jedna z britských firem ohlásila nárůst zisku o 25 procent. V Sýrii jeden z největších producentů zvýšil prodej za posledních šest let ze 150 balíčků denně na více než milion. Jedním z jeho největších úspěchů je třiceticentimetrová oplatka vyvážená do Iráku pod názvem Today King Size, napsal dnes zpravodajský server BBC News.
Analytička Marcia Mogelonskyová z agentury Mintel soudí, že na rozdíl od spousty jiného zboží je čokoláda svým způsobem odolná vůči recesi. "Zákazníci se k čokoládě obracejí jako k jistému druhu odměny nebo útěchy. A protože na trh míří spousta nových druhů čokolády, je tu stále nějaká novinka," vysvětluje.
Jen v Británii bylo v uplynulém roce uvedeno na trh více než 500 nových produktů, včetně těch sezonních. Hodnota prodeje stoupla o pět procent během uplynulého roku. O část z nich se postarala společnost Hotel Chocolat sídlící v Hertfordshiru, jejíž meziroční zisk vzrostl o 25 procent.
"Sami na sebe pohlížíme jako na dostupný luxus," říká spoluzakladatel společnosti Peter Harris. "Snažíme se ukazovat originalitu a inovaci. A investovali jsme také do podniku, abychom mohli dále expandovat." O část těchto investic se postarali zákazníci prostřednictvím Čokoládových dluhopisů. Za investici 2000 nebo 4000 liber navíc dostávají měsíční výběr čokolád.
Dluhopisy vynesly čtyři miliony liber a umožnily otevření nových obchodů. První ve Skotsku se otevře tento týden v Edinburghu, zatímco v New Yorku zahájil minulý měsíc provoz už druhý obchod v USA.
Společnost také má Čokoládový ochutnávací klub, který před půldruhým rokem expandoval do Skandinávie. Jeho členové dostávají "zkušební vzorky" měsíc co měsíc. Podle řídícího manažera Terryho Waterse má klub aktuálně zhruba 12.000 členů ve Švédsku, Norsku a Dánsku. "Před rokem jsme zahájili provoz i v USA a brzy chceme spustit malou testovací akci v Německu," řekl Waters.
Ale ne každý výrobce čokolády se těší ziskům. Firma Thorntons zaznamenala propad zisku před zdaněním o 37 procent. Spustila restrukturalizaci, která zahrnuje i uzavření až 180 jejích obchodů, po němž jí zbude 200 provozoven.
"Zjistili jsme, že máme příliš mnoho obchodů. Cena za přítomnost na hlavní třídě se rok od roku zvyšuje a to se podstatně podepisuje na naší ziskovosti," řekl výkonný ředitel Jonathan Hart. Propast, která vznikne po uzavřených obchodech, chce Thorntons zaplnit zvýšeným prodejem prostřednictvím supermarketů a přes internet.
Toto odvětví ale sužují i problémy, které se týkají všech výrobců čokolády: pokles počtu pěstitelů kakaových bobů a kvalita a množství této základní čokoládové suroviny. Pěstitelé kakaa usilují o to, aby bylo jejich podnikání ziskové. Průměrný výdělek jsou dvě libry (necelých 60 korun) denně a mnozí farmáři se odvracejí od kakaa a zkoušejí místo něj kaučuk či palmový olej.
Odborníci navíc uvádějí, že špatné platy znamenají, že někteří farmáři zaměstnávají děti. Firma (51,45 CHF, 0,39%) po zveřejnění zpráv, že na některých farmách zásobujících její továrny jsou zaměstnávány děti, ohlásila prošetření této záležitosti.
Christoph Inauen ze švýcarské čokoládovny Halba ale uvedl, že pro kteréhokoli výrobce čokolády je nemožné zcela garantovat, že dostává dodávky z farem nezaměstnávajících děti.
"Různé studie ukazují, že na kakaových plantážích pracuje zhruba 250.000 dětí. Pracoval jsem v Mali a Burkina Fasu a někteří moji sousedé prodávali své děti za zhruba 20 až 30 liber, aby pracovaly na kakaových plantážích. Tohle nemohou výrobci ohlídat," dodal Inauen.