Detroit (ČTK) - Největší americká automobilka General Motors zvýšila v květnu prodej na domácím trhu meziročně o 17 procent díky silné poptávce po nových modelech. Prodej hlavního domácího konkurenta (11,85 USD, 3,86%) Motor stoupl o 22 procent a prodej rivala Chrysler Group dokonce o 33 procent. Oznámily to včera firmy.
Údaje o květnovém prodeji ve Spojených státech by měly postupně zveřejňovat také další automobilky. Podle agentury AP se očekává, že celkový prodej automobilů v USA vykáže za květen dvouciferný procentní nárůst.
Výzkumná společnost J.D. Power and Associates nedávno předpověděla, že v celém letošním roce prodej automobilů v USA stoupne na 11,7 milionu vozů z loňských 10,4 milionu. Prodej by tak měl nicméně zůstat hluboko pod téměř 17 miliony vozů z roku 2005.
se vyrovnal s krizí v automobilovém průmyslu lépe než jeho domácí konkurenti GM a Chrysler. Těm musela pomoci americká vláda a obě automobilky byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli.
GM v polovině loňského roku opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků.
Chrysler opustil bankrotový režim loni v červnu a vytvořil alianci s italským konkurentem (8,69 EUR, 1,03%). Ten nyní v Chrysleru vlastní pětinový podíl a ovládá rovněž jeho vedení.