Konsolidovaných tržeb na úrovni 2,5 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o 6,1 procenta, dosáhl v prvním čtvrtletí roku tuzemský tabákový koncern ČR. Nárůst je podle mezitímní zprávy společnosti zejména důsledkem vyššího objemu prodeje a v rámci něj nižšího podílu levnějších značek, dále pak příznivého vývoje cen v ČR a na Slovensku a vyššího objemu prodeje cigaret ostatním společnostem ve skupině International v rámci Evropské unie.
V České republice se tržby bez spotřební daně a DPH v porovnání s předchozím obdobím zvýšily o 2,0 procenta. Podle interních odhadů společnosti se celkový trh cigaret v ČR v prvním čtvrtletí roku 2010 oproti předchozímu období zvýšil o 8,5 procenta na 4,8 miliardy kusů. Za nárůstem dle ČR stojí zejména vyšší objem přeshraničního prodeje do Spolkové republiky Německo.
Tržní podíl ČR klesl na tuzemském trhu podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen o 2,0 procentního bodu z 56,7 procenta v 1Q09 na 54,7 procenta v 1Q10. „Tento pokles byl způsoben především nižšími cenami konkurenčních výrobků v druhém pololetí roku 2009 a dále vyšším objemem přeshraničního prodeje do Spolkové republiky Německo,“ uvádí zpráva společnosti. Pokles tržního podílu u prémiových značek a značek v nízkém cenovém segmentu společnosti ČR a.s. byl částečně vykompenzován nárůstem podílu značky L&M. Objem prodeje ČR na domácím českém trhu se oproti předchozímu období mírně zvýšil o 0,2 procenta.
Na slovenském trhu, který rovněž spadá pod ČR, se tržby firmy bez spotřební daně a DPH v eur zvýšily o 10,4 procenta návazně na rostoucí prodeje, nižší podíl levnějších značek na celkovém prodeji a příznivý vývoj cen po zvýšení cen cigaret společnosti v roce 2009.
Podle interních odhadů Slovakia s.r.o. se celkový trh cigaret na Slovensku v prvním čtvrtletí roku 2010 zvýšil o 5,2 % na 1,6 miliardy kusů. „Růst byl částečně způsoben poklesem celkového trhu v prvním čtvrtletí roku 2009, kdy slovenští spotřebitelé ve zvýšeném objemu nakupovali v sousedních zemích, zejména v Polsku a v Maďarsku, kde byly v důsledku devalvace místních měn podstatně příznivější maloobchodní ceny,“ uvádí zpráva ČR.
Na Slovensku podle ACNielsen tržní podíl společnosti Slovakia s.r.o. vzrostl na více než polovinu trhu, když se zvýšil z 49,5 procenta v 1Q09 až na 52,4 procenta v 1Q10. Také na Slovensku rostly prodeje značek L&M a také Marlboro, které částečně kompenzovaly procentní ztráty tradičních značek. Celkový objem prodeje společnosti Slovakia s.r.o. se zvýšil o 11,4 procenta.
Tržby z vývozu ČR se oproti předchozímu období zvýšily o 10,2 procenta, a to zejména v důsledku vyššího objemu prodeje cigaret ostatním společnostem ve skupině PMI v rámci Evropské unie.
ČR v prvním čtvrtletí roku 2010 vyrobil celkem 6,285 miliardy cigaret, což je meziroční nárůst proti 1Q09 o rovných deset procent. Největší nárůst se projevil do exportu, který meziročně vzrostl o více než 18 procent. Za celý rok 2009 firma v ČR prodala bezmála 11 miliard cigaret, konsolidované tržby se meziročně zvýšily o 2 mld. Kč na 11,7 miliardy Kč a čistý zisk vzrostl bez dvou procent o polovinu na 2,5 miliardy korun. Ze zisku loňského roku ČR vyplatí hrubou dividendu 780 korun na akcii.
Podle finančního ředitele ČR Daniela Gordona očekává letos firma růst výrobní kapacity ke 40 miliardám cigaret. Mělo by se tak stát po dokončení investic do nové výrobní linky v Kutné Hoře. Pro letošní rok ČR plánuje investice v rozsahu přibližně 700 milionů korun (více čtěte ZDE).
ČR a.s. je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v České republice. Dospělým zákazníkům nabízí oblíbené mezinárodní a domácí značky cigaret, jako jsou Marlboro, L&M, Red & White, , Petra a Sparta, ve více než padesáti variantách, které pokrývají široké spektrum výrobků, pokud jde o chuť i cenovou úroveň.
ČR a.s. je společností ve skupině International Inc.. ČR a.s. vlastní 99% obchodní podíl ve slovenské dceřiné společnosti Slovakia s.r.o., která je registrována ve Slovenské republice.
(Zdroj: ČR, Bloomberg)