Paříž (zpravodaj ČTK) - Ve Francii se letos prodalo 2,25 milionu automobilů, což je nejvíce od roku 2001. Zvýšený odbyt umožnilo zejména zavedení takzvaného šrotovného, které vedlo řadu kupujících k tomu, aby se zbavili starých vozidel výměnou na nové. Informuje o tom ekonomický list Les Echos, který vyjde v úterý.
"Prosinec potvrzuje stejně jako listopad, že automobilový trh uzavírá rok úspěšně s nárůstem počtu registrací o 40 procent," napsal deník.
Důvodem je mimo jiné to, že od 1. ledna se příspěvek na koupi nového auta výměnou za sešrotování minimálně deset let starého vozu sníží ve Francii z tisíce eur (zhruba 26.400 Kč) na 700 eur (18.500 Kč). Proto si zájemci s objednávkami pospíšili.
Zároveň se od stejného data zpřísňuje udělování bonusů za ekologicky úspornější vozidla. V každé z kategorií se limity vypouštění kysličníku uhličitého snižují o pět gramů na ujetý kilometr.
Nejvíce z příznivého vývoje těží domácí automobilové koncerny a PSA Citroën. Největší zájem je nicméně o nejlevnější automobily, které se vyrábějí spíše mimo francouzské území. Podle Les Echos to je tak méně prospěšné pro zaměstnanost ve Francii, kde přímo nebo nepřímo v automobilovém průmyslu bylo před nárůstem nezaměstnanosti kvůli ekonomické krizi deset procent aktivního obyvatelstva.
Ve Francii je v kategorii malých vozidel zájem mimo jiné o auta typu 107 a 1007 a Citroën C1, která jsou vyráběna v Kolíně. zase slaví úspěchy například s Dacií, kterou vyrábí v Rumunsku, nebo Renaulty Clio, jež částečně vyjíždějí z továren v Turecku.