S masivním přechodem do internetového prostředí se lidé během koronavirové pandemie stali pro kyberzločince snazším terčem, říká generální ředitel původem české kybernetické společnosti Ondřej Vlček. Přesun práce do domácího prostředí znamenal pro dočasný výkyv byznysu směrem nahoru. Nyní je to ale již podobné jako dříve, říká Vlček v dalším z rozhovorů Patrie s nejsledovanějšími společnostmi na pražské burze. Letos se chce zaměřit mimo jiné na oblast malých a středních firem a bezpečnost cloudových řešení.
Patria.cz: Jakých důležitých počinů Vaší firmy za loňský rok si ceníte nejvíce? Kam jste se jako firma posunuli?
Jedním z největších rozhodnutí pro nás vloni bylo kompletně proměnit náš přístup k práci. Zahájili jsme proces příprav na hybridní pracovní model, díky kterému si od letošního roku mohou zaměstnanci zvolit, zda chtějí pracovat více z kanceláře, nebo spíše z domova, chalupy či kavárny. Našim lidem nabízíme více flexibility, aby mohli lépe vyvážit svůj pracovní a osobní život a cítili se spokojenější. Krok, kterého si velmi cením, pak byl dar více než 600 milionů korun na vývoj vakcíny proti Covid-19 a na globálního podporu boje s touto nemocí. Věřím, že i díky tomu se budeme moct již brzy vrátit k normálnímu životu.
Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?
Asi stejně jako pro všechny byla i pro zásadní událostí koronavirová pandemie. V našem odvětví to znamenalo významný nárůst kybernetických útoků na jednotlivce, ale i na klíčové státní instituce a infrastrukturu, ať už šlo o phishingové e-maily nabízející zdravotnické pomůcky k ochraně před Covid-19 nebo třeba rozsáhlé ransomwarové útoky na nemocnice. S masivním přechodem do online prostředí se lidé stali pro kyberzločince lákavějším a snazším terčem. V loňském roce jsme se tak soustředili nejen na to, abychom ochránili data a soukromí našich zákazníků, ale také na šíření osvěty o tom, jak těmto útokům lépe předcházet.
Patria.cz: Jak velké narušení znamenala krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí pro Vaše podnikání v běžném stavu?
Byznys Avastu jako takový pandemie téměř neovlivnila. Na začátku pandemie, kdy se lidé houfně přesouvali na home-office a kupovali nové počítače a další zařízení, si také uvědomili nutnost dbát na zabezpečení. To nám způsobilo dočasný výkyv směrem nahoru. Dnes je to ale dost podobné jako dříve. Trh s kyberbezpečností je dlouhodobě rostoucí, takže samozřejmě stoupá dál, jen to ve druhém kvartálu loňského roku bylo o něco rychlejší. Nyní již žádné výkyvy neočekáváme.
Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a s opatřeními proti šíření nákazy?
V Avastu jsme se rozhodli již v polovině března uzavřít všechny pobočky po celém světě, abychom naše zaměstnance a jejich rodiny nevystavovali zbytečnému riziku nákazy. V průběhu roku jsme se pokusili některé kanceláře opět otevřít, ale po nárůstu výskytu nakažených jsme od toho opět ustoupili. Všichni zaměstnanci tak pracují na dálku. Pro jako globální firmu nebyl přechod do online prostředí problém vzhledem k tomu, že máme pobočky i zaměstnance po celém světě, byli jsme dlouhodobě zvyklí využívat různá technologická řešení pro komunikaci na dálku. Největší výzvou bylo udržet celý rok zaměstnance motivované, aby mohli pracovat efektivně a cítili se dobře. V interním průzkumu nám nejčastěji uváděli, že jim chybí kontakt s kolegy, což se následně projevovalo na celkové náladě i koncentraci. Ačkoli se snažíme zaměstnance co nejvíce podporovat a existují různé nástroje a řešení, jak kontakt alespoň částečně nahradit, je to něco, co v Avastu stále řešíme.
Patria.cz: Jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či ještě nemuseli zvládnout realizovat, případně zda a jak se k nim postavíte v budoucnosti?
Největší příležitost vidíme v možnosti nabídnout zaměstnancům maximální flexibilitu a volnost v nakládání s jejich časem. To bylo něco, o čem jsme uvažovali už dříve, ale pandemie a hromadný přechod na práci z domova celý proces výrazně akceleroval a ukázal nám, že naše úvahy jdou správným směrem. Po téměř deseti měsících práce na dálku si lidé zvykli, že si mohou sami určit, kdy chtějí pracovat a kdy se budou věnovat rodině. My jsme se naopak naučili zaměstnancům důvěřovat, že si svůj čas rozvrhnou zodpovědně a vyhradí si jej dostatek i na plnění svých cílů. Dávalo nám proto smysl ponechat našim lidem tuto flexibilitu natrvalo a maximálně je podpořit, aby se cítili dobře.
Krize přinesla i nové příležitosti z byznysového pohledu. Přechod na práci z domova a urychlení trendu digitální transformace a přechodu na cloudová řešení znamená nové druhy kybernetických útoků, které pro nás přinášejí nové příležitosti naše zákazníky efektivně chránit a inovovat naše produkty a služby.
Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro nadcházející rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na pražské burze?
Nemohu toho prozradit mnoho, ale v letošním roce se chceme více zaměřit na oblast malých a středních podniků a bezpečnost cloudových řešení. Kromě toho budeme nadále pracovat na celkové modernizaci a zjednodušení našeho produktového portfolia a samozřejmě představíme i novinky, zejména v oblasti nástrojů pro ochranu soukromí.
Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?
Byznys v našem oboru kyberbezpečnosti je poměrně stabilní a neočekáváme, že by v tomto směru nastaly v roce 2021 nějaké zásadní změny. Velkou roli však bude hrát zpomalení ekonomiky v důsledku pandemie, což může proměnit spotřebitelské chování a následně ovlivnit i náš byznys. Na druhou stranu ale očekávám zrychlení inovací nejen v oblasti digitalizace a také flexibilnější zavádění technologií souvisejících se změnou našich pracovních, ale i cestovních či jiných denních návyků a možná i s proměnou životních hodnot. A s tím budou souviset online rizika, ale také příležitosti.
Patria.cz: Co byste napsal na novoroční přání své firmě? Přejete-li si, můžete rozšířit i na další podnikatele a (českou) společnost jako celek.
Přál bych všem, aby pro nás všechny bylo co nejsnazší osvojit si schopnost přizpůsobovat se, inovovat a svým způsobem se naučit brát změny jako pozitivum. Loňský rok bylo jasně vidět, že firmy, které se nedokázaly adaptovat a změnit své fungování během pandemie, budou mít do budoucna velké problémy. Některá odvětví to samozřejmě mají těžší, ale s novým rokem přijdou i nové příležitosti a já držím palce všem, kteří se nebojí inovovat a zkoušet nové věci, a to i za cenu občasných neúspěchů.
Ondřej Vlček
Ondřej Vlček zastává pozici CEO Avastu od července 2019. Do firmy nastoupil v létě roku 1995 jako brigádník během studií na ČVUT. Stál u zrodu jednoho z prvních antivirových programů pro Windows a postupně se stal hlavním vývojářem, technickým ředitelem, prezidentem spotřebitelské divize a nakonec generálním ředitelem firmy. Ondřej byl také důležitým členem týmu, který v květnu 2018 uvedl na londýnskou burzu. V loňském roce stál u rozhodnutí věnovat globálním organizacím 25 milionů dolarů na vývoj vakcíny a léku proti covid-19. Vystoupil také na celé řadě významných událostí a konferencí jako je RSA, Web Summit, Black Hat a SXSW. S manželkou Katarínou mají tři syny a také nadaci Zlatá rybka, která plní přání nemocným dětem.
Rozhovor byl veden korespondenčně a připravila ho Jana Knechtlová.