Maloobchod v únoru zvolnil své tempo růstu a rostl v únoru o 1,6 % meziročně - lehce pod naším odhadem (2,0 %) i odhadem trhu (2,3 %). Směrem vzhůru však byly revidovány údaje za leden (na 3,2 % z 2,4 % meziročně). Celkový příběh o pokračujícím oživení spotřeby v Q1 2024 se tak nemění a únor se ukazuje být pouze určitou “korekcí” po velmi úspěšném lednu.
Únorová korekce se (po sezónním očištění) týkala zejména nákupů potravin a nákupů v nespecializovaných obchodech - reakce na prudký nárůst v lednu (meziročně však dynamika zůstává kladná a v případě potravin dokonce zrychluje). Hůře situace vypadá u prodejů kultury a rekreace ve specializovaných prodejnách (meziroční pokles o cca 10 %) - může se však jednat o sezónní výkyv nebo přesun prodejů do nespecializovaných prodejen nebo na internet (podobně mohou být zatíženy relativně slabé prodeje elektroniky ve specializovaných prodejnách). Lépe se naopak daří internetovým obchodům (+16 % meziročně).
![1](/Fotobank/2fbf62d8-0522-46a1-bb0d-379946a32e31?width=500&height=578&action=Resize&position=Center)
![2](/Fotobank/96b326b9-67df-4768-9fd8-1baae97aebe6?width=500&height=568&action=Resize&position=Center)
Při pohledu do budoucna zůstáváme na spotřebu domácností naladěni optimisticky, a to zejména díky očekávanému růstu reálné mzdy a lehkému poklesu vysoké míry úspor. Relativně povzbudivé zprávy pro spotřebu domácností navíc vidíme při pohledu na spotřebitelské nálady - domácnosti zjevně již pozitivně reagují na výraznější pokles inflace a restart v dynamice reálné mzdy. Celkově tak letos i nadále očekáváme po dvou letech propadů růst reálné spotřeby domácností o 2,4 %.