Velká část inflačních tlaků jde ze strany cen automobilů a vývoj v této oblasti tak má znatelné dopady i za hranicemi celého odvětví. O dosavadním a očekávaném vývoji cen ojetých vozů hovořil na Yahoo Finance zakladatel společnosti CoPilot Pat Ryan. Ten míní, že již lze pozorovat cenový obrat.
Expert uvedl, že na konci července byly ceny ojetých vozů v USA 39 % „nad tím, kde by se nacházely normálně.“ Takový rozdíl je nevídaný a jeho postupný vývoj shrnuje následující graf:
Zdroj: CoPilot, Yahoo, Youtube
Od modelového vývoje se ceny ojetých vozů v USA začaly odpoutávat ve druhé polovině roku 2020, výrazný skok směrem nahoru pak přišel ve druhé polovině roku následujícího. V roce letošním se již cenová prémie držela na poměrně stabilních úrovních s tím, že v posledních měsících ceny prodejní stagnují.
Ryan uvedl, že nyní již prodejní ceny vykazují pokles, který je dán růstem sazeb, a tudíž vyššími úrokovými náklady u spotřebitelských úvěrů. Slabost ale není patrná u poptávky po vozech, spotřebitelé mají stále zájem kupovat. Z hlediska těch, kteří uvažují o prodeji vozu, je podle experta nyní ideální čas, zájemci o koupi ale mohou zvážit oddálení koupě ve vidině dalšího poklesu cen. Druhý graf ukazuje, jak se podle společnosti vyvíjí ceny ojetých vozů v závislosti na věku:
Zdroj: CoPilot, Yahoo, Youtube
Ryan tedy míní, že na trhu je již znát návrat k normálu, není ale jasné, zda proběhne úplně, nebo zda se trh usadí na normálu novém, který ale nebude tak extrémní jako současná situace. Pokles cen by přitom měl být plošný, napříč různými kategoriemi včetně SUV. U nich přitom doposud ceny neklesaly tak, jak se dalo čekat s ohledem na vyšší ceny paliv. I zde se totiž projevuje silný trh práce s vysokou zaměstnaností a rostoucími příjmy. Trend poklesu cen ojetin by pak podle experta měl v zimě posílit i očekávaná vyšší aktivita na straně výroby nových aut.
Zdroj: Yahoo Finance