Německý investor a podnikatel v logistice Klaus-Michael Kühne se stal největším akcionářem aerolinek . Dopravce oznámil, že Kühne svůj podíl zvýšil z dosavadních deseti na více než 15 procent. Už v minulosti Kühne uvedl, že jeho cílem je být pro Lufthansu dlouhodobým, stabilním a spolehlivým partnerem.
Kühne tak svým podílem překonal německou vládu, která nyní prostřednictvím Hospodářského stabilizačního fondu vlastní v aerolinkách 14procentní podíl. Podle středeční závěrečné ceny akcií činí hodnota pětprocentního podílu zhruba 330 milionů eur (8,2 miliardy Kč). Akcie aerolinek na zprávu zareagovaly růstem. Podle dat na patria.cz rostl titul v systému Xetra před 11:00 SELČ o 2,1 procenta.
Zvýšení podílu není překvapením, protože již v květnu uvedla, že firma Kühne Aviation investicí sleduje strategické cíle a v příštích 12 měsících nevylučuje další akvizice. Hlavní akcionář také získá místo v dozorčí radě.
Kühne patří mezi nejbohatší lidi v Německu. Vlastní také kontrolní podíl ve švýcarské ligistické společnosti Kuehne + Nagel a 30procentní podíl ve společnosti Hapag-Lloyd, která se zabývá kontejnerovou přepravou. Podle agentury Bloomberg je hodnota jeho majetku 35,1 miliardy USD (853,5 miliardy Kč).
Podíl státu v aerolinkách by se naopak měl snižovat. Stát musí svůj podíl prodat do října 2023, po splacení státní pomoci, kterou aerolinky získaly, aby přežily pandemii nemoci covid-19.
Vývoj akcií společnosti za posledních pět let do 1. července:
Kühne se nevyjádřil k tomu, proč podíl v Lufthanse zvyšuje. Několik velkých přepravních společností se ale pouští i do komerční letecké dopravy. Logistickým společnostem v poslední době prudce rostou zisky díky poptávce po přepravě nákladů. Některé z nich část těchto zisků investují do leteckých společností. má významné aktivity v nákladní dopravě, provozuje 12 velkých nákladních letadel a využívá také nákladní prostor v letadlech pro přepravu osob.
Francouzský logistický gigant CMA CGM se v květnu dohodl na převzetí podílu v . Kontejnerový gigant MSC Mediterranean Shipping Company podal společně s Lufthansou nabídku na převzetí aerolinek Italia Trasporto Aereo (ITA), které jsou nástupcem zkrachovalé Alitalie.