Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Písek, skály a srovnání Polarisu s Fordem a Ferrari

Písek, skály a srovnání Polarisu s Fordem a Ferrari

13.04.2022 18:16

V americkém Utahu mají hodně skal a písku a na nich tam rádi dovádí řidiči všech možných offroadů a terénních vozítek. Dovádění občas končí tím, že někde zapadnou, či se jim vůz rozbije a pak přichází na scénu Matt nebo jeho kolegové. Matt má populární youtube kanál a pár hodně offroad aut, se kterými vytahuje zapadlé, porouchané a poničené vozy. Pokud někdo sleduje jeho videa, nemůže si nevšimnout, že pokud jsou vytahována různá ATV, jde téměř vždy o Polarisy, zapadlé, nebo často s uraženou přední nápravou od skoku na písečných dunách. Dnes právě o Polarisu.

Polaris vyrábí čtyřkolky, ATV a podobné stroje, po nichž se zvedla poptávka během pandemie (obecně se přesunula od služeb ke zboží). I tato společnost čelí problémům ve výrobních vertikálách, ale celkově byla během posledních dvou let schopna znatelně navýšit tržby a ziskovost. Z valuačního pohledu jsem tady o ní hovořil před měsícem. Motivací mi bylo i to, že podle Morninstar jde o výrazně podhodnocenou akcii na trhu – současná cena se pohybuje kolem 105 dolarů, férová hodnota je podle Morningstar na 175 dolarech. Mimo jiné proto, že Polaris by prý měl během následujících pěti let dosahovat asi 5% ročního růstu tržeb (což by mělo být nad standardem odvětví).

Dnes se tady nechci věnovat vyloženě valuačním úvahám, ale po onom rozmáchlějším úvodu spíše pár finančním zajímavostem. Vedle Polarisů Matt ze skal a písku tahá dlouhou řadu Jeepů, trucků od Nissanu, Chevroletu a dalších, včetně Fordu (občas nějakou Teslu, kterou do dun zřejmě poslalo příliš velké očekávání toho, co auto všechno dovede). Pokud se podíváme na takovou Fordovu F-150 a podobné stroje, jde o protipól těch od Polarisu. Na jedné straně těžký a mohutný vůz, na straně druhé otevřená, lehká čtyřkolka. Najdeme takovou propast i po finanční stránce?

Finanční srovnávání můžeme provést na více úrovních, takové to souhrnné dobře vystihují návratnosti kapitálu, investic a podobně. Tedy to, kolik firma dokáže vydělat na jeden investovaný dolar (ale již jen v účetních hodnotách). Pohled na výsledky Polarisu ukazuje, že návratnost investovaného kapitálu u něj dosahuje téměř 18 %, návratnost vlastního jmění více než 40 % (2021).

Bez velkého počítání je zřejmé, že jde o čísla násobně převyšující požadovanou návratnost. Pokud by tomu tak mělo být i v budoucnu a firma na hotovosti generovala podobné částky jako na ziscích, měla by čelit intenzivnímu konkurenčnímu tlaku. Taková ziskovost by totiž měla lákat konkurenci ve velkém. Doposud se tak ale neděje (i když návratnost kapitálu trendově klesá). I přesto, kolik se zvedlo konkurenčních firem z Asie, Polaris si stále užívá prémiových návratností.

Ford není na automobilovém trhu to, co Polaris na trhu s ATV. První firma je vyloženě středněproudá, Polaris je prémiovější značka. I to se projevuje na výrazně nižších trendových návratnostech automobilky. Které zase naznačují, že jde o odvětví, kde jsou intenzivní konkurenční tlaky, které ohledně návratností dovedou přetlačit i obrovské úspory z rozsahu, které tu jsou realizovány. Ty by totiž alespoň na první pohled mohly být pádným argumentem pro lepší výsledky automobilek nad výrobci čtyřkolek.

Praxe ale ukazuje, že tomu tak nutně není (mimochodem včera jsem psal o realitě, která se odmítá chovat podle modelů a teorií; a německé škole 2.0). Znatelné rozdíly přitom najdeme už na úrovní marží – Polaris má hrubé marže (tedy po přímých nákladech) kolem 24 %, Ford je téměř o deset procentních bodů níže (i když na F-150 má asi marže znatelně vyšší než na celém produktovém portfoliu).

Co srovnání s něčím, co je ohledně prémiovosti Polarisu blíž? Ferrari má návratnost investovaného kapitálu mezi 18 – 20 %, návratnost vlastního jmění se pohybuje také zhruba kolem 40 %. Tedy takový Polaris na silnici. Rozdíly ale najdeme v tom, jak toho Ferrari dosahuje. A to výrazné. Tato automobilka totiž operuje s hrubou marží kolem 50 %. Ale následně ztrácí na tom, kolik tržeb generuje ze svých aktiv, což ve výsledku vyrovnává její návratnosti aktiv/investic s Polarisem.

 

Čtěte více:

Extrémní poměr zisků na příjmech a budoucnost akciového trhu
29.03.2022 18:11
Pokud se podíváme na to, co táhlo nahoru ceny amerických akcií v delší...
Nejpodhodnocenější firmy se silnou konkurenční pozicí
30.03.2022 17:24
Morningstar přišla s novým seznamem firem se silnou konkurenční pozicí...
Vysoká inflace, rostoucí sazby a udržitelnost současných valuací
01.04.2022 17:47
Nedávno jsem tu poukazoval na zhoršení celkového prostředí pro akcie. ...
Americké recesi by se ještě možná dalo vyhnout. Firemní zisky ale přinesou zklamání
06.04.2022 6:11
Podle Google Trends se vyhledávání slova „recese“ za poslední měsíc zd...
Co předvedou zisky obchodovaných firem a jak tomu odpovídají valuace
06.04.2022 17:43
Jak se rýmují současné valuace amerických akcií s inflací a výnosy na...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu