Americký výrobce letadel ve čtvrtém čtvrtletí poprvé od roku 2019 vygeneroval kladné cash flow díky rostoucím dodávkám 737 Max. Ty pomohly vykompenzovat rostoucí ztráty za 787 Dreamliner. Právě kladné cash flow bylo velkým překvapením pro Wall Street, která na této lince odhadovala zápornou miliardu dolarů. Ztrátu se mu podařilo snížit na 4,16 miliardy USD z předloňských 8,44 miliard USD, kdy letecký průmysl těžce zasáhla koronavirová krize. Chybějící výhled a problémy s výrobou 787 nicméně posílají akcie o 1 % dolů.
Ztráta na akcii se za čtvrté čtvrtletí zúžila na 7,69 dolaru na akcii po očištění, tržby klesly na 14,79 miliardy dolarů a skončily pod odhadem analytiků sestavených agenturou Bloomberg. Kromě ztráty snížil i svůj celkový dluh o 4,3 miliardy dolarů na 58,1 miliardy dolarů.
Mimořádné náklady ale šly na vrub delšímu zpoždění dodávek dálkových letounů 787, jehož výroba se potýká s problémy. si kvůli tomu zapsal mimořádné náklady ve výši 3,5 miliardy USD na pokrytí dalších zpoždění a na kompenzace pro aerolinky, které na svá letadla stále čekají. Dodávky tohoto letounu kvůli výrobním vadám zastavil už loni v květnu a doposud nebyl schopen přijít s takovou opravou, která by uspokojila americký Federální úřad pro letectví (FAA). Podle agentury Reuters zůstanou dodávky zastavené zhruba do dubna. Strukturální chyby řeší u zhruba 100 letadel.
"A je to tu zase. Stejně jako u 737 Max se nyní kupí pokuty za 787 bez jasného konce v dohlednu a jeho osud je v rukou FAA,“ napsal analytik Rob Stallard z Vertical Research Partners v komentáři klientům. Nejistota ohledně tohoto letounu „způsobuje, že vypadá mnohem riskantněji než jiná jména vyšší kvality ve vesmírném a leteckém sektoru“.
"Toto úsilí nadále ovlivňuje naše dodávky a naše finanční výsledky - ale jsme si plně jisti, to že je správná věc," uvádí CEO Dave Calhoun. "Finanční dopady této práce vnímám jako dlouhodobou investici do programu, který má před sebou významnou dráhu."
Loňský rok se nicméně nesl ve znamení oživení prodeje letadel po propadu způsobeném pandemií, která ochromila leteckou dopravu, a po odstavení jeho letadla 737 MAX z provozu. Ten už nyní opět může létat. Boeing podle dřívějších informací loni dodal zákazníkům 340 letadel, což byl téměř dvojnásobek proti roku 2020. I tak ale výrazně zaostal za Airbusem, který dodal 611 strojů. Airbus si tak udržel prvenství už třetí rok za sebou. odmítl poskytnout výhled na rok 2022.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, ČTK, Patria