Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co ukazuje index vedoucích indikátorů a propast zející mezi cenami akcií a tunami přepravovanými po silnicích

Co ukazuje index vedoucích indikátorů a propast zející mezi cenami akcií a tunami přepravovanými po silnicích

23.12.2021 17:45

Dopravní sektor byl po dlouhá desetiletí považován za vedoucí indikátor dalšího vývoje v ekonomice a na akciovém trhu. Logika takového pohledu je jednoduchá – ekonomická aktivita je úzce spjata s přesunem materiálu a zboží sem a tam. Postupný přechod ekonomiky vyspělých zemí (a nejen jich) od tvrdého k měkkému ale tuto vazbu může výrazně narušovat. Čím větší podíl na ekonomické aktivitě totiž mají služby, o to menší relevance dopravy. A pandemie to vše posunula ještě trochu jinam.

Následující graf ukazuje žlutou křivkou objem nákladní automobilové dopravy v tunách a fialovou křivkou akciový index SPX. Srovnávání těchto dvou křivek se drží logiky popsané výše. A dokonce se zdá, že až do roku 2020 se nijak zvlášť neprojevuje ani onen posun od tvrdého k měkkému – tuny dopravené po silnicích se stále dlouhodobě poměrně pevně drží akcií. Nebo obráceně:

1
Zdroj: Twitter

Důvod k tvorbě grafu ale asi spočíval zejména ve snaze ukázat, jak velká propast se mezi oběma proměnnými vytvořila v posledních čtvrtletích. Nákladní doprava totiž po korekci roku 2020 nejeví větší známky oživení a tenze v tomto segmentu ekonomiky a trhu práce jsou poměrně často zmiňovány v médiích. To samé platí o akciovém trhu, který naopak ztráty z počátku roku 2020 smazal velmi rychle a bez velkého váhání se vydal k dalším maximům.

Nedávno jsem tu poukazoval na to, jak velkou část letošních zisků amerických akcií generuje několik málo velkých technologických firem. Výše uvedené odtržení tun a cen akcií je tak na té akciové straně dáno mimo jiné tím, že rostou zejména ceny těch, které se na tuny přepravené po silnicích tolik nespoléhají. A ceny akcií obecně také (snad) hledí do vzdálenější budoucnosti. Tedy za současné tenze v dodavatelských řetězcích. Včetně vývoje žluté křivky, který s nimi bude do nemalé míry souviset (před časem jsem tu detailně popisovat úzká hrdla v amerických přístavech, na něž kamionová doprava také přímo navazuje).

Predikční schopnost žluté křivky v duchu dnešního úvodu tak je zřejmě nemálo omezená a „pravdu“ budou mít spíše akcie. Z hlediska cyklu to potvrzuje i druhý dnešní graf, který modrou křivkou ukazuje vývoj předstihových indikátorů (červeně jsou indikátory souběžné):

2
Zdroj: Twitter

Na modré křivce je během oživení z propadu počátku roku 2020 patrný určitý sklon k zaváhání, ale ten záhy mizí a křivka již pár čtvrtletí míří opět strmě vzhůru. Což by korespondovalo s pohledem, který tvrdí, že příští rok oživení opět nabere na síle (ve srovnání s třetím/čtvrtým čtvrtletím letošního roku) – viz i „Americká ekonomika a zisky obchodovaných firem v roce 2022 a 2023“.



Čtěte více:

Mimořádná koncentrace trhu a jeho zisků, akciová skupina MANAT
16.12.2021 17:48
Real Investment Advice poukazuje na to, že deset největších firem v am...
Otočí rozvahy centrálních bank, tenze ve výrobních vertikálách poleví
17.12.2021 18:40
V dubnu letošního roku očekávala většina investorů zahrnutých v průzku...
Kde budou Spojené státy, Evropa a další vyspělé země v ekonomické aktivitě v roce 2030?
20.12.2021 18:01
V Kanadě a Itálii možná nemají radost z projekcí OECD, podle kterých b...
Tapering a technologické akcie
21.12.2021 17:20
Kapitalizace velkých technologických firem na americkém trhu dosahoval...
Sazby v budoucnosti – co říkají slova, co činy a co predikuje Fed
22.12.2021 18:17
Včera jsme probírali vztah mezi monetární politikou a cenami akcií vel...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu