Nedostatek čipů a s tím spojené výrazné omezení výroby významně zatíží čtvrté čtvrtletí, uvedla dnes v tiskové zprávě automobilka Škoda Auto. Firma reaguje zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého programu na zvyšování efektivity. Automobilka Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem. K růstu provozního zisku přispěl příznivý vývoj měnových kurzů a marží.
"Nedostatek polovodičů a omezená dostupnost dílů v důsledku úzkých míst v dodavatelských řetězcích v automobilovém průmyslu představují od třetího čtvrtletí tvrdý úder pro dosavadní silný růstový kurz společnosti Škoda Auto. I přes přetrvávající poptávku po našich vozech a vysoký stav objednávek musíme naši výrobu omezit. I za této složité situace, vedoucí ke snížení dodávek zákazníkům, jsme díky důslednému řízení produktového mixu a trvalému snižování nákladů nakonec v prvních třech čtvrtletích provozní výsledek oproti loňskému roku zvýšili téměř na dvojnásobek," uvedl člen představenstva Christian Schenk.
Z důvodu nedostatku polovodičů česká automobilka svou výrobu výrazně omezí i v příštích týdnech. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250.000 vozů méně. Podle Škody se situace s dodávkami polovodičů bude od čtvrtého čtvrtletí 2021 opět stabilizovat a ve druhé polovině roku 2022 se postupně uvolní.
Za první tři čtvrtletí letošního roku dodala Škoda Auto svým zákazníkům 700.700 vozů, meziročně o 2,9 procenta méně. Na domácím trhu zvýšila značka Škoda své dodávky zákazníkům o 1,1 procenta na 63.000 vozů. Na svém největším světovém trhu, v Německu, zaznamenala automobilka za první tři čtvrtletí roku 2021 celkem 104.600 dodávek zákazníkům, meziročně o 7,6 procenta méně. V Číně klesly dodávky zákazníkům za první tři čtvrtletí roku 2021 o 57,8 procenta na 52.700 vozů. Nejprodávanějším modelem zůstává Octavia, kterých Škoda od ledna do září dodala 159.400, meziročně o 15,9 procenta méně.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.